וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות של ילדי תימן: "הפרוטוקולים לא מספרים את האמת המלאה"

28.12.2016 / 14:15

בראש העין מסרבים להתרגש מחשיפת המסמכים בארכיון הלאומי, וטוענים כי הפצע לא יגליד. "גם היום לא קיבלנו תשובה לשאלה איפה הילדים", סיפר חנניה צפר, שדודתו נעלמה לפני עשרות שנים. לדבריו, טייס התוודה בפניו כי היתה חטיפה ממוסדת: "עשו לנו שואה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שמרית גולדשטיין

חשיפת מסמכי הארכיון הלאומי הבוקר (רביעי) הנוגעים לפרשת ילדי תימן התקבלה בקרב המשפחות ברגשות מעורבים. בעוד חלקן מרגישות כי אבן גדולה נגולה מעל לבן, רבים טוענים כי האמת המלאה טרם התגלתה.

למסמכים המלאים בארכיון המדינה על פרשת ילדי תימן

"צחקו עלינו. אחותי הרגישה לא טוב, אבא שלי לקח אותה לבית חולים ובגיל 14 היא נעלמה", אמרה ציונה צפר, בת 80 מראש העין, בשיחה עם וואלה! NEWS. "לא ידענו לדבר עברית, לא ידענו מה להגיד".

בנה, חנניה, סיפר כי היעלמות דודתו היא פצע פתוח במשפחה. "חווינו את הטראומה של ההורים יום-יום. הצער והכאב הזה מלווים אותנו 60 שנה, מאז שהם עלו מתימן. הם שואלים: 'איפה הילד?', 'לאן נעלמו הילדים?'. לאחותי אין קבר, אין ממצאים, אין כלום. גם היום, אחרי חשיפת הפרשה, זה עדיין לא נותן תשובה לשאלה איפה הילדים. בראש העין האווירה מאוד קודרת, מבינים שזה מס שפתיים שלא מגלה את האמת לאמיתה".

לקריאה נוספת:
פרשת ילדי תימן: אין ראיות לחטיפה ממוסדת
הסודות מביה"ח בראש העין: "הרופאים אמרו - 'לתימנים יש דם של כושים'"
הנשים שטיפלו בילדי תימן: "נעשו דברים, ואני רוצה להגיע נקייה לעולם הבא"

בית החולים לילדים בניהול "הדסה" בראש העין, יוני עד פברואר 1950. באדיבות נחמה בן פורת, מערכת וואלה! NEWS
"אחותי נעלמה בגיל 14". בית חולים "הדסה" בראש העין, 1950/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות נחמה בן פורת

הוא הוסיף כי בעבר נפגש עם טייס, שטען בפניו כי לקח חלק בחטיפה ממוסדת של ילדי תימן. "הוא אמר לי: 'שמע, הגיעו משפחות עם עשרה ילדים, רצינו לקחת אחד מכל משפחה שייצא מהם ד"ר. אסור לי לגלות את זה, אבל אני הייתי בין אלה שהובילו במטוסים ילדים לחו"ל'".

לדבריו, רבים הרוויחו מהמשפחות שעולמן חרב עליהן. "היו אנשים שקיבלו המון כסף על גבן של משפחות מרובות ילדים. אם להורים האלה הקב"ה הביא במתנה ילדים, אז אי אפשר לרצוח אותם. הייתה שואה אחת, ועשו לנו שואה נוספת".

עוד באותו נושא

תיק ילדי תימן נפתח: "אם אתה רוצה ילד - זה 5,000 דולר"

לכתבה המלאה

"בנאדם נכנס לבית חולים ולקח שלושה ילדים"

תמר גרמה, תושבת העיר, סיפרה כי בנה נחטף. "התחתנתי פה בארץ, אחרי שנה, כשהילד שלי ציון היה בן שבעה חודשים, שמתי אותו בבית חולים. לקחו אותו מבית חולים בילינסון. חודש ימים אני הולכת ולא רוצים להראות לי אותו. יום אחד בעלי הלך, אמרו לנו 'אין ילד'. עשו קו אדום על השם של הילד בתעודת הזהות, אבל בגיל 18 הוא קיבל צו גיוס לצה"ל.

"עבדתי אצל מישהו שעבד בבית חולים. הוא אמר לי: 'תראי, תמר, יש בנאדם שלקח שלושה ילדים מבית החולים'. חיפשתי, הלכתי, אמרו לי שהם בצפון. לקחו ילדים מבית חולים", הוסיפה גרמה.

בנה, יעקב, אמר כי הם מעולם לא ראו את הקבר של אחיו. "אנחנו מנסים להאמין שתתגלה כל האמת, ולא רק מה שרוצים שיתגלה. להורים אמרו שהוא קבור בפתח תקווה, והם מעולם לא ראו קבר. ישבו עליו שבעה בלי קבר. 99% שהבנאדם עדיין חי, ואנחנו לא יודעים מיהו. בקיבוץ עינת התברר שיש ילדים תימנים להורים יוצאי גרמניה, וזה הכי תמוה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לקחו את הבן שלי". תמר גרמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתר הארכיון הלאומי פרסם הבוקר מאות אלפי מסמכים העוסקים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, שכוללים את חומרי שלוש ועדות החקירה שהוקמו בנושא מאז קום המדינה. האתר העלה 3,500 תיקים הכוללים 210 אלף מסמכים, שבהם ניתן לעיין ולראות מה עלה בגורלם של הילדים – כמו סיבת המוות והיכן נקברו. לפי הממצאים, אין ראיות לחטיפה ממוסדת של ילדי תימן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר כי מדובר בתיקון עוול היסטורי. "קרוב ל-60 שנה אנשים לא ידעו מה עלה בגורל ילדיהם. עתה, כל אדם יוכל להגיע לדפים שבהם יש את מכלול המידע שיש בידי ישראל, וניתן להתחקות אחרי גורל הילדים", אמר במסיבת עיתונאים במשרדו לרגל חשיפת המסמכים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנשים הרוויחו כסף על גב המשפחות". שער "העולם הזה", 1967/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר צחי הנגבי, הממונה על חשיפת תיקי הפרשה, אמר כי מדובר בסוגיה רגישה שיש לשים לה סוף. "ילדים נעלמו מחיק הוריהם וחיק משפחותיהם, והפרשה מסרבת לרדת מלבבות המשפחות. לראשונה בתולדות ועדות החקירה, מפורסמים מהבוקר לא רק הפרוטוקולים הגלויים, אלא גם החסויים, והציבור מקבל נגישות לליבה של העשייה של החומרים הפנימיים.

"אנחנו חשים חובה מוסרית לחשוף את האמת, והאמת היא כלל מה שמצוי בידי המדינה. מהיום נאפשר למשפחות לנסות ולסגור מעגלים. המאגר יסיר דבר ראשון את הספקנות של המשפחות כלפי הממסד, ויאפשר ללכת קדימה ולאתר את הדברים ולהביא להגלדה של צלקת, שאם תירפא היא תחזק את החברה הישראלית", אמר בטקס חשיפת המסמכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully