וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריקאת לוואלה! NEWS: "מצפים שקרי יפעל לפי החלטת מועצת הביטחון"

28.12.2016 / 10:19

הבכיר הפלסטיני, שהכחיש כי פעל יחד עם הממשל האמריקני לפני ההצבעה באו"ם, אמר כי נאומו הערב של שר החוץ האמריקני צריך לכלול פרמטרים ברורים לסיום הסכסוך. גורמים פלסטיניים: "זה מעט מדי ומאוחר מדי"

עריכת וידאו: ניר חן

(סאיב עריקאת בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS על החלטת מועצת הביטחון, השבוע)

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת אמר היום (רביעי) כי נאומו הערב של שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי צריך לכלול פרמטרים ברורים להסכם שלום. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר עריקאת, שהוביל את צוות המשא ומתן עם ישראל מטעם אש"ף, כי התכנית של קרי צריכה להתבסס על החלטה 2334 של מועצת הביטחון שהתקבלה בשבוע שעבר וקובעת בין היתר כי ההתנחלויות אינן חוקיות.

"מדובר בהחלטה הוגנת לכל הצדדים, ויהיה זה רק מתבקש שקרי יפעל לפיה", אמר עריקאת. לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו "נמצא בתוך חור שחור מבחינה מדינית, ובמקום לצאת ממנו הוא עושה את כל הטעויות האפשריות כדי להעמיק את החור הזה".

עריקאת הכחיש את הפרסום כי הממשל האמריקני והרשות פעלו בשיתוף פעולה לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, כפי שעולה מפרוטוקול הפגישה שנערכה בין הצדדים בוושינגטון לפני שבועיים, וטען כי המסמך מזויף. מדובר בדיווח בעיתון המצרי "אל-יום א-סאבע", שמציג לכאורה את עיקרי הפגישה שנערכה בין משלחת פלסטינית בכירה, בראשות עריקאת וראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג', לנציגות אמריקנית בכירה בראשות קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס.

לקריאה נוספת:
אחרי החלטת האו"ם: יש עתיד דורשת לזמן את נתניהו לוועדת חוץ וביטחון
נזיפה בשגרירים והקפאת ביקורים: התגובה הישראלית להחלטת האו"ם
העולם כולו נגדנו? הנה מה שישראל יכולה לעשות כבר עכשיו

רמאללה, מאי 2015. זיו קורן, מערכת וואלה! NEWS
"נתניהו עושה כל טעות אפשרית". עריקאת/מערכת וואלה! NEWS, זיו קורן

הבכיר הפלסטיני לא התייחס להשלכות נאומו הערב של קרי. ואולם מקורות פלסטיניים אמרו לוואלה! NEWS כי הציפיות משר החוץ האמריקני אינן גבוהות. "אין שום אשליות ברשות כי לנאום יכולות להיות השפעות של ממש בשטח, או השפעה חיוביות על מדיניותו של הנשיא הנכנס דונלד טראמפ", אמרו.

לטענתם, הסיכוי כי נאום זה יהפוך להחלטה של מועצת הביטחון נמוך מאוד. עם זאת הם הוסיפו כי ישנה אפשרות שההודעה המסכמת של ועידת השלום הצפויה בפריז כן תהפוך להצעת החלטה במועצת הביטחון.

ביקורת במפלגה הדמוקרטית: קרי צריך לעמוד לצד ישראל

בצד הפלסטיני מותחים ביקורת על הממשל היוצא, שלטענת הגורמים החליט ללכת בין הטיפות ואינו קובע פרמטרים ברורים להסכם שלום. אותם גורמים הביעו ביקורת על כך שקרי הוא זה שנבחר להציג את העמדה האמריקנית, ולא הנשיא ברק אובמה עצמו. להערכתם, הצגת פרמטרים ברורים לתהליך שלום תגרור תגובה מצד ממשל טראמפ והתנערות ממתווה זה.

קרי, טוענים אותם גורמים פלסטיניים, צריך להציג את ההתפתחות שהיתה במו"מ בין ישראל לפלסטינים במהלך כהונתו כשר החוץ, כמו גם את הצעדים הנדרשים לראייתו כדי להגיע להסכם שלום על בסיס שתי מדינות, ולהימנע מחיסולו של פתרון כזה והליכה לפתרון של מדינה אחת. בצד הפלסטיני טוענים כי המהלך הערב של קרי ושל הממשל האמריקני הוא בגדר "מעט מדי, מאוחר מדי".

פגישת ג'ון קרי וסאיב עריקאת. רויטרס
אכזבה גם בצד הפלסטיני. קרי ועריקאת, 2014/רויטרס

יו"ר המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים, סטני הוייר, קרא היום לקרי שלא לקבוע בנאומו תכנית לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדברי הוייר, המהלך של קרי יפגע בתהליך השלום בכלל ובישראל בפרט.

"נוסחה שכזו תושג רק באמצעות משא ומתן על ידי הצדדים – לא על ידי ארצות הברית, לא על ידי האו"ם ולא על ידי אף גורם אחר", אמר הוייר. "אני מפציר בשר החוץ קרי ובממשל שלא לקבוע נוסחה, שבסופו של דבר תשים את ישראל בנחיתות בכל מו"מ. ארה"ב צריכה לנקוט בצעדים שיאותתו באופן חד-משמעי לעולם כולו, שנמשיך לעמוד לצד בעלת בריתנו ישראל".

השתתף בהכנת הידיעה: עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לוושינגטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully