וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שינוי כללי המשחק": מבקר המדינה יהדק את הפיקוח על יישום מסקנותיו

השינוי המתוכנן יחייב את הגופים המבוקרים למסור דיווח מפורט על אופן תיקון הליקויים שמצא המבקר. יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אלהרר, הגדירה את הצעד "קפיצת מדרגה". אולם, ח"כ סמוטריץ' הזהיר מ"אקטיביזם ביקורתי"

מבקר המדינה. דוברות הכנסת, יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
שפירא, יו"ר הכנסת וח"כ אלהרר בהצגת דוח המבקר הקודם/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת, יצחק הררי

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מתכנן לקבוע כללים שיסדירו את חובת הדיווח של גופים מבוקרים על האופן שבו הם מיישמים את המלצותיו ומתקנים את הליקויים שמצא. משמעותה של היוזמה החדשה שתוצג היום (רביעי) בפני הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) היא שהמבקר יהיה מעורב באופן פעיל ביישום מסקנות הדו"חות המתפרסמים על ידו ויהדק את הפיקוח על הגופים המבוקרים.

הרפורמה החדשה שבמסגרתה יופעלו לראשונה סמכויות המוענקות למבקר בחוק, מעוררת ביקורת בקואליציה. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען כי מדובר ב"מהפיכה החוקתית השנייה" שבוצעה במחטף ובניסיון של מי שאמור להיות מבקר חיצוני ואובייקטיבי להפוך לרכיב שישפיע על עבודת הרשות המבצעת ויעכב אותה.

עוד בנושא:
המבקר: מאות אלפים מאוימים מטילים - ולמדינה אין תכנית היערכות
מבקר המדינה החל לבדוק את היערכות הממשלה לגל השריפות
למרות תכניות הבראה והבטחות לבנייה: הממשלה כשלה בקידום ערים

כשהמבקר לא קיבל את ההזמנה לחתונת אדלשטיין: הוגש דוח נציב תלונות הציבור לשנת 2015. רוני כנפו
השינוי יגדיר את עיקרי דוחות הביקורת. שפירא/רוני כנפו

במסגרת השינוי שנועד להפוך את פעילות מוסד המבקר לאפקטיבית יותר, מבקר המדינה יגדיר מהם עיקרי מסקנות דו"חות או ביקורות שערך ויעביר אותם לראש הגוף המבוקר או לראש הממשלה במקרים שבהם הגוף המבוקר הוא משרד ממשלתי או מוסד של המדינה.

30 יום לאחר מכן, ישלח ראש הגוף המבוקר דיווח בכתב למבקר המדינה עם העתק לוועדה לביקורת המדינה על החלטות הצוות לתיקון ליקויים שאמור לקום בכל גוף מבוקר בדבר הדרכים לתיקון הליקויים המרכזיים ויישום ההמלצות המרכזיות. בנוסף יועבר דיווח על מועדי תיקון הליקויים ויישום ההמלצות וכן מיהו הגורם בגוף המבוקר האחראי לכך. במקביל, ראש הגוף המבוקר ידווח למבקר המדינה על החלטות הצוות לתיקון הליקויים בנוגע לליקויים והמלצות שלא הוגדרו על ידי המבקר כ"מרכזיים". דיווחים אלו יפורסמו לציבור באתר משרד מבקר המדינה.

מתכונת הדיווח החדשה שעליה החליט המבקר ושתובא לאישור בוועדה לביקורת המדינה היא פרי עבודת מטה של שנתיים. ממכתב ששלח המבקר ליו"ר הוועדה, ח"כ אלהרר, עולה שהחידוש בתקנות המתוכננות נוגע לשני היבטים מרכזיים. האחד, "קבלת דיווחים ממוקדים לכל הליקויים וההמלצות המרכזיים של דוחות הביקורת וחוות הדעת"; והאחר, "מתן פומבי לדיווחים של המבוקרים בדבר תיקון הליקויים ויישום המלצות מבקר המדינה". חלק מהחידוש בתקנות נוגע לכך שלראשונה נקבעת מתכונת דיווח מסודרת על יישום המלצות המבקר, הכוללת בין היתר פורמט מדוייק שבו יוגשו הדיווח של הגופים המבוקרים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פורמט דוח ביקורת מבקר המדינה החדש. סריקה, ספק 500
פורמט דוח ביקורת מבקר המדינה החדש/ספק 500, סריקה

פרסום התקנות החדשות מגיע על רקע הרצון במשרד המבקר לוודא שמסקנותיו אכן מיושמות בשטח. על התכנית דיבר לראשונה ראש חטיבת הביטחון במשרד, תא"ל במיל' יוסי ביינהורן, במסגרת דיון שנערך לאחרונה בוועדה בנוגע לדו"ח המבקר על היערכות המדינה להגנה על העורף בזמן עימות צבאי עתידי.

"הדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה עוסק בפיתוח כלים, כללי דיווח ותיקון ליקויים של הגופים המבוקרים למשרד מבקר המדינה. דיון שמביא עמו בשורה חדשה ואף היסטורית לעולם הבקרה הממשלתית. המציאות היום היא שבעיות שעולות בדו"חות המבקר ממשיכות להיגרר בשטח ללא דיווח או מעקב ראוי מצד המשרדים", כך אמרה ח"כ קארין אלהרר לוואלה! NEWS.

לדבריה, "לצורך הטמעת המהלך תוקם מערכת ממוחשבת ייעודית, שתהיה ממוקדת יותר מהדיווח שנעשה ובנוסף תהיה גם נגישה לעיני הציבור. זהו מהלך המיועד לשפר משמעותית את מערך הבקרה ויאפשר קפיצת מדרגה בהטמעת לקחי הדוחות ובכך גם יפנה מקום להתעסקות בעיקר ולא ברדיפה אחר משרדים. מדובר במהלך שכולם מרוויחים ממנו ושאם אכן יוטמע בהצלחה, צפוי לשנות ולשדרג את כללי המשחק בכל הנוגע למעקב ואכיפה יעילה".

"מדינת ישראל מתמודדת עם משפטיזציית יתר"

אלא שלא כולם סבורים שמדובר במהלך חיובי. ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר לוואלה! NEWS כי "התקנות שמבקש מבקר המדינה להעביר במחטף הן רעידת אדמה בדמוקרטיה הישראלית. זהו שינוי של כל כללי המשחק ואסור שהוא יבוצע במחטף וללא דיון ציבורי תחת מעטה של שינוי טכני, כביכול". סמוטריץ' הוסיף כי "מדינת ישראל מתמודדת בעשורים האחרונים עם בעיית משילות קשה ועם 'משפטיזציית' יתר שמסרבלת ומקשה על תהליכי קבלת ההחלטות".

לדבריו, "מבקר המדינה מבקש להפוך את עצמו למעין יועץ משפטי לממשלה, נוסף על היועץ המשפטי הקיים, וזהו המשך מגמת האקטיביזם הביקורתי המסוכן וחסר הסמכות שמשרד המבקר מוביל בשנים האחרונות". סמוטריץ' מגדיר את השינוי המתוכנן כצעד "שעלול להשתוות בהשלכותיו לזרז שהניע את המהפכה החוקתית" ולדבריו "לא ניתן לעשות זאת בחטף וללא דיון משמעותי בהשלכות המהלך על יכולת המשילות ועל יחסי הכוחות בין נבחרי הציבור ופקידי הממשלה למבקר".

עוד אמר סמוטריץ' כי "מדינת ישראל זקוקה לביקורת עצמאית וחזקה שפועלת במקצועיות ומתריעה ללא מורא על כשלים הדורשים תיקון אבל לא לגוף אקטיבי נוסף שיחלק פקודות ויגביל עוד יותר את יכולת המשילות והתפקוד של המערכת הציבורית. הספיקה לנו מהפיכה שיפוטית אחת. אסור לנו לאפשר עוד אחת כזו. אני קורא לחבריי בקואליציה ובאופוזיציה לפעול יחד לגניזת יוזמת המבקר ולשמור על הפרדת הרשויות וסדר הכוחות של הדמוקרטיה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully