וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוננות בגבולות ושיא באימוני המילואים: השינויים בצה"ל ב-2017

2.1.2016 / 19:08

בתגובה לאיומי חיזבאללה וברקע כוונת חמאס לתקוף דרך מנהרות, הוחלט בזרוע היבשה להקים מחלקות להגנה על יישובים בגבול. שורת תרגילים שבהם ישתתף מערך המילואים יהפכו אותו מיומן יותר לעימות

צילום: דוברות משרד הביטחון, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: שר הביטחון ליברמן ביקר בבסיס צאלים וצפה בתרגיל מילואים, החודש)

ברקע איומי חיזבאללה כי יכבוש יישובים בגליל וכוונת חמאס להעביר את הלחימה לשטח ישראל באמצעות מנהרות טרור, צה"ל נערך לשנת החדשה עם שורת צעדים בתחום ההגנה בכל החזיתות. השנה הקרובה מוגדרת כשנת שיא בתחום האימונים של מערך המילואים, ומהפכה של ממש מתוכננת גם במערך השמירה על היישובים סמוכי הגליל, עם הפיכתם של כוחות הכוננות השומרים למחלקות כוננות תחת החטיבות המרחביות בזרוע היבשה.

קצין בכיר בזרוע היבשה הסביר כי מהלך הפיכת כוחות הכוננות למחלקות נעשה עקב השתנות האיומים. "צה"ל מסתכל על קו ההגנה המרחבי בראייה אסטרטגית", הסביר. "אנחנו ניתן עדיפות לשיבוץ לוחמים המתגוררים באותם יישובים למחלקות שיקומו. מיקוד המשימה יהיה הגנה על היישוב עצמו, עם הפנים החוצה. היקף ואיכות האימונים ישתנו בהתאם".

עוד בנושא:
קצין בכיר: צה"ל ושב"כ סיכלו 180 פיגועי ירי בגדה בשנת 2016
בדרך להסלמה? נתק עם הפלסטינים עלול להביא להפסקת התיאום הביטחוני
חיילי צה"ל הדליקו נר ראשון של חנוכה בשטח: "מבינים את המשמעות"

חטיבה 551 של פיקוד מרכז בכפר פלסטיני בשומרון באימון מילואים, ינואר 2016. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
אימון מילואים בשומרון/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

על אף שכ-40 גדודי מילואים תגברו את אוגדת יהודה ושומרון בשנה האחרונה במסגרת המאמצים לבלימת גל הטרור, גרף האימונים של צה"ל לא נפגע. המודל התלת-שנתי בתחום זה סייע בשמירה על כמות האימונים משום שהוא מבטיח תעסוקה מבצעית אחת לשלוש שנים. השנה הקרובה, כאמור, צפויה לכלול כמות גבוהה במיוחד של אימונים למערך המילואים בהשוואה לשנתיים האחרונות.

בין האימונים שיתקיימו השנה, צה"ל מתכנן תרגיל גייסי רחב היקף ותרגילי אוגדות. הקצין הבכיר הסביר כי השילוב בין הכוחות הסדירים וכוחות המילואים הולך ומתעצם. "יותר כוחות סדירים משולבים ביחידות המילואים בחיל הרגלים, בשריון, במערך האש, במודיעין ובמקומות נוספים", אמר הקצין הבכיר.

תרגיל תלת חטיבתי של אוגדה 162, דצמבר 2016. דובר צה"ל
בין האימונים שיתקיימו השנה, צה"ל מתכנן תרגיל גייסי רחב היקף ותרגילי אוגדות. תרגיל חטיבתי/דובר צה"ל

יתרה מזו, חיילים רבים נמחקו מרשימת המילואים של זרוע היבשה מאחר שלא התאמנו והוגדרו לא כשירים. בעקבות זאת, הפך מערך המילואים של הזרוע ליעיל ומקצועי יותר. "תהליך המחיקה שהחל בשנת 2015 התייצב בשנה החולפת, והוא מאפשר לרמת הכשירות של המילואים היום להיות טובה מאוד", אמר הקצין.

עוד הוסיף הקצין הבכיר כי "מי שנמצא בגדוד היום התאמן והוכשר למשימה שלו. אין עודפים בגדודים. גרף האימונים הותאם והובנה לכשירות הנדרשת". לדבריו, "כל כוח התאמן לפי הצרכים וגם פעילות הביטחון השוטף הותאמה למשימת כוחות המילואים בחירום".

חיילי מילואים מפיקוד העורף מסייעים בפינוי תושבים, חיפה 24 בנובמבר 2016. דובר צה"ל
הגדודים המעורבים ישרתו במילואים בפיקוד העורף. חיילי המילואים של פיקוד העורף/דובר צה"ל

החלטה נוספת שהתקבלה היא כי בשנת 2017 חיילי הגדודים המעורבים, בהם קרקל, אריות הירדן וברדלס, ישרתו במילואים בגדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף. עד כה, הם מילאו משימות מגוונות בכל צה"ל.

עוד הוחלט כי פלוגת הלוחמים החרדים של חטיבת גבעתי תשרת במילואים בחטיבה, ובנוסף לגדוד הנח"ל החרדי המשרת במילואים ביהודה ושומרון, יוקם בשנה הקרובה גדוד דומה שישרת במילואים בפיקוד צפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully