וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לבחינת מדיניות שימוש בקנאביס: "תופעה חברתית נורמטיבית"

27.12.2016 / 10:10

מתמלילי הדיונים של הוועדה שמינה השר ארדן לבחינת המדיניות כלפי משמשי הסם והגיעו לידי וואלה! NEWS, עולה כי מרבית החברים בו תומכים בשינוי המצב הקיים ואף מוכנים לאי-הפללה - גם בסנגוריה הציבורית. נציגת הסניגוריה הציבורית: "ציבור שלם הופך לעברייני"

עריכת וידאו: ניר חן.

הוועדה שמינה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לבחינת מדיניות האכיפה כלפי משתמשי קנאביס לצריכה עצמית, צפויה לדון מחר (רביעי) במסקנותיה. גורמים המעורים בפרטים טוענים כי רוב חברי הצוות תומכים בשינוי מדיניות האכיפה - עד לאפשרות של אי-הפללה של צרכני הקנאביס. "יש רוב לשינוי מדיניות, או אי-הפללה של הצרכנים", אמר אחד הגורמים.

מפרוטוקולים של הוועדה שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי באחד מהדיונים שערך הצוות בחודשים האחרונים, תקפה עו"ד טל ענר מהסנגוריה הציבורית במשרד המשפטים את המדיניות הקיימת נגד משתמשי הסם. "השימוש בקנאביס הוא תופעה חברתית נפוצה בקרב מאות אלפי אזרחים שומרי חוק", אמרה. "המצב המשפטי הקיים הופך אוכלוסייה נורמטיבית רחבה לעבריינים בכוח. לדעתנו, המתכונת הנוכחית של שימוש במשפט הפלילי להתמודדות עם התופעה אינה מידתית, אינה יעילה ואינה צודקת".

עוד כתבות בנושא:
אדריכל המודל הפורטוגלי לאי-הפללה: "מספר משתמשי הקנאביס נחתך בחצי"
צורכים קנאביס? כל מה שרציתם לדעת על ההצעה החדשה לאי הפללה
בשורה לצרכני הקנאביס: הרשות למלחמה בסמים תומכת באי-הפללה

עישון מריחואנה, אילוסטציה. AP
"המתכונת להתמודדות עם התופעה לא יעילה או צודקת"/AP

לפי הפרוטוקול, ענר מנתה בדיון את "הנזקים העיקריים של ההפללה במצב המשפטי הנוכחי", ובין היתר ציינה את "חשיפת אזרחים נורמטיבים לחקירות, לחיפושים, למעצרים ולהליכים משפטיים". בנוסף, היא הדגישה כי ההפללה מהווה פגיעה בשוויון. לטענתה, "בשל שיטור ואכיפת יתר על אוכלוסיות חלשות ומיעוטים, יש הפללת יתר שלהם".

הדברים מצטרפים לעמדה שהציגה הרשות למלחמה בסמים בוועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול לפני שבועיים, לפיה החזקת קנאביס בכמות של עד 25 גרם לא צריכה להיות מטופלת על ידי המשטרה כעבירה פלילית. נציג מטעמה של הרשות חבר בוועדה, ובעמדה זו תומך לפחות עוד חבר אחד בצוות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
גלעד ארדן שר הפנים. ראובן קסטרו
המסקנות לא מחייבות את השר. ארדן/ראובן קסטרו

הוועדה, שזכתה לכינוי "ארדן-השכל", הוקמה על ידי השר ארדן לאחר שחברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) הסכימה להקפיא את הצעת החוק שהגישה, הקובעת כי העונש על החזקת הסם לשימוש עצמי לא יהיה מאסר, אלא קנס של 300 שקלים על החזקתו בבית ו-1,500 שקלים על החזקתו בציבור. בוועדה חברים נציגים מהמשרד לביטחון הפנים, משרד המשפטים, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול ונציג ציבור. מסקנות הצוות, שהתכנס שבע פעמים, אינן מחייבות את המשרד לביטחון פנים או את השר ארדן.

ברוב המקרים - אין עבירות נוספות מלבד השימוש בקנאביס

באחד מהדיונים שערך הצוות הוצגו נתונים של משטרת ישראל, ולפיהם בשנים 2014-2010 מספר התיקים הנוגעים לשימוש עצמי בקנאביס עמד על 28,740 - 86% מכלל תיקי השימוש בסמים שזוהה בהם סם. רק ב-5% מהמקרים נתפסו ברשות החשודים סמים נוספים, בהם קוקאין והרואין.

נתון נוסף שהתגלה מצביע על כך שב-68% מהתיקים של שימוש עצמי בקנאביס, עבירת השימוש הייתה היחידה בתיק. זאת, לעומת 32% מהתיקים שבהם לעבירה התלוו עבירות נוספות כמו תקיפה והכשלת שוטר, עבירות נגד הסדר הציבורי והחזקת סמים שלא לצריכה עצמית.

עוד עולה כי בשנים 2014-2010 חלה ירידה של 23% בתיקים הנוגעים לשימוש עצמי של קנאביס. עם זאת, מספר התיקים בגין גידול הקנאביס הוכפל. כמו כן, 16,160 תיקים בגין שימוש עצמי בקנאביס נסגרו בתקופת השנים הזו. בנוסף, בשנים האלה התבצעו 11,596 מעצרים בגין עברות הקשורות לקנאביס, ואולם, ב-80% מהמעצרים עבירת השימוש הייתה עבירה נלווית בתיק.

הנתונים אף מעלים כי במחוז תל אביב ובמחוז הדרומי של המשטרה בוצעו מספר רב יותר של מעצרים משאר המחוזות. כך לדוגמה, בתל אביב בוצעו 904 מעצרים לעומת מחוז ש"י, עם 106 מעצרים בלבד.

הנתונים מצביעים על כך שחלה ירידה במספר המעצרים. הירידה המשמעותית נרשמה בשנים 2013-2012. כתבי אישום הוגשו ביותר ממחצית התיקים שנפתחו בגין עבירות סמים מסוג קנאביס - 22,355, ומרבית האישומים עוסקים בשימוש בסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully