וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדריכל המודל הפורטוגלי לאי-הפללה: "מספר משתמשי הקנאביס נחתך בחצי"

13.12.2016 / 20:02

בריאיון לוואלה! NEWS סיפר ד"ר ז'ו גולאו, העומד בראש הרשות הפורטוגלית למאבק בסמים, על המהלך שהוכתר כהצלחה בינלאומית, ואומץ כעת על ידי הרשות בישראל. "הצלחנו להסיר את הסטיגמה מצרכני הסמים"

עריכת וידאו: ניר חן.

הרשות הלאומית למלחמה בסמים שהודיעה על תמיכתה באי-הפללה של צרכני מריחואנה (קנאביס), מסתמכת על המודל שננקט בפורטוגל לפני 16 שנה, ולפיו בוטלו העונשים על השימוש בסמים. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS מספר אדריכל המהלך, ד"ר ז'ו גולאו, על המאבק בסמים. "התוצאה היא שהצלחנו להפחית בחצי את מספר המשתמשים, וכיום מרבית ממי שמשתמש בסמים נמצא בקשר כלשהו עם הרשויות ומקבל סיוע. במקביל, הצלחנו לצמצם בעיות נלוות כמו הדבקה של מחלות כמו איידס וצהבת".

המודל הפורטוגלי, שהרשות ממליצה לאמצו, קובע שצריכת קנאביס עד 25 גרם אינה עבירה פלילית, ולכן נגד המשתמש לא ייפתח תיק פלילי. עם זאת, שימוש במקום שאינו פרטי עדיין נחשב עבירה מנהלתית, שעליה יכולים להשית קנס או עונש אחר שייקבע.

ד"ר גולאו, העומד בראש הרשות הפורטוגלית למאבק בסמים, ה-SICAD, סיפר כי לא מדובר בצעד בודד, אלא בצעדים משותפים. "בשנות ה-80 וה-90 המצב בפורטוגל היה מסובך", סיפר. אחוז מהאוכלוסייה בפורטוגל, שמנתה עשרה מיליון בני אדם, השתמשו בהרואין, כלומר 100 אלף אזרחים. "הייתה לכך השפעה על כל החיים שלנו", העיד ד"ר גולאו שסבר כי להתייחס לתופעה כעל פשע פלילי לא מוביל לתוצאות חיוביות.

לקריאה נוספת:
צורכים קנאביס? כל מה שרציתם לדעת על ההצעה החדשה לאי הפללה
בשורה לצרכני הקנאביס: הרשות למלחמה בסמים תומכת באי-הפללה
ליצמן: "מופעל עליי לחץ, ייתכן שאסכים לייצוא קנאביס"

פרופ' ז'ו גולאו, ראש הרשות הפורטוגלית למאבק בסמים. יוטיוב, צילום מסך
"השיטה מבוססת על גישה הומנית". פרופ' גולאו/צילום מסך, יוטיוב

בשנת 2000 הקימה הממשלה ועדה לתכנון אסטרטגיה למאבק בסמים, שבה היו תשעה חברים, בהם שופטים ופסיכיאטרים וד"ר גולאו. "המדיניות שבחרנו בה מבוססת על גישה הומנית, הבנו שאנחנו מתעסקים בבעיה סוציאלית ולא פלילית".

ההשפעות של המהלך התבטאו גם בהסרת הסטיגמה מצרכני הסמים. "המשמעות הייתה שאפשר פתאום לדבר על שימוש בסמים, במסגרת משפחתית, בבית הספר, בעבודה. אף אחד לא מפחד להפליל את עצמו או להיתקל בבעיות עם החוק. מי שזקוק לעזרה יכול עכשיו לפנות ולבקש אותה מבלי לחשוש", סיפר ד"ר גולאו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שימוש בסמים עדיין אסור על פי חוק, אך עברנו ממערכת פלילית למערכת מנהלתית", הסביר ד"ר גולאו. "אנשים שמשתמשים בסמים יכולים עדיין לקבל עונשי מאסר, למשל במקרה של אי-חגירת חגורת בטיחות". לדבריו, "כשאנחנו ניצבים מול משתמש ולא מול דילר, אז יש ועדה שקובעת במה מדובר, אם מדובר בשימוש תדיר שמצריך טיפול, או במקרה חד-פעמי שנובע מנסיבות, כמו במקרה של בני נוער, ואז הוועדה מפנה לטיפול מסוג אחר כדי למנוע הידרדרות. בכל מקרה המשתמש מוזמן לקבל טיפול".

ד"ר גולאו העיד כי פורטוגל שמחה לשתף עם ישראל את הניסיון שלה. "אנחנו מוקד להתעניינות מכמה מוקדים בעולם, יש לנו מבקרים מכל מקום בעולם שבאים לפה: פוליטיקאים, אנשי תקשורת, אנשי מקצוע. היה לנו העונג לארח את עמיתנו מישראל. הייתה לנו שיחה ארוכה ושיתפתי את הניסיון שלנו ואני מבין שהם השתכנעו. אצלנו בפורטוגל כל המפלגות תומכות במדיניות אי-הפללה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully