וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צורכים קנאביס? כל מה שרציתם לדעת על ההצעה החדשה לאי הפללה

12.12.2016 / 17:45

מה קורה אם תעשנו ברחוב, כמה זה 25 גרם ואילו סמים עוד מותרים לפי המודל שהציגה הרשות למלחמה בסמים בכנסת. מורה נבוכים למשתמש שלא יופלל - אך יידרש להתייצב בפני ועדה לטיפול בשימוש בסמים

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

הרשות הלאומית למלחמה בסמים הציגה היום (שני) בפני ועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול עמדה מפתיעה, התומכת באי-הפללה של צרכני מריחואנה (קנאביס). "הבעיה של שימוש בקנאביס היא בעיה חברתית ובעיה רפואית, ורק בשוליים היא בעיה פלילית", אמר מנכ"ל הרשות איתן גורני והוסיף כי "סחבנו את השוליים ושמנו אותם באמצע".

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), הביעה תמיכה בעמדת הרשות, ואמרה כי "ישראל מתקדמת לעידן חדש". "משתמשים בכמות של עד 25 גרם לא יטופלו בפלילים", אמר המדען הראשי של הרשות, יוסי פיש, שהסביר בדיון כי מדובר באימוץ מודל שננקט בפורטוגל לפני כ-15 שנה, ולפיו בוטלו העונשים על השימוש בסמים, מהלך שהוכתר כהצלחה. אך מה משמעות המהלך לאזרחים?

עוד בוואלה! NEWS:
בשורה לצרכני הקנאביס: הרשות למלחמה בסמים תומכת באי-הפללה
ליצמן: "מופעל עליי לחץ, ייתכן שאסכים לייצוא קנאביס"
טראמפ תוקף: "עלות תכנית ייצור מטוסי ה-F-35 יצאה משליטה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהו המודל הפורטוגלי?

המודל הפורטוגלי, שהרשות ממליצה לאמצו, קובע שצריכת קנאביס עד 25 גרם אינה עבירה פלילית, ולכן נגד המשתמש לא ייפתח תיק פלילי. עם זאת, שימוש במקום שאינו פרטי עדיין נחשב עבירה מנהלתית, שעליה יכולים להשית קנס או עונש אחר שייקבע.

עם זאת, מבהיר המדען הראשי של הרשות למלחמה בסמים, יוסי פיש, כי לא מדובר בהתעלמות מהבעיה – אלא בדרך אחרת לתקוף את הבעיה. "בפורטוגל בעיית הסמים הוכרה כבעיה בריאותית ולא פלילית, שתורגמה למאמצים לחבר את המשתמשים בחזרה לחברה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מה קורה למי שנתפס עם מריחואנה?

לפי המודל הפורטוגלי, כשאזרח נתפס משתמש בסמים במקום ציבורי, המשטרה שוקלת את הסם שברשותו. אם המשקל גדול מהמוגדר בחוק, הוא יישלח להמשך טיפול פלילי בבית המשפט. אם המשקל שווה או קטן למותר, יש לו 72 שעות להתייצב בפני ועדה לטיפול בשימוש בסמים להמשך טיפול. המטרה היא לעמת את האדם עם בעיית הסמים שלו, ולגבש המלצות לטיפול.

קרנית ידיד לאולפן וואלה על הגבלת צריכת קנאביס ע"י משתמשים. מערכת וואלה!
עד 25 גרם. המודל החדש/מערכת וואלה!

למה דווקא עכשיו?

למדנו את המודל הזה, ונפגשנו עם האחראים על הנושא בפורטוגל", סיפר לוואלה! NEWS מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים איתן גורני. "זהו מודל הנחשב למוצלח למדי". חוות הדעת הוצגה כחלק מוועדה שהוקמה ביוזמת השר לביטחון פנים גלעד ארדן, לבחינת ההתייחסות לשימוש בקנאביס. לדברי גורני, זוהי אחת מהמלצות הרשות, שהתבקשה להציג את המודל וללמוד אותו.

ברשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול מדגישים כי המודל נבחן לצד מודלים אחרים. "אנחנו מאמינים שחשוב לשים את הדגש בהיבט הטיפולי ולאו דווקא הפלילי, אך לא החלטנו על תמיכה של הרשות במודל זה או אחר", נמסר מהרשות.

למה שינתה הרשות את חוות הדעת על השימוש בקנאביס?

לדברי גורני, לא מדובר בשינוי עמדה – אלא על המלצה מיני רבות. "לא שינינו כיוון, והוועדה שבראשה עומד מנכ"ל המשרד לביטחון פנים רותם פלג תציג את המלצותיה הסופיות. זו אופציה שיש לבדוק במסגרת הוועדה, שתצטרך לגבש המלצות ולהציגן בפני השר לביטחון הפנים".

25 גרם זה לא הרבה?

"הייתי מעדיף לשמור את דעתי לעצמי", אומר גורני, "אני לא יכול לדבר בשם הוועדה, שחברים בה נציגים של המשטרה, של משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרדי ממשלה נוספים. אני לא רואה את עצמי חופשי לדבר בשמה של הוועדה". עם זאת, למשתמש הסטנדרטי – 25 גרם היא כמות די גדולה, שכן עבור סיגריה אחת נדרשים כ-0.2-0.5 גרם.

תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
יו"ר ועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול. ח"כ זנדברג/ניב אהרונסון

האם יש יוזמות חקיקה בנושא?

נכון להיום, לא. הצעות חוק הוגשו בנושא אך לא אושרו ובמקביל, הגישה שרת המשפטים איילת שקד תצהיר לגורמים בלשכתה לבדוק חלופות לחוק הקיים. ההליך היחיד המתנהל הוא פעילות הוועדה שהוקמה על ידי ארדן, ותגיש את המלצותיה בקרוב.

מה המצב בשאר מדינות העולם?

לפי מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, בעולם יש מעט מדינות ששואפות ללגליזציה של סמים. בארצות הברית, שמונה מדינות אישרו את השימוש במריחואנה ו-20 נוספות אישרו את השימוש במריחואנה רפואית. עם זאת, החוק הפדרלי עדיין לא מתיר שימוש בסמים. מדינות שבהן יש התרה גורפת להשתמש במריחואנה הן צ'ילה, ג'מייקה, ספרד, ואורוגוואי. מדינות נוספות, כמו הולנד, מאפשרות אי הפללה עד כמות מסוימת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully