וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לצרכני הקנאביס: הרשות למלחמה בסמים תומכת באי-הפללה

הרשות הציגה את עמדתה החדשה בכנסת, והודיעה כי היא תומכת באימוץ המודל הפורטוגלי. "משתמשים עד 25 גרם לא יטופלו בפלילים", אמר המדען הראשי של הרשות. ח"כ זנדברג בירכה: "לגליזציה היא עניין של זמן"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

הרשות למלחמה בסמים הציגה היום (שני) בפני ועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול עמדה מפתיעה, התומכת באי-הפללה של צרכני מריחואנה (קנאביס). "הבעיה של שימוש בקנאביס היא בעיה חברתית ובעיה רפואית, ורק בשוליים היא בעיה פלילית", אמר מנכ"ל הרשות איתן גורני והוסיף כי "סחבנו את השוליים ושמנו אותם באמצע". יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), הביעה תמיכה בעמדת הרשות למלחמה בסמים החדשה ואמרה כי "ישראל הולכת ומתקדמת לעידן חדש ונראה כי לגליזציה היא רק של עניין זמן".

המדען הראשי של הרשות למלחמה בסמים, יוסי פיש, אמר כי המודל או?מץ מפורטוגל. "למדנו המון מהמודל הזה", אמר פיש. "פורטוגל היא מדינה עם 10.5 מיליון בני אדם, ובשנות ה-70 והייתה בה מכת סמים קשה. בעיית הסמים הוכרה כבעיה בריאותית ולא כבעיה פלילית, הגישה הזו תורגמה למאמצים לחבר את המשתמשים בחזרה לחברה".

עם זאת, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול מבהירה כי היא בוחנת את המודל הפורטוגלי לצד מודלים אחרים. "אנחנו מאמינים כי חשוב לשים את הדגש בהיבט הטיפולי ולאו דווקא הפלילי, אך לא החלטנו על תמיכה של הרשות במודל זה או אחר", נמסר מהרשות.

עוד בוואלה! NEWS:
שביב של תקווה בתוך האסון: לבו של עילי ניר בן ה-10 ייתרם לבן 8
מכונת מודיעין למשימות מיוחדות: כך ישפיע ה-F35 על המפה האזורית
בסין זועמים על דבריו של טראמפ: "הוא חסר מושג כמו ילד"

גידולי קנאביס בישראל בעין עירון, דצמבר 2015. יותם רונן
"בעיה חברתית ורפואית". קנאביס/יותם רונן

לפני כ-15 שנה החליטה פורטוגל לבטל את העונשים על השימוש בסמים, מהלך שהוכתר בהצלחה לנוכח הירידה בתופעת ההתמכרות לסמים בקרב התושבים. המתווה הפורטוגלי אינו מבחין משפטית בין שימוש בסמים קלים כמו מריחואנה לשימוש בסמים יותר קשים, כמו אל-אס-די וקטמינים. לפי המודל, השימוש נחשב לא חוקי, ונערכים מעצרים בקרב משתמשים בסמים קשים, אולם הם אינם מוגדרים עבריינים, אלא נשלחים לשיקום ולא למאסר.

פיש הוסיף כי על פי המודל הפורטוגלי, "הענישה היא מנהלתית, אבל לא פלילית". לדבריו, "הסמים ימשיכו להיות מוגדרים מחוץ לחוק, אבל משתמשים עד 25 גרם לא יטופלו בפלילים, והאכיפה תתבצע רק במקומות ציבוריים ולא בשטח פרטי. השוטר הולך עם משקל ואם המשקל גדול מ-25 גרם הוא נשלח לטיפול פלילי, אם המשקל שווה או קטן הוא צריך רק להתייצב בפני וועדה לטיפול שכפופות למשרד הבריאות, לא למשטרה". המדען הראשי של הרשות ציין עוד כי כיום, 7% מבני הנוער בפורטוגל משתמשים בקנאביס, זאת לעומת 17% בספרד השכנה, שבה לא קיים המודל. הוא אף הוסיף כי גם המעבר מקנאביס לסמים קשים יותר "היא מזערית ואפסית".

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג, בירכה על המהלך. "טוב לראות שגם ברשות למלחמה בסמים מבינים סוף סוף שהדרך היא טיפול בהתמכרות ולא מאבק בצרכני קנאביס והפיכתם לעבריינים. ישראל הולכת ומתקדמת לעידן חדש ונראה כי לגליזציה היא רק של עניין זמן. כיושבת ראש הוועדה אני גאה שוועדת הסמים של הכנסת תומכת לראשונה במודל של אי הפללה והעברת המוקד לטיפול בהתמכרות במקום להפללת חפים מפשע". היא הוסיפה כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר המעבר של ישראל למגמה העולמית. "המלחמה בסמים נכשלה, וצריך לעבור לטיפול מצד אחד ואי-הפללת השימוש מצד שני", דברי ח"כ זנדברג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המלחמה בסמים נכשלה". תמר זנדברג/מערכת וואלה!, צילום מסך

עמדת הרשות למלחמה בסמים הוצגה גם בפני ועדה פנימית של המשרד לביטחון פנים. מנכ"ל המשרד רותם פלג התייחס לדברים ואמר: "הסכמנו ששימוש בקנאביס הוא לא דבר חיובי, ומטרתנו היא לצמצם את השימוש בחומר בכלים שניתן למצוא אותם". הוא הוסיף כי "המדיניות הקיימת כיום היא לא מדיניות מחמירה כלפי משתמשי קנאביס: עד הרשעה פלילית יש תהליך מאד ארוך של הרבה שלבים ונדיר שזה מבשיל לידי כתב אישום פלילי". לדבריו, חברי הוועדה בחנו את הנעשה בעולם, ואנשי מקצוע בחנו שיטות שונות ובהם גם המודל הפורטוגלי. "הדיון הזה הוא חלק מהתהליך של הוועדה, ועוד לא גיבשנו מסקנות", אמר פלג.

בשנים האחרונות חלה עלייה של 71% בתיקי גידול קנאביס, ציינה ראשת חטיבת תביעות במשטרה, רותי שטרית. ב-2010 היו 33 תיקים, ב-2013 כבר היו 83 וב-2015 כבר יותר מ-180 תיקים נפתחו על גידול. היא הוסיפה כי לעומת העלייה בתיקי גידול הקנאביס, נרשמה ירידה של 35% בכל הנוגע לשימוש עצמי. לדבריה, בשנת 2015 נפתחו יותר מ-3,000 תיקים. ב-5 השנים האחרונות הוגשו כ-400 כתבי אישום נגד בגירים בלי שום עבר פלילי בשל עבירות קנאביס, זאת לעומת 52 כתבי אישום שהוגשו נגד בגירים ללא עבר פלילי בנוגע לסמים אחרים.

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) קראה לשנות את ההתייחסות לצרכני הקנאביס. "אם נמשיך להשתמש בכלים של משטרה לא נצא מזה, אני תומכת במודל הפורטוגלי", אמרה ח"כ בן ארי, "אנחנו מבזבזים זמן". היא הוסיפה כי "גם המשטרה מבזבזת זמן, גם אנחנו לא עוזרים לצאת מהמשתמשים לצאת מהמקום בו הם נמצאים".

המפקחת הארצית במשרד הרווחה, חנה אמסלם, מסרה כי גם במשרדה ישמחו לשתף פעולה עם הגורמים השונים למעבר מהפללה לאי הפללה ובמקום ענישה, מעבר לגישה טיפולית.

לאחרונה עומדת הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול בפני פירוק לאחר שהממשלה הצביעה בעד פירוקה ובמקביל הוחלט על הקמת גוף חלופי דומה בתוך המשרד לביטחון פנים שבאחריות השר גלעד ארדן. מהלך הפירוק, כך לטענת משרד האוצר, הוא חיסכון משמעותי לקופה הציבורית, אך גורמים מקצועיים טוענים כי מדובר בצעד אחורה למאבק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully