וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בישראל: מדיניות ההפרדה בין הגדה לעזה תקרוס - ותעצים את חמאס

28.12.2016 / 8:30

בקהיר החליטו לנקום ברשות הפלסטינית על שהשיבה להם בשלילה לבקשותיה לקדם את דחלאן, יריבו המר של אבו מאזן, ופתחו באופן חריג את מעבר רפיח. עתה, חוששים במערכת הביטחון כי המהלך יחזק את חמאס – ויפגע במדיניות הביטחונית של ישראל מאז 2006

צילום: רויטרס, עריכהף אוהד פיטר

(אבו מאזן נבחר לכהונה נוספת בראשות פתח, בחודש שעבר)

במערכת הביטחון חוששים כי מדיניות ההפרדה שנוקטת ישראל בין רצועת עזה לגדה מאז 2006 תקרוס, לנוכח צעדים חדשים של מצרים. קהיר שינתה בחודש האחרון את המדיניות שלה כלפי הרצועה, שנשלטת על ידי חמאס, על רקע הרצון לנקום ביו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

צעדיה של מצרים באים בתגובה לשתי תשובות שליליות שקיבלה מהרשות. במקרה אחד, ביקשה קהיר מרמאללה להתפייס עם מוחמד דחלאן, יריבו המר של אבו מאזן, אך האחרון סירב. במקרה אחר, ביקשה מצרים כי אבו מאזן ישלב את אנשיו של דחלאן בוועידת הפתח השביעית שהתקיימה בחודש שעבר. ואולם גם כאן, הורה יו"ר הרשות להדיר את רגליהם ממעורבות בפתח ולרדוף אותם. המצרים, שראו בצעדיו של אבו מאזן עלבון של ממש, החליטו לנקום.

לקריאה נוספת:
השקט המדומה בגדה המערבית וברצועת עזה עלול להיעלם בקרוב
מצרים: א-סיסי ביקש לדחות את הדיון באו"ם לבקשת טראמפ
מנהיג דאעש החדש בסיני מאיים על ישראל - ותוקף את חמאס: "כופרים"

אבו מאזן ומוחמד דחלאן, רמאללה. פברואר 2015. AP
היחסים העכורים בין השניים עלולים להוביל להתעצמות חמאס. אבו מאזן ודחלאן/AP

קהיר החליטה לעשות שרירים ופתחה את מעבר רפיח, שנסגר עם הדחתו של מוחמד מורסי, מנהיג "האחים המוסלמים" במצרים שהודח ב-2013. מאז אוקטובר הוא נפתח בממוצע 13 ימים בחודש. באופן חריג, התיר הצבא המצרי העברת חומרי בנייה בהיקפים גדולים לשטח הרצועה, ובשבוע שעבר אף עברו עשרות כלי רכב פרטיים. במערכת הביטחון סברו תחילה כי פתיחת המעבר לסחורות והולכי רגל נועדה לשחרר קיטור, אולם עתה מסתבר כי יצר הנקמה באבו מאזן הוא שעמד מאחורי ההחלטה.

צעד זה עומד בניגוד מוחלט למדיניות ישראל, שמבחינה היטב בין רצועת עזה לגדה, במטרה לפגוע במעמדה של ממשלת חמאס לעומת הרשות הפלסטינית. כך, למשל, כניסה של חומרי בנייה וסחורות מישראל לרצועה נעשית רק בתיאום עם הרשות הפלסטינית ותחת בקרה של צה"ל והאו"ם, במטרה למנוע זליגה לידי הזרוע הצבאית של החמאס. כעת, חוששים במערכת הביטחון כי המהלך המצרי יכול לסייע בעקיפין לשיפור מעמדו של חמאס באזור ולקדם ייצור אמצעי לחימה והקמת מנהרות באמצעות החומרים המועברים לרצועה.

מצרים רוצה להרחיב את היקף הפעילות במעבר רפיח

בקהיר, מראים הסימנים, לא מסתפקים בכך. בימים האחרונים מתבצעת פעילות הנדסית של כוחות להרחבת מעבר רפיח – מהלך שמעיד כי במצרים מעוניינים להגדיל את היקף הפעילות במקום. לדברי גורמים מדיניים, עדיין לא ידוע מי יתפעל את המעבר: אנשי מוחמד דחלאן המקורבים לממשל המצרי, אנשי חמאס או אנשי המשמר הנשיאותי של אבו מאזן – כפי ישראל ביקשה בעבר על מנת למנוע דריסת רגל מחמאס.

בשבועות האחרונים מתקיימות גם שיחות בין נציגי הממשל המצרי לפלסטינים מרצועת עזה, ובהם גם אנשי דחלאן. השיחות, שמתקיימות בעין סוחנה במפרץ סואץ, נועדו לקדם שיתוף פעולה כלכלי בין קהיר לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. על הפרק נמצא הקמת אזור תעשייה בסמוך למעבר רפיח והענקת תעודות סוחר לפלסטינים ברצועת עזה.

מעבר רפיח נפתח. סוכנויות פלסטיניות,
באופן חריג, הותרו לכניסה גם כלי רכב פרטיים בנוסף לחומרי בנייה. מעבר רפיח/סוכנויות פלסטיניות

בנוסף לכך, מקדם המשטר המצרי יחד עם דחלאן כינוס ועידת ענק בהשתתפות 2,000 פלסטינים מהגדה, רצועת עזה, לבנון, ירדן וצפון אפריקה. גורמים מדיניים מעריכים כי דחלאן לא יכריז על הקמת תנועה חדשה, למרות השמועות בנושא, כדי לא להצטייר כמי שפרש מפתח. עם זאת, הוא בהחלט עשוי להכריז על צעדים לקידום האינטרסים הפלסטינים בעזה ובגדה בגיבוי מצרים ותוך פגיעה במעמדו של אבו מאזן.

גורמים מדיניים וביטחוניים עוקבים אחרי התהליך כאמור בדאגה רבה, שכן ביכולתו להעצים את כוחו של החמאס ברצועת עזה. מנגד, יש גם מי שרואה בכך מהלך מרסן של חמאס, שעסוק לא מעט בהרגעת הביקורת נגדו. ואולם בין כל אלו, צריך לזכור כי בירושלים לא מעוניינים לפגוע ביחסים עם מצרים, בעלת ברית חשובה של ישראל, במיוחד בשנים האחרונות - ראה ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, שנדחתה לבקשתה בשבוע שעבר - וגם בראייה אסטרטגית קדימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully