וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תטיל וטו? מועצת הביטחון תצביע היום על עצירת הבנייה בהתנחלויות

22.12.2016 / 3:20

מצרים הגישה הצעת החלטה לפיה "על ישראל לעצור באופן מלא כל פעילות בהתנחלויות, המהוות הפרה מחפירה של החוק הבינלאומי". בירושלים חוששים שאובמה, שיעזוב את תפקידו בעוד כחודש, לא יסכל את העברת ההחלטה כבעבר. נתניהו: "ארה"ב צריכה להטיל וטו על ההחלטה האנטי-ישראלית"

עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: מנכ"ל "בצלם" חגי אל-עד קורא למועצת הביטחון לפעול נגד הכיבוש)

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להצביע הערב (חמישי) על הצעת החלטה הדורשת מישראל לעצור את הבנייה בהתנחלויות – כך אמרו הלילה גורמים דיפלומטיים. זאת, לאחר שמצרים הגישה את טיוטת ההחלטה, לפיה "על ישראל לעצור באופן מידי ומלא את כל הפעילות בהתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים, בהם מזרח ירושלים". לפי הגורמים, ההצבעה תיערך בשעה 22:00.

טרם התברר אם ארצות הברית תטיל וטו על ההחלטה, כפי שנהגה לעשות בכל ההצבעות הדומות בעבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב הלילה בעמוד הטוויטר שלו: "על ארצות הברית להטיל וטו על ההחלטה האנטי-ישראלית".

בישראל חוששים כי חודש לפני עזיבתו את הבית הלבן, הנשיא היוצא ברק אובמה יחליט כי ארצות הברית לא תשתמש בזכותה כדי לסכל החלטה של האו"ם בנושא. עם זאת, גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו החודש כי אובמה לא צפוי לנקוט במהלך יוצא דופן הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני עד סיום תפקידו ב-20 בינואר.

עוד בוואלה! NEWS:
בתום לילה ארוך: הכנסת אישרה את תקציב המדינה הדו-שנתי
החיים החדשים של האסיר קצב: בלי יציאות בערב ובלי לעזוב את הארץ
"סבלה כל כך בחייה הקצרים": הרצח המסתורי של וג'דאן בת ה-17

דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא חאלב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
מצרים הגישה את הצעת ההחלטה. מועצת הביטחון/רויטרס

לפי הצעת ההחלטה שתעמוד להצבעה הערב, "להקמת ההתנחלויות בידי ישראל אין תוקף חוקי והיא מהווה הפרה מחפירה של החוק הבינלאומי ומכשול אדיר לפתרון שתי המדינות ולשלום בר-קיימא". עוד נכתב כי "עצירת הבנייה בהתנחלויות היא הכרחית עבור הצלת פתרון שתי המדינות".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, גינה את הכוונה להעלות את הנושא לדיון. "זוהי התגלמות האבסורד והצביעות של האו"ם", אמר. "החלטה כזו לא תקדם שום תהליך, אלא רק תהיה פרס של האו"ם למדיניות ההסתה והטרור הפלסטינית.
הזוי שבזמן שאלפים נטבחים בסוריה, מועצת הביטחון מקדישה זמן דווקא כדי לדון בגינוי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".

גם דנון קרא לארצות הברית להטיל וטו על ההחלטה ואמר: "אנו מצפים מידידתנו הגדולה ביותר לא לתת להחלטה החד-צדדית והאנטי-ישראלית לעבור". עוד הוסיף דנון כי "בחודשים האחרונים אנחנו מנהלים מאבק דיפלומטי מול חברות מועצת הביטחון ומשתמשים בכל האמצעים כדי למנוע מההחלטה הזו לעבור".

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 14 בנובמבר 2016. רויטרס
טרם הוחלט אם ארה"ב תטיל וטו. אובמה/רויטרס

בספטמבר האחרון הודיע הקוורטט למזרח התיכון – הכולל את ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, כי הוא מתנגד נחרצות לפעילות הישראלית בהתנחלויות, והזהיר כי היא מסכנת את פתרון שתי המדינות בין ישראל לפלסטינים. "הקוורטט מצהיר על ההתנגדות החריפה שלו לפעילות המתמשכת בהתנחלויות, המהווה מכשול לשלום", נמסר בהודעת הקוורטט בתום פגישת נציגיו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. עוד נמסר כי הקוורטט "מביע את דאגתו הכנה כי האצת הבנייה בהתנחלויות והרחבתן שוחק את היכולת לפיתרון שתי המדינות".

באוקטובר פרסם הבית הלבן גינוי חריף בעקבות ההחלטה הישראלית להרחבת הבנייה בהתנחלויות על מנת למצוא פתרון קבע למפוני מאחז עמונה. "קיבלנו הבטחות ציבוריות מהממשלה הישראלית שסותרות את ההודעה שלה", אמר אז דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, והוסיף: "אני מניח שכאשר מדברים על כיצד חברים טובים מתייחסים לזה לזה, זה מקור לדאגה עבורנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר בירושלים, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
"החלטה אנטי-ישראלית". נתניהו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully