וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסומי בטון ושוטרים בלבוש אזרחי: כוננות מוגברת ברחבי אירופה

דב גיל-הר, שליח וואלה! NEWS לברלין

20.12.2016 / 23:32

הפיגוע בברלין הגביר את החשש ממתקפות דומות בשווקי חג המולד המסורתיים ביבשת. בצרפת, באיטליה ובבריטניה תוגברה האבטחה באירועים המוניים בערים הגדולות. בני משפחתה של הנעדרת הישראלית הגיעו לגרמניה כדי לסייע במאמצי החיפוש

צילום: דב גיל-הר ויניב דורנבוש

מתקפת הטרור שאירעה אמש (שני) בשוק חג המולד בברלין, שבה פרצה משאית לתוך המקום ודרסה למוות 12 בני אדם, ועליה קיבל אחריות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), הגבירה את החשש בקרב מדינות אירופה מפיגועים דומים ברחבי היבשת. כמעט בכל הערים המרכזיות מתקיים שוק חג המולד המסורתי, שאליו מגיעים רבבות בני אדם מדי שנה. בעקבות הפיגוע, תוגברה האבטחה סביב השווקים בכמה מדינות, ואף הוצבו מחסומי בטון בכניסות אליהם כדי למנוע כניסה של כלי רכב.

ברחבי ברלין, שווקי חג המולד נותרו סגורים או נסגרו בשעה מוקדמת, ומחסומים מבטון הוצבו בכניסות לשוק בדרזדן ובערים נוספות. בצרפת, שם הזכירה לרבים המתקפה בבירה הגרמנית פיגוע דומה שאירע בניס ביולי האחרון ובו נהרגו 86 איש, תגברה המשטרה את נוכחותה בשווקי חג המולד ברחבי המדינה, בעיקר בשוק המפורסם בשטרסבורג ובשוק המתפרס לאורכן של שדרות האליזה שבפריז.

עוד כתבות בנושא:
משירי החג לאבל מאופק: כך הפכו ימי החג של ברלין לשדה מוקשים
ישראלי מאושפז במצב קשה בברלין, רעייתו נעדרת: "מקווים לאתרה בחיים"
מפקד משטרת גרמניה: "יש להיערך לקראת מתקפות נוספות"

הגברת אבטחה בשוק חג המולד בשאנז אליזה שבפריז, דצמבר 2016. רויטרס
מחסומים שהוקמו בכניסה לשוק חג המולד בפריז/רויטרס
חיילים בשוק חג המולד בבריסל שבבלגיה, דצמבר 2016. AP
חיילים בשוק חג המולד בבריסל, היום/AP

בחודשים האחרונים חששו כוחות הביטחון כי פעילי טרור ינסו לערוך מתקפה בשוק בשטרסבורג, ולאחרונה נעצרו כמה בני אדם בעיר בחשד שתכננו פיגוע רב-נפגעים. ברונו לה רו, שר הפנים החדש של צרפת, ביקר בשוק בשבוע שעבר ואמר כי הרשויות "יבטיחו את הביטחון של אזרחינו", אך קרא למבקרים לשמור על עירנות. המשטרה הקימה מחסומי בטון בכמה כניסות לשוק ושוטרים עורכים בדיקות בתיקים. כמו כן, מאבטחים בלבוש אזרחי נמצאים בין המבקרים הרבים

הגברת אבטחה בשוק חג המולד שטרסבורג שבצרפת, דצמבר 2016. AP
חיילת בשוק חג המולד בבריסל, היום/AP
הגברת אבטחה בשוק חג המולד שטרסבורג שבצרפת, דצמבר 2016. רויטרס
חשש מפיגועים בשוק המפורסם בעיר. כוננות בשטרסבורג, היום/רויטרס

שוק חג המולד בשאנז אליזה הייתה מטרת תקיפה של חולייה שנתפסה בנובמבר. "המשטרה נמצאת בכל מקום. ישנם מחסומים מבטון בכל כניסה", אמר לודוביק פרלה, בעל עגלה בשוק חג המולד שבמרכז פריז. בעקבות האירוע בברלין, הוסיפו הרשויות מחסומי בטון נוספים.

נשיא צרפת פרנוסאה הולנד אמר היום כי מדינתו נמצאת "תחת איום גבוה" בעקבות המתקפה בברלין, אך הדגיש כי כוחות הביטחון "נמצאים ברמת התגייסות וברמת עירנות גבוהה". המדינה נותרה במצב חירום מאז מתקפת הטרור בנובמבר של השנה שעברה, שבה נהרגו 130 איש.

הגברת צעדי האבטחה בשוק חג המולד בארפורט שבמרכז גרמניה, דצמבר 2016. AP
מחסום בטון בכניסה לשוק חג המולד בעיר ארפורט שבמרכז גרמניה/AP
הגברת אבטחה בשוק חג המולד בניס שבצרפת, דצמבר 2016. רויטרס
הפיגוע בברלין דומה למתקפה בעיר ביולי. כוננות בשוק חג המולד בניס, היום/רויטרס

באיטליה, שר הפנים מרקו מיניטי הורה למשטרה לתגבר את האבטחה באירועים הקשורים לחג המולד ובאירועים נוספים. בבריסל, גם היא הוכתה בפיגועים בשנה האחרונה ובמרץ נהרגו בה 32 איש במתקפת טרור משולבת, דווקא לא ננקטו אמצעי בטיחות נוספים. שר הפנים יאן ימבון הודיע כי כוחות הביטחון יישארו בכונות הגבוהה שכבר היו בה.

בבריטניה הועלתה הכוננות סביב שוק חג המולד המפורסם בברמינגהם, שאליו מגיעים המונים מרחבי בריטניה. גם בכניסות לשוק זה הוצבו מחסוי בטון לאורכו. דובר המשטרה במדינה אמר כי על אף המתקפה, האיום על ברלין נותר גבוה ולא שונה. דרגת הכוננות היא "חמורה", שמשמעותה שמתקפה "אפשרית ביותר".

הגברת אבטחה בשוק חג המולד בשאנז אליזה שבפריז, דצמבר 2016. רויטרס
שוטרים בשוק חג המולד בשאנז אליזה/רויטרס

24 בני אדם שנפגעו במתקפה מאושפזים עדיין בבתי החולים, 18 מהם באורח קשה. בין הפצועים נמצא אזרח ישראלי. אשתו עדיין נעדרת, ובמשרד החוץ נעשים מאמצים כדי להבין מה עלה בגורלה. "אנחנו עושים מאמצים קדחתניים כדי לאתר את האישה", אמר לוואלה! NEWS שגריר ישראל בגרמניה, יעקב הדס, "רוב הפצועים עדיין לא זוהו וזה ממלא תקווה, ואני מקווה שנמצא אותה". בני משפחתה הגיעו לברלין, ונמצאים בקשר עם המשטרה המקומית.

הדס ציין כי מאז אתמול עורכים הצוותים של משרד החוץ חיפושים בבתי החולים, ובין היתר גם בחדרי המתים, על מנת לשלול את האפשרות שהאישה נמצאת בין ההרוגים. "אנחנו חייבים לשלול את כל האפשרויות, כולל הגרועה ביותר", ציין. "לגרמנים אין את המערכות שיש לנו, ולכן אנחנו הולכים ומנסים למצוא את כולם כמה שיותר מהר".

תייר ישראלי: "עשר דקות אחרי שחזרנו מהשוק שמענו על הפיגוע"

הדס התייחס גם לאפשרות שהמחבל הגיע לגרמניה כחלק מגל הפליטים שמציף את המדינה. כשנשאל עם הרשויות בברלין יכולות להתמודד עם גל שכזה, ציין: "הכול תלוי במה שהם יחליטו לעשות. זה לא רק תלוי בהם כי זו תופעה כלל אירופית, הגבולות לא קיימים. אנשים שמבצעים פיגוע בצרפת יכולים לבוא מגרמניה ולהיפך. רשויות החוק יודעות מה צריך לעשות, מה כרגע לא ניתן לעשות - וזה עניין של החלטה"

קובי מסיקה, תייר ישראלי מכפר סבא, סיפר כי עזב את שוק חג המולד זמן קצר לפני הפיגוע. "השוק היה ממש קרוב למלון, מאה מטרים מאיתנו" סיפר. "הסתובבנו בשוק, הוא הומה אדם ויש אווירה של חג. עשר דקות או רבע שעה אחרי שחזרנו למלון שמענו על האירוע דריסה ותיארנו לעצמנו שזה פיגוע. לצערנו אנחנו רגילים לזה בארץ. זה עצוב שיש גם ישראלים בפיגוע. ולא משנה ישראלים או לא, כל אדם הוא אדם והכאב אותו כאב.
"

המשאית עמה בוצע פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין נגררת מהזירה, 20 בדצמבר 2016. רויטרס
זירת הפיגוע, היום/רויטרס

הולגר מונך, ראש המשטרה הגרמית, התריע היום מפני מתקפות נוספות במדינה, וציין כי ייתכן שפעילי טרור ירצו לחקות את המחבל. במקביל, הרשויות שחררו את מבקש המקלט הפקיסטני שנעצר בחשד שהוציא לפועל את המתקפה - דבר שמשמעו שהמחבל החמוש עדיין מסתובב חופשי.

שר הפנים של גרמניה, תומס דה מזייר, אמר כי לחוקרים יש כמה כיווני חקירה. "שמענו על קבלת האחריות של דאעש, שהוא למעשה חבורה של טרוריסטים", אמר דה מזייר לרשת ARD הגרמנית. "יש כמה כיווני חקירה. אף אחד לא ינוח עד שהמחבל או המחבלים ייתפסו".

מנגד, גורם ביטחוני בגרמניה אמר כי קיים חוסר הוודאות בקרב כוחות הביטחון בנוגע לזהות המפגע. "כוחות הביטחון אובדי עצות לחלוטין", אמר והוסיף: "הם לא יודעים כלום על מה שהתרחש. כנראה שחזרנו לנקודת האפס ואנו לחלוטין בעלטה בכל הנוגע לזהות המחבל או המחבלים. די ברור כי מישהו עדיין מסתובב חופשי".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל באתר זיכרון בעקבות הפיגוע בברלין. 20 בדצמבר 2016. AP
קנצלרית גרמניה מרקל מניחה זר בסמוך לזירת הפיגוע/AP

בשעה זו מפענחת המשטרה את התצלומים ממצלמות האבטחה הסמוכות לזירה. "עד שיהיה להם מידע משמעותי, עדיין לא ברור עם מה הם מתעסקים", אמר העיתונאי.

מפקד משטרת ברלין, קלאוס קנדט, אמר הערב כי המשטרה בודקת טלפון נייד שנתפס בחיפוש בהאנגר בשדה תעופה בעיר, שבו מתגוררים מבקשי מקלט. לדברי קנדט, המשטרה "די בטוחה" שזהו המקום בו שהה המחבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully