וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוסית שקורעת את עם ישראל לשניים

15.12.2016 / 17:00

עלבון נוראי? מחמאה סחבקית? המקור נותר מלוכלך וגס, אבל המילה כוסית עצמה הולבנה. לא תראו אותה בכותרות החדשות אבל תיתקלו בה במדורי הרכילות והבידור, וכמובן אצל חברים שלכם. הקרב על הכוסית משתולל במלוא עוזו, ויש נפגעים. ונפגעות

בר רפאלי בקמפיין משקפי הראייה של קרולינה למקה. צילום: אייל נבו,
כאן בתור סופיסטיכוסית. רפאלי במודעת קרולינה למקה/צילום: אייל נבו

זו אולי המילה הכי שנויה במחלוקת בעברית. כוסית. עלבון נוראי ומבזה? מחמאה סחבקית בעברית מדוברת? תשכחו מהשטחים, מהשוויון בנטל. עם ישראל קרוע. מחולק ומדמם. הכוסית מוציאה אותו מדעתו. על העובדות אי אפשר להתווכח: הכוסית כאן, והיא לא הולכת לשום מקום. היא איתנו כבר כמה עשרות שנים אבל עברה לא מעט גלגולים מימיה הראשונים, שלוטים בערפל.

זה התחיל כנראה כסוג של עלבון, או לפחות כצורה מינית מאוד ובוטה מאוד להתייחס לנשים. בצבא למשל, היה מקובל היה להתייחס ליחידת מכ"ם היסטורית שישבה בסיני על ההר ג'בל אום מרג'ום כג'בל כוס, כיוון ששרתו ביחידה לא מעט חיילות, מחזה לא נפוץ באותם ימים בבסיסי חיל היבשה הסמוכים. במילון בן יהודה-בן אמוץ לעברית מדוברת הופיעה המילה "כוסיה", שהיא כנראה צורה מוקדמת של כוסית. אחד התיעודים החד משמעיים הראשונים של הכוסית הופיעו בסרט "מתחת לאף" משנת 1982.

הרבה מים זרמו מתחת לכוסית ובינתיים חלה "כוסיפיקציה", מונח שכפי שציין הלשונאי רוביק רוזנטל באחד מטוריו מאדיר את האישה הכוסית בחברה ובתרבות. ומאז, לכוסית יש כיום ערך בוויקיפדיה, ערך במילון אבן שושן מאז 2003 ובית המשפט המחוזי בחיפה אפילו פסק ב-2005 כי יש להחזיר לתוכנית גמילה אסיר שהורחק ממנה כי כינה עובדת סוציאלית "כוסית". "לעתים, נעשה שימוש בביטוי האמור דווקא כמחמאה למי שיש לה מראה מצודד", פסק השופט עודד גרשון.

מד הנפיצות של אראל סג"ל -  איפה מותר להגיד כוסית. ShutterStock
מד הנפיצות של אראל סג"ל - איפה מותר להגיד כוסית/ShutterStock

שנת 2016 הייתה שנה שבה הפסיק להיות מגניב להטריד נשים (כפי שהשתקף בפרשות איבגי ובוכריס), ואז זה שוב חזר למודה (טראמפ והסדר הטיעון של בוכריס) ושוב יצא ממנה (אלון קסטיאל). והתנודתיות הזאת משקפת גם את החופש לומר בפומבי כוסית. מצד אחד זו כבר עובדה מוגמרת, ונשים מתייחסות אל עצמן ככוסיות, כמו למשל אנה ארונוב בריאיון ב-YNET או אסתי זקהיים שהעידה על עצמה באותו אתר שהיא "כוסית אקסטרה לארג'". מצד שני, דיווחנו כאן בוואלה! NEWS על הורים שזעמו על השימוש במילה כוסית בתרגום הסרט "פיקסלים" שמיועד לכל המשפחה, וסערה גדולה פרצה כשהרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי אמר לאורלי וילנאי שהיא "אחלה כוסית" בחגיגות ה-90 לנשיא לשעבר שמעון פרס.

לטורים הקודמים של פוליטיקלי קונקט
המילה שאסור להגיד - אבל בסוף כולנו נשמע אותה
הקוקסינלים האלה מצפים שכולם ישחקו לפי החוקים שלהם
איפה עדיין מותר לכם לומר "כושי"?

כזו היא הכוסית, חצויה. גסה ומחפצנת מצדה האחד, בטוחה בעצמה ונינוחה מצדה השני. לא תמצאו אותה בכותרות החדשות היבשות, אבל בהחלט תתקלו בה במדורי הרכילות, התרבות והבידור. המבקרים טוענים שהמילה כוסית מבטלת את ההתייחסות לאישה כישות שלמה ומורכבת לטובת רדוקציה שלה לאבר המין הנשי. המצדדים עונים שגם המילה התקנית והנקייה "נקבה", עושה בדיוק אותו דבר ונגזרת מאותו איבר – נקב. וכשצצות מילים כמו "כוסון" המתייחסות לגבר נאה, ו"סופיסטיכוסית" שמתארת אישה שמידותיה טובות אך היא גם אינטלקטואלית ואלגנטית, הרי שלטענתם מדובר בהוכחה ניצחת לכך שהמילה התעלתה מזמן מעל המשמעות המקורית שלה.

נשים תומכות במועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בכנס בוויסקונסין, ארצות הברית. 18 באוקטובר 2016. רויטרס
להן זה לא הפריע. נשים שתמכו בטראמפ בבחירות/רויטרס

הנשיא הנבחר טראמפ רוצה לתפוס את הכוסיות איפה שלא כואב להן וזה לא הפריע לתנועתWomen for trump לדחוף אותו כל הדרך לנשיאות. "סוף סוף גבר שמדבר בגלוי כמו שגברים מדברים בהיחבא", הן אמרו, ולפחות בדבר אחד הן צודקות: הכוסית נוזלת משפתותיהם של אלפי בני אדם בכל יום. הכל שאלה של הקשר. בוס אומר למזכירה שלו שהיא כוסית? הכינו את עורכי הדין. אישה אומרת לקולגה שהיא כוסית? עובר.

האם מדובר פה בגרסה הנשית ל-N-word? האם כמו שלשחורים מותר להגיד כושי וללבנים אסור, הרי שהמילה כוסית שמורה לנשים? ממש לא בטוח. בעוד שהמקור כוס נותר מלוכלך וגס בימינו, כבר הבנתם, הכוסית הולבנה במידה רבה. אתם שומעים אותה בסביבתכם כמעט כל יום. כמה פעמים זה צרם לאוזן שלכם? כמה פעמים אמרתם אותה בעצמכם? זרמים מסוימים בתנועה הפמיניסטית שמתעקשים על הקישור הפוגעני מפספסים את הנקודה. בוודאי שצריך להילחם בפגיעה בנשים, בוודאי שאדם כמו אשכנזי צריך היה להפעיל שיקול דעת, קל וחומר טראמפ. אך הניסיון להכחיד חלק מרכזי כל כך בלשון המדוברת נידון לכישלון, ולא פחות חמור, הוא מנכר אוכלוסיות גדולות של גברים ונשים כאחד שלא מבינים על מה כל המהומה. צריך לבחור את הקרבות הנכונים. הפוליטיקלי קורקט מנסה לאלף ביטוי שגור שמעוגן במיניות האנושית ובתרבות הפופ. בהצלחה עם זה. הכוסים כבר ברחו מן האורווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully