וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הביטוח הלאומי: ישראל היא הענייה ביותר מבין מדינות המערב

15.12.2016 / 6:00

הדוח השנתי מעלה כי אחת מכל חמש משפחות נמצאת מתחת לקו העוני, הכנסת העניים ירדה וישראל נותרה בראש רשימת המדינות העניות ב-OECD. מנגד, חלה ירידה בשיעור העוני בקרב משפחות חד-הוריות וחרדיות ורמת החיים בארץ עלתה

דו"ח העוני 2011: 861 אלף ילדים מתחת לקו העוני. טל אנגלנדר
בשנת 2015 חיו 1.2 מיליון אזרחים עניים בישראל, מהם 760 אלף ילדים/טל אנגלנדר

אחת מכל חמש משפחות נמצאות מתחת לקו העוני - כך עולה מדוח מדדי העוני והפערים החברתיים לשנת 2015 שפרסם הבוקר (חמישי) הביטוח הלאומי. מנתוני הדוח עולה כי חלה אמנם ירידה במספר העניים, אך הם נעשו עניים יותר. ישראל אף נותרה בראש רשימת העוני ואי-השוויון בהשוואה למדינות ה-OECD. הדוח פורסם שלושה ימים לאחר חשיפת דוח העוני האלטרנטיבי לשנת 2016 של ארגון "לתת"

על פי הדוח, בשנה שעברה חיו בישראל 460,800 משפחות עניות, שבהן 1,217,900 נפשות - מהן 764,200 ילדים. עוד עולה מנתוני הדוח כי למרות הירידה בכמות העניים, חלה עלייה במספר המשפחות העניות - מ-18.8% בשנת 2014 ל-19.1%.

הנתונים מראים כי עומק העוני בקרב המשפחות העניות, הבא לידי ביטוי בפער בין רמת ההכנסה של משפחה לבין רמת ההכנסה שעל פיה נמדד קו העוני, גדל בשנה האחרונה ב-3.2%. לפי הדוח, עומק העוני של משפחות עם שני מפרנסים ויותר עלה בשיעור חד של כ-19%, בעוד אצל משפחות עם מפרנס אחד הוא ירד במעט.

עוד בוואלה! NEWS:
תושבי עמונה דחו את המתווה; "חשש שהמאחז יפונה הבוקר"
אחרי גניבת החומרים המסווגים מביתו: ראש אכ"א פורש מתפקידו
מגזין פורבס קבע: מיהו האיש החזק ביותר בעולם?

חלוקת חבילות מזון לנזקקים בחיפה  מרץ 2015. דוד לוי, מערכת וואלה! NEWS
חלוקת מזון לנזקקים בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, דוד לוי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיעור המשפחות העניות שבהן יש שני מפרנסים לא השתנה משנת 2014, לעומת שיעור המשפחות העניות שבהן יש מפרנס אחד בלבד, שעלה בחצי אחוז. כמו כן, שיעור המשפחות העניות שבהן בני המשפחה אינם עובדים למרות שהם בגיל העבודה, עלה ב-9%. במקביל נרשמה ירידה בתרומת אמצעי המדיניות לצמצום העוני בקבוצה זו בכ-22%, ומשפחות האלה נעשו עניות יותר ב-8%.

מנתוני הדוח עולה כי העלייה בעומק ובחומרת העוני נובעים בין השאר מעלייה של 3.3% ברמת החיים, הנמדדת בהכנסה כספית פנויה לנפש. לעומת העלייה בנתוני רמת החיים, קצבאות הרווחה לא עודכנו.

ממדי העוני באוכלוסייה הערבית ממשיכים לעלות

ניתוח גילאי העניים מלמד כי העלייה הגבוהה בממדי העוני נרשמה דווקא בקבוצת הגיל שבה שיעור העוני הוא הנמוך ביותר - 46 עד גיל הפנסיה. שיעור העניים בקבוצה זו עלה בכ-17%. עם זאת, שיעור העניים בקבוצת גיל זו רחוקה משיעור העניים בכלל האוכלוסייה.

ירידה חדה במספר העניים, בשיעור של כ-13%, נרשמה בקרב משפחות חד-הוריות. חלקן באוכלוסייה הענייה פחת בכ-16% לעומת שנת 2014. לעומת זאת, עומק העוני עלה בקרב משפחות עם ילדים בכ-4%.

דו"ח העוני 2011: 861 אלף ילדים מתחת לקו העוני. טל אנגלנדר
עלייה בשיעור העניים בני 47 עד 67/טל אנגלנדר

לפי הדוח, ממדי העוני באוכלוסייה הערבית ממשיכים לעלות. בעוד בשנת 2014 עמד שיעור העוני בקרב הערבים על 52.6%, בשנה שעברה הוא עמד על 53.3%. זאת, בשל ירידה בהכנסות מעבודה. מנגד, תחולת העוני של החרדים ירדה באופן משמעותי מ-54.3% ל-48.7%. הירידה בכמות העניים בחברה החרדית נובע גם מהגידול בקצבאות הילדים וגם מגידול מהכנסה מעבודה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully