וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח העוני האלטרנטיבי: כל ילד שלישי וכל מבוגר רביעי - עניים

12.12.2016 / 6:00

על פי נתוני ארגון "לתת", 2.4 מיליון מאזרחי ישראל חיים בעוני - כ-29% מכלל אוכלוסיית המדינה. יותר ממיליון מהם הם ילדים מתחת לגיל 18. כשליש מהאימהות החד-הוריות במדינה חיות מתחת לקו העוני

עריכה: ניר חן

(ריאיון עם מנכ"ל "לתת" על דוח העוני של 2015)

כשליש מהילדים וכרבע מהמבוגרים בישראל נמצאים מתחת לקו העוני – כך עולה מדוח העוני האלטרנטיבי לשנת 2016 שמפרסם הבוקר (שני) ארגון "לתת", בטרם יתפרסמו נתוני המוסד לביטוח לאומי בנושא. על פי נתוני הארגון, כ-2.4 מיליון מאזרחי ישראל, שהם כ-29% מכלל אוכלוסיית המדינה, חיים בעוני. יותר ממיליון מתוכם הם ילדים, כ-35% מכלל האזרחים, מתחת לגיל 18. 1.4 מיליון הם בגירים ומהווים כ-25% מכלל האזרחים מעל לגיל זה. הדוח מצא עוד כי כ-36% מהאימהות החד-הוריות בישראל חיות בעוני ומחסור. נתוני הדוח מבוססים על מדד העוני הרב-ממדי, הבוחן את מידת המחסור ביחס לצרכים חיוניים לקיום בסיסי.

על פי נתוני הדוח, 63.3% מהאזרחים הנתמכים בידי ארגוני הסיוע חיים בעוני על אף היותם מועסקים או שאינם בגיל העבודה. נתון המהווה עלייה של 21.5% בהשוואה לשנה שעברה. עוד עולה מהדוח כי יותר ממחצית (50.6%) מנתמכי הסיוע השתייכו בעבר למעמד הביניים, בטרם הידרדרו לעוני – עלייה של 23.7% בהשוואה לשנת 2015.

שיעור הנתמכים השקועים בחובות הוא כמעט כפול מזה של האוכלוסייה הכללית ועומד על 65.7%. יותר ממחצית מילדיהם של נתמכי הסיוע (54.2%) אינם מקבלים את ציוד הלמידה הבסיסי ואת ספרי הלימוד הדרושים לבית הספר; נתון המהווה עלייה של 24.3% בהשוואה לשנה שעברה. יותר משני שלישים מנתמכי הסיוע (70.7%) אמרו כי ויתרו בשנה האחרונה על תיקון ליקויים חמורים בביתם. זאת, בהשוואה ל-35.2% מכלל אזרחי המדינה.

לקריאה נוספת:
ערב ראש השנה: אחד מכל חמישה ישראלים חווה מחסור במזון
דוח העוני האלטרנטיבי 2015: כמיליון ילדים בישראל עניים

עוני קשה בתחנה המרכזית הישנה, יוני 2015. ראובן קסטרו
שיעור נתמכי הסיוע השקועים בחוב כפול מזה של כלל הציבור/ראובן קסטרו

הדוח בחן בנוסף גם את הרגלי התזונה של ילדים למשפחות נתמכות סיוע. 67.7% מהילדים העידו כי המרכיב העיקרי בתזונתם הוא פרוסת לחם וממרח – עלייה של 15.9% משנת 2015. 34.4% מהילדים אמרו כי דילגו על ארוחות או צמצמו את גודל הארוחות בשנה החולפת בשל מצוקה כלכלית. זאת, בהשוואה ל-20.5% מכלל האוכלוסייה.

חמישית מהילדים העידו כי הם אינם לוקחים עמם כריך לבית הספר באופן קבוע או לעתים קרובות. ואילו תשיעית מהילדים (11.1%) אמרו כי חוו יום שלם ללא אוכל, לאחר שלהוריהם לא היה די כסף לרכישת מזון. נתון זה מקבל משנה תוקף מאחר ש-43.8% מהילדים דיווחו כי זהו מצב קבוע במשפחתם ואילו רוב גדול מהם (96.4%) העידו כי מדובר במצב החוזר על עצמו בחלק מחודשי השנה.

גם בקרב קשישים נתמכי סיוע ניכרת מצוקה קשה. כ-49.7% מהם העידו כי הם אינם אוכלים מספיק ארוחות מאוזנות בשל מצבם הכלכלי. 41.1% הצהירו כי קצבת הזקנה שהם מקבלים אינה מאפשרת להם לחיות בכבוד. כשלושה רבעים מהם (74%) העידו כי חוו תחושת בדידות בשנה החולפת, לעתים קרובות או מדי פעם. 58.3% מהקשישים אמרו כי אינם יכולים לשמור על מצב בריאותי תקין בשל מצוקה כלכלית.

יותר משני שליש העידו כי ויתרו על תרופות בשנה האחרונה

בתחום הבריאות דיווחו 71.9% מנתמכי הסיוע כי בשנה החולפת נאלצו לוותר על רכישת תרופות בשל מצבם הכלכלי. זאת, בהשוואה ל-22.1% מכלל אוכלוסיית המדינה. שיעור גבוה יותר נרשם בתחום רפואת השיניים כש-84.5% מהנתמכים העידו כי ויתרו על טיפולים דנטליים בשנה האחרונה – לעומת 36% מכלל האוכלוסייה.

עוד עולה מנתוני הדוח כי כחמישית מנתמכי הסיוע סובלים מתופעה בריאותית אחת או יותר מהבאות: סוכרת (20.6%), כולסטרול גבוה (20%), יתר לחץ דם (19.5%) ועודף משקל (18.8%). 52.1% מנתמכי הסיוע אף העידו כי מצבם הכלכלי אילץ אותם לוותר בשנה החולפת על טיפול נפשי.

הפער בין אזרחים החיים בעוני לכלל אזרחי המדינה מתחדד לנוכח שיעור המבוטחים בביטוח בריאות. 62.3% מנתמכי הסיוע הם בעלי ביטוח בריאות בסיסי של קופות החולים ורק 34.7% מחזיקים גם בביטוח משלים. זאת, בהשוואה ל-78.5% מקרב כלל אזרחי המדינה להם ביטוח בריאות משלים או מקיף.

איסוף בקבוקים לקבלת פיקדון. גבעתיים, אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
הציבור אינו נשאר אדיש לנתונים. אדם אוסף בקבוקים לפקדון/ראובן קסטרו

מסקירת נתוני הדוח עולה כי הציבור המדינה אינו אדיש למצבם של נתמכי הסיוע. 47.8% מהציבור העידו שבעיית העוני והפערים החברתיים היא בעיניהם הנושא הדחוף ביותר שבו צריכה הממשלה לטפל, ותופס את שני המקומות הראשונים בסדר העדיפויות הלאומי. מדובר בעלייה של 18.2% בהשוואה לדוח של שנת 2015.

בנושא עמדות הציבור כלפי העוני חושף הדוח כי רוב גדול (81.5%) מכלל האוכלוסייה סבורים כי אדם עלול להידרדר לעוני תוך שנה אחת בלבד כתוצאה מאובדן מקום עבודה, ממחלה או ממשבר. כרבע (24.4%) מהציבור מעריכים כי משך הזמן הנדרש להיחלצות מעוני נע בין שנתיים לחמש שנים.

עוד עולה מהדוח כי 78.4% מכלל הציבור רואים בממשלה את הגורם האחראי לפעול לצמצום העוני במדינה וכי שני שלישים מאזרחי ישראל סבורים שבפועל הטיפול בנושא נמצא במקום נמוך מדי בסדר העדיפויות הלאומי. כך למשל, בעוד ש-78.6% מנתמכי הסיוע מופנים לעמותות בידי עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות רק 43.2% מהעמותות עצמן זוכות לתמיכה כלשהי מאותן רשויות. 78.2% ממנהלי עמותות הסיוע בתחום המזון העידו כי חל גידול של כחמישית (18%) במספר הנזקקים למזון בהשוואה לשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully