וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גגות אסבסט נשרפו בחיפה ומסכנים חיים - אך רשות המסים לא טורחת לתקנם

14.12.2016 / 19:53

תושבי שני בניינים בחיפה מצאו עצמם במו"מ מתמשך בשל גגות אסבסט שנפגעו בגל השריפות. המשרד להגנת הסביבה הזהיר כי מדובר בסכנת חיים - אך בקרן מס רכוש חושבים אחרת. "כל המומחים שהיו כאן קבעו פה אחד - צריך להוריד את הגג", אמרה אחת הדיירות

צילום: ערן גילווארג, עריכה: ורד לידני

קרן מס רכוש קבעה כי שני בניינים שניזוקו בשריפות בחיפה ראויים למגורים, למרות הנזק שנגרם לגגות האסבסט. הקביעה של הקרן באה בניגוד לצו של המשרד להגנת הסביבה שמורה כי גגות אסבסט שניזוקו בשריפות מהווים סכנה לחיי אדם ואינם מאפשרים מגורים במקום. המשרד קבע עוד כי יש לפנות את גגות האסבסט בדחיפות.

מאז השריפה מצויים דיירי הבניינים, שנמצאים ברחוב איינשטיין בעיר, במשא ומתן מתמשך עם קרן מס רכוש על פינוי הגגות. "הבניין שלנו ניזוק בשריפה. השמאי של מס רכוש קבע שהבניין ראוי למגורים, למרות שנותקנו מזרם החשמל ולמרות גג אסבסט שניזוק", סיפרה לוסי, חברה בוועד של אחד הבניינים, "היינו צריכים לחדש טופס 4. הגיעו מלא מומחים וקבלני אסבסט מורשים, וכולם קבעו פה אחד שהגג צריך לרדת שהמקום מסוכן למגורים".

לקריאה נוספת:
טקס ההצדעה לכבאים יעלה 1.2 מיליון שקל – אך הנפגעים עוד מחכים לפיצויים
"החזרה לשגרה נותנת כוח": הזוג שאיבד הכול בשריפה מתחיל מחדש
נסגר מחוסר אשמה התיק נגד הבדואי שכתב פוסט סאטירי על גל השריפות

גגות אסבסט שרופים בבניין בחיפה בעקבות השריפה. דצמבר 2016. ערן גילווארג
ראוי למגורים? אחד הבתים שניזוקו בשריפה/ערן גילווארג

לצד המומחים הגיעו גם חוקרים ממשרד להגנת הסביבה שלקחו ממצאים מהמקום בדיקות מעבדה. למרות קביעות כלל המומחים, במס רכוש התעקשו לקבוע כי הבניינים ראויים למגורים. "הם אמרו שעליהם לערוך את הבדיקות משלהם, זאת למרות הצו של איכות הסביבה שאומר שהגג מחויב לפינוי ושהמקום מסוכן", הוסיפה לוסי וציינה כי "בדיעבד מתברר שאת הצו הם קיבלו יום או יומיים אחרי סיום השריפה ולמרות זאת הם המשיכו להתברבר".

חברת הוועד סיפרה כי הדיירים במס רכוש טוענים שהבניינים ראויים למגורים למרות מצב הגגות, וכי רק בזמן פינוי הגגות, יהיה על הדיירים להתפנות מהמקום. "כל ההתנהלות הזאת מייגעת. זה נורא ארוך ונורא מתוסבך. אם היו משאירים את זה בידיים שלנו הגג הזה יורד תוך שבועיים", אמרה לוסי, "עכשיו יש גשמים. אומרים שיעשו את זה דרך חברה מסודרת אבל 'הצורה המסודרת' הזאת לוקחת כל כך הרבה זמן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גגות אסבסט שרופים בבניין בחיפה בעקבות השריפה. דצמבר 2016. ערן גילווארג
"אנחנו בסכנה". מודעות של ועד הבית/ערן גילווארג

אבי, דייר בבניין האחר, סיפר כי במשרד להגנת הסביבה התריעו בפני הדיירים כי מדובר בחומרים מסוכנים, בייחוד כשהם נשרפים ומתפוררים, וכי יש לפנותם בדחיפות. "אמרו לנו את זה לפני שבועיים, יום יומיים לאחר השריפה", אמר אבי, "מאז יש סחבת. אנחנו גרים כאן, ישנים כאן, התינוקות שלנו כאן". לדבריו, האחראיות לפינוי הסכנה מוטלת על קבלנים של מס רכוש. הוא ציין כי קבלן של הקרן הגיע כבר למקום, אך בשל ביורוקרטיה, הטיפול בנושא נדחה.

"המשרד לאיכות הסביבה צריך לבוא ולומר שזה בעדיפות ראשונה", אמר אבי, "יש פה סכנה בריאותית". לדבריו, כל הגורמים ששוחח עמם, המשרד לאיכות הסביבה, קרן מס רכוש ועיריית חיפה, ציינו בפניו שבימים הקרובים הגג יוסר. "באופן אישי דיברתי עם עיריית חיפה ביום ראשון שעבר", סיפר הדייר אובד העצות, "הוא אמר לי שעד יום רביעי הזה, הגג לא יהיה שם. הקבלן אמר שההבטחות של מס רכוש לא מעשיות כי יש הרבה ניירת לפני שמתחילים את העבודה עצמה".

גגות אסבסט שרופים בבניין בחיפה בעקבות השריפה. דצמבר 2016. ערן גילווארג
"צריך לרדת שהמקום מסוכן למגורים". לוסי/ערן גילווארג

מרשות המסים נמסר: "במהלך השבועיים האחרונים נמצאים נציגי מס רכוש בקשר רציף עם דיירי הבניינים לצורך החלפת הגגות ותיקונם. לאחר שהתקבלה הסכמתם של דיירי אחד הבניינים לביצוע התיקון על ידי קבלן מטעם מס רכוש החלה אתמול העבודה. עם זאת, בשל הגשמים נאלץ הקבלן להימנע מפרוק הגג בכדי לא לחשוף את המבנה למים. ברגע שתהיה הפוגה בגשמים, יחזרו במהירות העבודות לפירוק הגג הישן והרכבת גג חדש. ככלל, דרוש אישור של הדיירים בכדי שנוכל לפעול במבנה. בקרב דיירי הבניין השני יש חילוקי דעות האם התיקון יבוצע על ידי קבלן מטעם מס רכוש או קבלן אחר. היום אמורה להיערך אסיפת דיירים בבניין והיה ונקבל אישור גם בבניין זה יחלו העבודות מיידית כשתהיה הפוגה בגשמים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד התריע בפני בעלי הדירות שעליהם לפנות את הגגות בבתים שנפגעו ברחוב איינשטיין. יש להדגיש כי אחריות פינוי גגות האסבסט מוטלת על בעל הנכס ונעשית באמצעות מס רכוש. במידה וגגות האסבסט לא יפונו בימים הקרובים המשרד ישתמש באמצעי האכיפה העומדים לרשותו, לרבות הוצאת צו פינוי אסבסט לבעלי הנכס, למס רכוש ולעירייה".

אם נפגעתם בשריפה ונתקלתם בבעיית בירוקרטיה מול גורמים ממשלתיים וקרן מס רכוש, ניתן לפנות במייל לכתבת דנה ירקצי: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully