וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה רעה למשרתי הקבע בצבא: נמשכת מגמת הקיצוץ בצה"ל

15.12.2016 / 0:22

קצין בכיר סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי מספרם צנח מתחת ל-40 אלף, וכי היעד הוא התייעלות בתשעה מיליארד שקל. לצד שיפור האימונים, החשש הוא אי-מוכנות לקיצור השירות הסדיר - וגורלו של תקציב הסיוע האמריקני

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: מטוס ה"אדיר" הראשון נחנך בטיסת בכורה בשמי הארץ)

מספר משרתי הקבע ירד מתחת ל-40 אלף בעקבות החלת התכנית הרב-שנתית "גדעון" – כך אמר אתמול (רביעי) קצין בכיר בצה"ל בשיחה עם וואלה! NEWS. עם סיום שנת 2016, בצה"ל מסכמים את השנה הראשונה לתכנית ונערכים לשנה האזרחית הבאה. עוד עלה במסגרת תחום כוח האדם בצה"ל, כי עלתה רמת השקיפות בכל הנוגע להיקפו, להעברתו מיחידה ליחידה ונקבעה תקרה ברורה בכל הנוגע לגובה התקציב על שכר המשרתים. כעת, יחס הקצונה בצה"ל עומד על חמישה סגני אלופים על כל אלוף משנה, וחמישה רב-סרנים על כל סגן אלוף.

הקצין הבכיר הוסיף כי הצבא מתכוון להגדיל בשנה הקרובה את תקציב חודשי הקבע ליחידות הזקוקות לחיזוק, בעקבות פערי כוח האדם שנוצרו עם קיצור השירות הסדיר. בנוסף לכך, מתנהלת בצבא עבודת מטה שבוחנת את הארכת השירות ותקני הקבע של לוחמים ביחידות העלית סיירת מטכ"ל, שלדג ו-669. להערכתו של הקצין הבכיר, בסוף התהליך תאשר כנסת ישראל משך שירות תואם לנשים וגברים.

עוד באותו עניין:
הסערה סביב עלות ה-F-35: "הכסף חשוב – אבל הטכנולוגיה יותר"
הותר לפרסום: מחשבים של ראש אכ"א ועליהם חומר מסווג נגנבו מביתו
איזנקוט: "דבריו של קהלני על שירות נשים בשריון לא ראויים"

קצין בדרגת סגן בחיל ההנדסה הקרבית. ראובן קסטרו
קיצוץ במשרתי הקבע, בחינה מחודשת של בה"ד 1/ראובן קסטרו

הקצין הבכיר התייחס גם לאיומים סביב ישראל, ובעוד האיום מצד מדינות הולך ופוחת, ישראל בחזית המלחמות החדשות ובהן טרור, אבטחת גבולות, עורף במוקד, מפגעים בודדים, סייבר, דה-לגיטימציה, נשק לא קונבנציונלי, חימוש אזורי ותקיפה מדויקת. גם מערכות ההגנה האווירית שהגיעו למזרח התיכון מציבות אתגר משמעותי לצה"ל, שפועל – לפי פרסומים זרים – למנוע זליגה של אמצעי לחימה מסוריה לידי חיזבאללה.

השינוי התקציבי בשנה האחרונה, יחד עם גלי הטרור וההיערכות לאיתור מנהרות, הביא למימון משימות ב-200 מיליון שקלים. יחד עם זאת, היעד בתכנית הרב-שנתית הנוכחית, לפי הנחייתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הוא התייעלות של תשעה מיליארד שקל ובחינה של פעולות כמו ייצור הנגמ"ש העתידי של צה"ל מעבר לים.

בכל הנוגע לזירה הסורית, אמר הקצין הבכיר כי לסוריה יש את מערך ההגנה האווירית הגדול והמתקדם בעולם, הכולל מערכות כמוS-300 , SA-22, sa-17 , SA-3 ואף הדגיש את מערכת ה- S-400 שמפעיל הצבא הרוסי בשטח סוריה. בנוסף לכך, הזכיר את התחמשות מצרים בצוללת, נושאת מסוקים ומטוסי קרב חדשים והסכמי ענק של מדינות המפרץ לרכש מערכות לחימה בסך 200 מיליארד דולר. הקצין הוסיף כי על אף השינויים באיומים על ישראל, עדיין לא נכתבה תורת לחימה מספקת למערכה שבין המלחמות ונערכת עבודה בנושא.

מערכת טילים מדגם S-300 במצעד צבאי – מוסקבה, מאי 2015. GettyImages
לסוריה יש את מערך ההגנה האווירי הגדול בעולם. טילי S-300/GettyImages

לצד זאת, הדגיש הקצין הבכיר כי בשנה האחרונה הגביר צה"ל משמעותית את האימונים ושיפר את רמות המלאי כדי להגדיל את אורך הנשימה של הצבא בלחימה. עם זאת, הוצבו כמה תנאים לתכנית העבודה ב-2017, ובהם רכש מוקדם כתנאי לצריכה, כך שלא תתבזבז תחמושת ויווצר פער במלאי. כמו כן, ייקבעו מדדים אחידים לכלל הזרועות והאגפים, האימונים ייבחנו לפי תכנון מול ביצוע והתשתיות ביבשה ישופרו.

על הפרק עומדים גם בניית בסיסי אימון חטיבתיים חדשים לגבעתי ולנח"ל, בסיס אימון פיקודיים ומעבר למאמנים כדי לחסוך בעלויות. עוד אמר הקצין כי צה"ל בוחן בימים אלו מל"ט לשכבה הבינונית שיסייע לתמרון היבשתי. על הפרויקט החדשני אחראים זרוע היבשה, חיל האוויר, אגף המודיעין ואגף התקשוב.

אחרי ההצהרות: ממתינים לצעדי ממשל טראמפ

חרף ההצהרות בירושלים ובבית הלבן על תקציב הסיוע הגדול ביותר אי פעם מצד ארצות הברית, הקצין הבכיר הביע חשש כי הממשל האמריקני בהובלתו של דונלד טראמפ עלול לקמץ בתקציב הסיוע וכי יש להמתין ולבדוק מה יהיו צעדיו הראשונים. משמעות של צעד כזה הוא הכבדה נוספת על תקציב הביטחון הישראלי.

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ בנאום בסינסינטי שבמדינת אוהיו, 2 בדצמבר 2016. רויטרס
ממתינים לצעדים הראשונים. טראמפ/רויטרס

בצה"ל גם פועלים בחזית המאבק בדה-לגיטימציה במטרה לשמר את הלגיטימציה לפעולות צה"ל בעתיד. הקצין הבכיר חשף כי במטכ"ל הוקמה מחלקת "תודעה, לגיטימציה ומשפט" (תל"ם), שבראשה עומד קצין שמילא בעבר תפקידים באמ"ן. המחלקה עוסקת בהכשרת בניין הכוח של צה"ל למשימות, בבחירת חימוש מתאים לפעילות באזורים עם אוכלוסיה אזרחית ובחינה של הדין הבינלאומי. "כדי שלא נצטרך להגיב אחרי מבצעים אלא ליזום – אנחנו נקבע לעצמנו צעדים לפני", אמר הקצין הבכיר.

צעד נוסף הוא בחינת בה"ד 1, בית הספר לקצינים, שתיערך במהלך שנת 2017. הקצין הבכיר אמר כי ייתכן שיאוחדו מגמות, ייבחן היקף מכסת הצוערים על רקע קיצור השירות וצמצום משרתי הקבע, ותיבחן אפשרות לפתוח את קורסי הקצינים בחילות ובזרועות כמו בעבר. כשנשאל הקצין מה מידת מוכנות הצבא לקיצור השירות, השיב: "הציון הוא וי מינוס".

(עדכון ראשון: 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully