וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה סביב עלות ה-F-35: "הכסף חשוב – אבל הטכנולוגיה יותר"

13.12.2016 / 6:00

טראמפ התבטא בחריפות על מחיר החמקנים, וגרר ירידה מהירה של מניית לוקהיד מרטין. אבל בחברה שמייצרת את המטוס היקר שמרו על אדישות. ככה זה כשבידיים שלך נמצא "מטוס הקרב הטוב ביותר בעולם"

עריכה: יוסי אלטר

בשעות הבוקר אתמול (שני) כבר היה ברור שהערפל בשדה התעופה באיטליה ימנע מטייסי חיל האוויר האמריקני להמריא עם שני מטוסי ה"אדיר" לבסיס נבטים שבנגב. מטוס קרב צריך ראות בסיסית של 300 מטר קדימה, כך שבשל הערפל לא ניתן היה להמריא, במיוחד כשמדובר בטיסה מנהלתית.

לפני השעה 16:30 התאפשרה ההמראה, והטייסים האמריקנים המריאו לישראל. רחבת הטקס התקשטה שוב באווירה חגיגית עד שהתפרסם ציוץ בחשבון הטוויטר של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ שבו מתח ביקורת על עלויות פרויקט ה-F-35. תוכן הציוץ התקבל בהפתעה בקרב אנשי "לוקהיד מרטין", שהגיעו במיוחד לטקס בבסיס נבטים, לחגוג את הגעת המטוסים שייצרו. עד מהרה דווח כי מניית החברה ירדה ב-4%.

לקריאה נוספת:
טראמפ תוקף: "עלות תכנית ייצור מטוסי ה-F-35 יצאה משליטה"
מטוסי ה-F-35 נחתו בישראל; נתניהו: "רק עוצמה מעוררת כבוד"
מכונת מודיעין למשימות מיוחדות: כך ישפיע ה-F35 על המפה האזורית

שר הביטחון אביגדור ליברמן ומזכיר ההגנה האמריקני אשטון קרטר על רקע מטוס ה-F-35. בסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ליברמן עם שר ההגנה האמריקני קרטר, אמש בבסיס נבטים/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

פרויקט ה-F-35 גרר אחריו של ביקורת כבר בראשית דרכו, במיוחד בשל תקציבי הפיתוח הגבוהים, שלישראל אין חלק בהם, כיוון שהיא מוגדרת כמשקיפה בפרויקט, ולא כשותפה. גל ביקורת נוסף בקרב המדינות השותפות לפרויקט עתיר המשאבים התמקד בעלות המטוס, שנאמד בתחילה בכ-110 מיליון דולר. המחיר גרר אחריו ביקורת במערכת הפוליטית הישראלית שתורגמה במשרד הביטחון למוטיבציה להשגת מעורבות גוברת של תעשיות ישראליות בפרויקט.

בקיזוז ההכנסות של חברות ביטחוניות ישראליות, מחירו של מטוס האדיר נמוך בהרבה, אך עדיין מדובר במטוס יקר עם עלויות טיסה יקרות. לא בכדי הוחלט כי חצי מהאימון על המטוס יתבצע בסימולטורים ובמאמני קרקע. למרות זאת, הציוץ של טראמפ יצר המולה ועורר פליאה על התזמון, שעות ספורות לפני נחיתת זוג המטוסים בנבטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מטוס ה-F-35, בסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
ה-F-35 על אדמת ישראל/ראובן קסטרו

הקונגרס האמריקני אישר כבר בתחילת הדרך רכש של 75 מטוסים סך הכול לישראל. קצינים בכירים בצה"ל מדגישים כי היקף ייצור מטוסי קרב מדור רביעי בארצות הברית פחת דרמטית בשנים האחרונות והעיניים נשואות לעבר מטוס ה-F-35 מדור חמישי שעליו הרעיפו אמש שבחים ראשי המדינה ומפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל שהגדיר אותו "מטוס הקרב הטוב בעולם".

אחד האנשים שליווה את עסקת המטוסים הוא אהרון (ארל'ה) מרמרוש, שסיים באחרונה את תפקידו כראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בארצות הברית ונכח בטקס אתמול. הוא סיפר כי מעבר לעובדה שמדובר ביום חג לחיל האוויר, זהו גם יום חג לתעשייה הישראלית: "במסגרת התהליך הרחבנו את היקפי העבודה לתעשייה האווירית שתייצר 811 זוגות כנפיים למטוסים".

נושא: נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ בנאום גרנד ראפידס במישיגן, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
גרם לצניחת המניה. טראמפ/רויטרס

"לוקהיד מרטין חשבו להתחייב על 300 בלבד והצלחנו במסגרת המשא ומתן להגיע ל-811 זוגות כנפיים", מספר מרמרוש. "הישג נוסף הוא הקסדה של אלביט. במהלך הדרך היו ניסיונות ליצור לה מתחרה לא-ישראלית, ולאור הטיפול שלנו ותיקון ליקויים שאלביט לקחה על עצמה הגענו למצב שהקסדה הישראלית היא היחידה שתהיה לכל הלקוחות בעולם של המטוס החדיש".

מרמרוש היה זה שחתם בטקס במפעל לוקהיד מרטין בטקסס, בשם מדינת ישראל על גוף המטוס הראשון, וכתב בעברית: "קדימה ולמעלה. בהצלחה במשימה". "למשרד הביטחון ולחיל האוויר היו אתגרים רבים", הוא מספר. "מלשכנע את ועדת השרים שהמטוס חיוני לבניין הכוח ולחוסנה של מדינת ישראל, ובהמשך בעסקה השנייה להגיע להסכמה להגדלת סדר הכוח ל-50 מטוסים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וטייס חיל האוויר ומטוס ה-F-35, בסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"בנוסף לכך, היה אתגר לקבל אישורים לשילוב מערכות ישראליות ייחודיות לחיל האוויר במטוסים", הוא נזכר. שילוב הטכנולוגיות, שהופך את העסקה לכדאית יותר עבור ישראל, עוד לא הסתיים כפי הנראה, וכבר בימים אלו מתנהל משא ומתן בין משרד הביטחון למשרד ההגנה האמריקני על שילוב טכנולוגיות נוספות במטוס – שנחת אתמול לראשונה על אדמת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully