וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטוסי ה-F-35 נחתו בישראל; נתניהו: "רק עוצמה מעוררת כבוד"

13.12.2016 / 0:37

כאלף איש שחיכו מהצהריים לנחיתת מטוסי הקרב החדישים בבסיס חיל האוויר בנבטים קיבלו את פניהם בטקס. המטוסים התעכבו בשל ערפל באיטליה, משם המריאו. ריבלין: "עוצמתם תשנה את המזרח התיכון"

עריכה: ורד לידני

אחרי שעות ארוכות של ציפייה – נחתו אתמול (שני) שני מטוסי ה-F-35 בבסיס חיל האוויר בנבטים. המטוסים זכו לטקס חגיגי שנדחה בכחמש שעות, זאת בשל ערפל כבד שמנע את המראתם מאיטליה לישראל. כאלף בני אדם חזו בנחיתה – בהם שגרירים, נספחים צבאיים, אלופים לשעבר, ראשי התעשיות הביטחוניות, ראשי חילות אוויר בעבר, בכירי צה"ל ועשרות אנשי תקשורת.

הנשיא ראובן ריבלין נשא דברים בטקס, והבטיח כי "העוצמה האדירה שתנחת כאן תשנה את המזרח התיכון. את השפעת השינוי על האזור עוד מוקדם להבין ולהעריך, אבל השינוי עוד מעט כאן. מטוס האדיר מגדיר מחדש את יכולות ההרתעה של ישראל וצה"ל, הנחיתה תשלים הליך ארוך שבו ישראל בנתה את כוחה הצבאי בראייה ארוכת טווח".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ תוקף: "עלות תכנית ייצור מטוסי ה-F-35 יצאה משליטה"
מכונת מודיעין למשימות מיוחדות: כך ישפיע ה-F35 על המפה האזורית

מטוס ה-F-35 בבסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
אחד המטוסים עם נחיתתו/ראובן קסטרו

"המהפכה שיחולל המטוס בחיל האוויר תחלחל, ותטמיע יכולות חדשות וטכנולוגיה פורצת דרך", אמר הנשיא, שציין את תת אלוף במיל' רן פקר שהלך לעולמו בשבוע שעבר ושיבח אותו על יכולותיו המבצעיות.

"אנחנו עדיין חייבים את הטובות והטובים לטייס", הבהיר ריבלין, "המטוס לבדו, משוכלל ומתוחכם ככל שיהיה – לא יוביל את הקרב העתידי. בלי האדם שיפגין עוצמה אנושית, מנטלית ומוסרית, אומץ לב ואמונה בצדקת הדרך – האויב לא ינוצח".

ריבלין נפרד משר ההגנה בממשלו של אובמה, אשטון קרטר, והודה לו על תרומתו לישראל. "שיתופן של התעשיות הישראליות בשלבי ייצור המטוס מעיד עד כמה עמוק שיתוף הפעולה והאמון בין שתי המדינות. אנו יודעים שהעמידה על ביטחון ישראל היה עקרון מהותי עבור אובמה, ואנו מודים לו על כך. אנו יודעים שמחויבות לביטחון ישראל תהיה חלק בלתי נפרד גם מהעשייה של טראמפ".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ומפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, מטוס ה-F-35 בבסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
הנשיא ראובן ריבלין לצד המטוס החדש/ראובן קסטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להגעתו של קרטר לטקס, ואמר כי "הגעתך היא סימן לחברות האישית שלך, ולמחויבות האישית שלך לברית בין ארצות הברית לישראל. העוצמה הצבאית שלנו תקבל היום תוספת כוח משמעותית ביותר", הבטיח ראש הממשלה. "טייסי האדיר והמטוסים יוכלו לפעול בכל זירה".

"כל מי שחושב לתקוף אותנו, להשמיד אותנו – מעמיד את עצמו בסכנת קיום", איים נתניהו. "זהו תנאי הכריח להבטחת עתידנו. ההיסטוריה מלמדת כי מדינות חלשות לא שורדות. רק עוצמה מעוררת כבוד, מניבה בריתות ומביאה שלום. הזרוע הארוכה של חיל האוויר נעשתה יותר ארוכה ויותר עוצמתית".

"מטרתנו היא להשיג עליונות בכל זירה", הבהיר ראש הממשלה, "אנחנו בונים עוצמות ומשחיזים יכולות בהגנה ובהתקפה, בהתרעה ובמקרב הצורך בהכרעה. מטוסי האדיר יעצימו את כל היכולות הללו. ישראל נוסקת למעלה", התגאה נתניהו, "לגבהים חדשים, וכשהטייסים שלנו יטיסו את מטוסי האדיר, נתבונן בהם מהקרקע בגאווה אדירה".

מטוס ה-F-35 בבסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
הטייס יוצא מהמטוס/ראובן קסטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר ההגנה האמריקני, אשטון קרטר, חזר על ההצהרה לפיה "ישראל הידידה היחידה באזור שתטיס את המטוס הזה, וזה כבוד בשבילי. אני מציין היום את כניסת המטוס לבעלת הברית הקרוב ביותר של ארצות הברית באזור", ציין קרטר שהזכיר את האיומים המוכרים לו על ישראל.

"השם אדיר מסמל את הכוח ל המטוס – מהחמקנות ועד יכולת התקיפה", אמר קרטר, "הוא יכול לאפשר לטייסים לנטוש מטוס באופן בטוח, לבצע משימות ארוכות טווח ומסוגל לאסוף מידע. הוא מטוס אידיאלי לשיתופי פעולה בין צבאות".

"אנו חוגגים כאן הערב", אמר השר האמריקני, "אך צריך לשים לב לחלקן של החברות הישראליות בייצור המטוס. מייצור הכנפיים והקסדה, ועד חלקים מסוימים בגוף המטוס שנוצרו הודות לטכנולוגיות ישראליות. זו דוגמה אחת מיני רבות ליכולת של שתי האומות לנצל את היתרונות שלהן".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר בטקס קבלת הפנים "מטוסי ה'אדיר' יאפשרו לצה"ל לבצע את משימותיו האוויריות ביעילות ובחשאיות גבוהה יותר. הם מאפשרים את קפיצת הדרך אל הדור הבא של הטכנולוגיה והמבצעיות של חיל האוויר". לדבריו, "היום נקבע קו ברור ומוגדר להמשך השליטה של ישראל במרחב האווירי באזורנו". גלנט הוסיף כי "שיתוף הפעולה עם ארה"ב, ידידתנו הגדולה והאמתית, מאפשר את המשך פיתוח יכולתו של חיל האוויר המהווה עמוד תווך בעוצמה האסטרטגית והטקטית של מדינת ישראל".

מטוס ה-F-35 בבסיס נבטים, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
מטוס ה-F-35 בנבטים/ראובן קסטרו

אחד האנשים שמלווה מקרוב את עסקת המטוסים בפרט, ואת הקשר הביטחוני עם ארצות הברית בכלל בשני העשורים האחרונים הוא אהרון מרמרוש, שסיים לא מזמן את תפקידו כראש משלחת הרכש של משרד הביטחון (מש"ן) בארצות הברית. מרמרוש סיפר לוואלה! NEWS אמש כי מעבר לעובדה שמדובר ביום חג לחיל האוויר, זהו גם יום חג לתעשייה הישראלית.

"במסגרת התהליך נוצרו היקפי עבודה נרחבים ביותר לתעשייה האווירית שתייצר 811 זוגות כנפיים בתקופה של למעלה מעשור. בתחילה לוקהיד מרטין רצו להתחייב על 300 בלבד, והצלחנו במסגרת המו"מ להגיע ל811 זוגות כנפיים", סיפר מרמרוש. "הישג נוסף הוא הקסדה של אלביט. במהלך הדרך היו ניסיונות ליצור מתחרה נוסף שאינו כחול לבן והגענו למצב שהקסדה הישראלית היא היחידה שתהיה לכל הלקוחות בעולם, גם העתידיים".

מרמרוש הוסיף כי טקס נחיתת ה"אדיר" הוא סגירת מעגל לאירוע קודם שהתקיים בארצות הברית, ובו חתם בעצמו על גוף המטוס הישראלי הראשון. "מרגש לראות את עיניהם הבורקות של הטייסים שלנו במפגש ראשון עם המטוס כאן בדרום ישראל. אני מאחל להם שייהנו מהמטוס המצוין הזה, שיטוסו לשלום ויחזרו בשלום", סיכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יחסי הביטחון בין ישראל לארצות הברית הם ההדוקים והטובים ביותר מאי פעם", הצהיר קרטר, "וארצות הברית מחויבת לביטחונה של ישראל. עם כל מה שקורה מסביב, ביטחון ישראל חשוב יותר מתמיד".

ג'ק קריזלר, סגן נשיא חברת "לוקהיד מרטין", התייחס אתמול במשדר וואלה! NEWS לעיכוב והבהיר כי "אין שום בעיה עם המטוס. יש יום יפה כאן בישראל, אבל יום פחות יפה באיטליה. יש חוק מקומי באיטליה למינימום ראות להמראה, ולא הגענו למינימום, אז ברגע שיהיה אישור המטוסים יוכלו להמריא". קצת אחרי השעה 16:00 המריאו המטוסים לכיוון ישראל.

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, הסביר במשדר וואלה! NEWS בבסיס נבטים כי "ה'אדיר' לא ממריא בערפל. לאמריקנים יש את הנהלים שלהם". לדבריו, "זו לא יציאה לקרב. זו יציאה לטיסת העברה, שם מגבלות הבטיחות הן הרבה יותר רחבות".

מטוס האדיר בטיסה מעל טקסס, 28 בנובמבר 2016. לוקהיד מרטין, ליז לוץ, מערכת וואלה! NEWS
ה-F-35 בטיסה בארצות הברית/מערכת וואלה! NEWS, לוקהיד מרטין, ליז לוץ

בצל נחיתתם של המטוסים בישראל, ביקר אתמול נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ את פרויקט ייצור מטוסי ה-35-F וכתב בעמוד הטוויטר שלו כי "העלות יצאה משליטה". טראמפ לא ציין אם הוא מבקש לבטל את התכנית של חברת "לוקהיד מרטין" או לערוך שינויים נרחבים בפרויקט, אך הוסיף: "מיליארדי דולרים יכולים להיחסך על רכש בתחום הצבאי ובתחומים נוספים, והם ייחסכו אחרי ה-20 בינואר", בהתייחסו לתאריך שבו ייכנס באופן רשמי לתפקידו.

בתגובה לדברי טראמפ, מניית "לוקהיד מרטין" צנחה בוול סטריט ביותר מ-4%, ואיבדה ארבעה מיליארדי דולר משווי השוק שלה. דובר החברה הנמצא בבסיס חיל האוויר שבנבטים, אמר לוואלה! NEWS כי אין כרגע הודעה רשמית בנושא, ויש התייעצויות עם מטה החברה בארצות הברית.

(עדכון ראשון: 18:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully