וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה: 18 שנות מאסר לאזרח לוב שאחראי לטביעתם של 700 מהגרים

14.12.2016 / 7:50

בית המשפט בסיציליה גזר על מוחמד עלי מאלכ בן ה-28 ועל עוזרו הסורי גם קנס של תשעה מיליון אירו, לאחר שהורשעו בהריגה ובהברחת בני אדם. השניים פיקדו על סירה שטבעה לחופי לוב באפריל 2015, והייתה מיועדת לחופי אירופה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בחודש אוגוסט: אלפי מהגרים חולצו על ידי משמר החופים האיטלקי לחופי לוב)

בית המשפט בקטניה, סיציליה, גזר אתמול (שלישי) 18 שנות מאסר לאזרח תוניסיה, שפיקד על סירת מהגרים שטבעה בחודש אפריל 2015, באירוע שבו נהרגו כ-700 בני אדם. מוחמד עלי מאלכ, בן 28, הורשע בשורה של עבירות הריגה, הברחה וסחר בבני אדם. מאלכ היה אחד מ-28 בני אדם בלבד ששרדו את האסון לחופי לוב, וטען במהלך משפטו כי היה נוסע פשוט, אולם בית המשפט קיבל את גרסת התביעה, לפיה הוא פיקד על המבצע.

כמו כן, בית המשפט האיטלקי גזר חמש שנות מאסר על מחמוד ביכחית, אזרח סורי בן 26, שהורשע בהברחת בני אדם. לטענת הבודדים ששרדו את המסע לעבר חופי אירופה, ביכחית היה עוזרו של מאלכ. גם הוא התנער לחלוטין מהטענות נגדו. מלבד עונשי המאסר, מאלכ וביכחית נדרשו גם לשלם קנס של תשעה מיליון אירו (יותר מ-36 מיליון שקלים).

עוד בוואלה! NEWS:
כ-4,600 מהגרים טבעו השנה בים התיכון - כאלף יותר מאשתקד
צרפת: עימותים במחנה פליטים בפריז; "מאות ילדים נותרו ב'ג'ונגל'"
לראשונה: ראש תשתית להברחת מהגרים מהים התיכון הוסגר לאיטליה

מוחמד עלי מאלכ, שפיקד על סירת מהגרים שטבעה לחופי לוב, בקטניה, סיציליה, אפריל 2015. רויטרס
"יש לנו כמה טיעונים חזקים". מאלכ וביכחית עם הגעתם לסיציליה, בשנה שעברה/רויטרס

עורכי דינם של השניים כבר הכריזו כי יערערו על גזר הדין. "אנחנו חושבים שיש לנו כמה טיעונים חזקים, וננסה לעבוד על כמה מהנקודות החלשות יותר בקו ההגנה שלנו", הסביר עורך הדין מסימו פרנטה, המייצג את מפקד סירת המהגרים. התביעה טענה כי מאלכ פעל ברשלנות בהפעלת הסירה, שיצאה מנמל דרבלי שבלוב, ועל סיפונה גברים, נשים וילדים מאלג'יריה, סומליה, מצרים, סנגל, זמביה, מאלי, בנגלדש וגאנה.

על פי ההערכות, הסירה התנגשה בספינת סחר פורטוגלית שהתקרב אליה על מנת לסייע למהגרים. דקות ספורות בלבד לאחר הפגיעה הסירה התהפכה וטבעה. התובע כרמלו צוקרו הסביר כי אמנם המקרה אירע במים בינלאומיים, אולם בשל העובדה שהשורדים הובאו לאיטליה, מערכת המשפט האיטלקית טיפלה בו. יתרה מכך, חיל הים האיטלקי משה את הסירה מן המים כחודשיים לאחר המקרה, יחד עם 675 גופות.

מוחמד עלי מאלכ, שפיקד על סירת מהגרים שטבעה לחופי לוב, בקטניה, סיציליה, אפריל 2015. רויטרס
יערער על הפסיקה. מאלכ בבית המשפט/רויטרס

המקרה עורר הדים בקרב מדינות הים התיכון והאיחוד האירופי, שהכריזו על הגברת מאמצי החיפוש וההצלה בנתיב הימי שבין צפון אפריקה לאירופה בימים שלאחר המקרה. על פי נתוני הארגון הבינלאומי להגירה, במהלך שלוש השנים האחרונות, כחצי מיליון סירות מהגרים הגיעו לחופי איטליה, וכ-12 אלף בני אדם טבעו למוות בים התיכון בדרכם לאירופה.

בחודש אפריל האחרון, כשנה לאחרון האסון שבגינו נשפט מאלכ, טבעו למוות כ-500 מהגרים לחופי מצרים, והשורדים נלקחו ליוון. לאחרונה פורסמו דיווחים בנוגע לכך שאף גורם פרטי או ציבורי לא נחקרו בנושא. התיק הנוכחי מצטרף לניסיונות לא רבים במדינות נוספות להביא לדין גורמים האחראים לרשתות הברחת בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully