וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חידה ושמה טילרסון: כיצד יתנהל שר החוץ האמריקני מול ישראל?

14.12.2016 / 0:40

מנכ"ל התאגיד חסר הניסיון הפוליטי מחויב למדיניות טראמפ, שהביע תמיכה בדרכו של נתניהו, אך גם קיים קשרים ענפים עם מדינות ערב - דבר שעשוי להגביר לחץ לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. "אלה שסברו שתם עידן שתי המדינות, עלולים להיות מוטרדים"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ הכריז אתמול (שלישי) באופן רשמי כי מנכ"ל תאגיד הדלק הענק "אקסון מוביל", רקס טילרסון, יהיה שר החוץ הבא בממשלו. כבר בימים האחרונים, כאשר נודע על המינוי המסתמן, רבים בעולם הגיבו בחשדנות ותהו מה תהיה מדיניות החוץ של איש העסקים, שקשרי הידידות שלו עם רוסיה הם בגדר עובדה גלויה, כמו גם יחסיו הענפים עם מדינות ערביות רבות סביב תעשיית הנפט. בקהילה היהודית בארצות הברית ניסו להבין אם מדובר במינוי שייטיב עם ישראל, ואם טילרסון צפוי לפעול לחידוש המו"מ עם הפלסטינים, חרף מדיניות הממשלה בירושלים.

אם שמות כמו רודי ג'וליאני או מיט רומני, שהיו מועמדים לתפקיד בשלבי החיפוש הראשונים, נתפסו בקרב ההנהגה הישראלית כמועמדים מועדפים לתפקיד, כאלה שמינויים לא צפוי לעורר חיכוכים עם הממשלה ומדיניותה, הרי שמינויו של טילרסון הוא בגדר חידה מוחלטת. מצד אחד, הוא חייב דין וחשבון בראש ובראשונה לטראמפ, שהתבטא בעד הממשלה בכלל ובעד נתניהו בפרט, ואף שב והתחייב כי יעביר את השגרירות לירושלים. מן הצד השני, לא מעט קולות באגף הימני של הקהילה היהודית הביעו חשש כי קשריו של טילרסון עם מדינות ערב יובילו להגברת הלחץ על ישראל.

עוד כתבות בנושא:
טראמפ יודיע היום מי הוא שר החוץ בממשלו: "יבחר בטילרסון"
חרף התנגדות טראמפ: דרישה רפובליקנית לחקור מעורבות רוסיה בבחירות
טראמפ יכול לנשום לרווחה: נותר המנצח בוויסקונסין בספירה החוזרת

רקס טילרסון, מנכ"ל תאגיד "אקסון מוביל". GettyImages
יגביר את הלחץ על ישראל? טילרסון/GettyImages

"על פניו, עבור מחנה השמאל, טילרסון לא אמור להוות סיבה לדאגה", אמר לוואלה! NEWS ג'ייקוב קורנבלו, הפרשן הפוליטי של המגזין היהודי "Jewish Insider". "אלה שמאמינים שהשלום אפשרי, בוודאי יוכלו לעכל את המינוי שלו, בהנחה שיצליח למנף את קשריו בעולם הערבי לקידום המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים".

מנגד, אמר קורנבלו, "אלה שבצד הימני של המפה, שסברו כי מינויו של טראמפ ישים סוף לחזון שתי המדינות, עלולים להיות מוטרדים מכך שאדם מן הקהילה העסקית שאין לו רקורד מוכח של תמיכה בישראל מתמנה לתפקיד הזה. קח את האמירה של טראמפ לפיה הוא רוצה לעשות הסכם, וקח את הרקורד של טילרסון והקשרים שלו עם העולם הערבי, והנה יש לך צוות שיכול להפתיע בתהליך השלום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נושא: נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ בנאום גרנד ראפידס במישיגן, 9 בדצמבר 2016. רויטרס
הימין האמריקני סבר כי מינויו ישים סוף לחזון שתי המדינות. טראמפ/רויטרס

מורט קליין, נשיא ארגון "ציוני אמריקה" המזוהה עם הצד הימין בארצות הברית, אמר למגזין היהודי כי הרקורד של טילרסון מדאיג. "כאיש נפט, הוא היה מן הסתם קרוב מאוד למדינות ערביות רבות. אני מודאג מכך שזה עלול להצביע על כך שהוא מוטה נגד ישראל. גם הקשרים עם רוסיה מטרידים אותי כי מוסקבה התנהגה בעוינות כלפי ישראל".

דבריו של קליין חריגים בעיקר בשל העובדה שבכירים בארגונו הגנו עד כה על טראמפ ועל המינויים שביצע, כולל על מינויו השנוי במחלוקת של סטיב באנון לתפקיד האסטרטג הראשי בבית הלבן.

ג'ון בולטון, לשעבר שגריר ארה"ב באו"ם. 2012. Mario Tama, GettyImages
עשוי לרכך את החששות. בולטון/GettyImages, Mario Tama

מה שעשוי לרכך את החששות מפני טילרסון, הוא מינויו האפשרי של ג'ון בולטון לתפקיד סגן שר החוץ. בולטון, שמרן שהיה בעבר שגריר ארצות הברית באו"ם, הביע ב-2014 התנגדות להקמת מדינה פלסטינית כשאמר ש"אם תוקם מדינה פלסטינית היא תהפוך באופן בלתי-נמנע למדינת טרור בצידו האחר של גבולה של ישראל". לפי דיווח בניו יורק טיימס מסוף השבוע האחרון, טראמפ שוקל למנות את בולטון לתפקיד.

(עדכון ראשון: 23:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully