וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התנגדות טראמפ: דרישה רפובליקנית לחקור מעורבות רוסיה בבחירות

13.12.2016 / 5:13

בכירים במפלגה הביעו את תמיכתם בחקירה של הקונגרס לטענות לפיהן מוסקבה פעלה כדי שהמועמד הרפובליקני ינצח. "הרוסים אינם חברים שלנו", אמר מנהיג הרוב בסנאט. טראמפ יצא נגד המהלך: "תתארו לעצמכם שהתוצאות היו הפוכות, היו אומרים שזאת קונספירציה"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

יותר מחודש עבר מאז הבחירות לנשיאות ארצות הברית, ושאלת המעורבות של רוסיה במערכת הבחירות מוסיפה לפלג את אמריקה. אתמול (שני) הצטרפו שלושה בכירים רפובליקנים לקריאות לחקור בקונגרס את הטענות לכך שמוסקבה יזמה מתקפות סייבר, כדי לסייע לנשיא הנבחר דונלד טראמפ - הסנאטור והמועמד הרפובליקני לנשיאות בשנת 2008, ג'ון מקיין, מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, ויו"ר בית הנבחרים, פול ראיין.

מדובר במחלוקת פומבית בין שני הסנאטורים ובין הנשיא הנבחר, שמצדו פקפק בהערכות המודיעין שהצביעו על מעורבות רוסית בבחירות. לשניים מערכת יחסים עכורה עם טראמפ עוד מימי המרוץ לנשיאות. "יש לי ביטחון מוחלט בקהיליית המודיעין", אמר מקונל בהצהרה לתקשורת, והוסיף: "הרוסים אינם חברים שלנו. אנחנו חייבים לצאת מתוך נקודת הנחה שהם לא רוצים בטובתנו".

לקריאה נוספת:
טראמפ: הטענות שרוסיה עזרה לי בבחירות הן מגוחכות
דיווח: ב-CIA מאמינים שרוסיה ניסתה לסייע לטראמפ לזכות בבחירות

רוסיה ולדימיר פוטין במהלך ביקור בפינלנד. 1 ביולי 2016. AP
לא צריך סיווג ביטחוני כדי להבין מי הרוויח מהמתקפות של רוסיה". פוטין/AP

ראיין, שיריבותו מול טראמפ ידועה, אמר כי "כל מעורבות זרה היא לחלוטין בלתי מקובלת, וכל מעורבות של רוסיה היא בעייתית במיוחד כיוון שתחת פוטין, רוסיה התנהגה בתוקפנות וערערה על האינטרסים החיוניים לאמריקה". ראיין אמנם אמר כי הוא תומך במאמצים לחקור את הסוגיה בקונגרס, אך ציין כי צעד כזה לא צריך להטיל ספק על ניצחונו של הנשיא הנבחר.

למרות ההסכמה של השלושה על הצורך בחקירה, הם לא מסכימים על האופן שבו היא צריכה להתנהל. בעוד מקיין מעדיף כי הנושא ייחקר במסגרת ועדה דו-מפלגתית מיוחדת, מקונל וראיין מתנגדים לכך, ומעדיפים כי החקירה תופקד בידי ועדת המודיעין של בית הנבחרים. הקריאות של השלושה מגיעות בהמשך לקריאות של קבוצה דו-מפלגתית של סנאטורים, הכוללת גם את הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם מקרוליינה הדרומית ואת מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, שביקשו אתמול לפתוח בחקירה.

גם הבית הלבן הביע תמיכה בחקירה של הקונגרס. הדובר ג'וש ארנסט אמר כי יש לפתוח בחקירה, והוסיף כי אין ספק שהפריצות של רוסיה למחשבים הועילו לטראמפ. "אתה לא זקוק לסיווג ביטחוני כדי להבין מי הרוויח מהמתקפות של רוסיה", אמר. "הנשיא הנבחר לא הטיל בכך ספק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"אם לא תופסים האקר בפעולה, קשה לקבוע מי אחראי"

בסוף השבוע האחרון דחה טראמפ את הערכות סוכנות הביון המרכזית (CIA) שהצביעו על מעורבות רוסית בבחירות, והעדיף לתקוף דווקא את קהיליית המודיעין: "אלה אותם אנשים שאמרו שלסדאם חוסיין יש נשק להשמדה המונית", נכתב בהצהרה מטעמו ביום שישי האחרון. הנשיא הנבחר גם לא הסתיר את זעמו ביממה האחרונה על שלל הדרישות לחקור את המעורבות הרוסית בבחירות. "תתארו לעצמכם מה היה קורה אם התוצאות היו הפוכות, ואנחנו היינו מנסים לשחק על הקלף של רוסיה וה-CIA", צייץ טראמפ. "היו אומרים שזאת תיאוריית קונספירציה". הוא אף הוסיף: "אם אתה לא תופס האקר בפעולה, קשה מאוד לקבוע מי ביצע את פעולות הפריצה למחשבים. מדוע זה לא נדון לפני הבחירות?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במטה קלינטון מתקשים להודות בהפסד. טראמפ/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, הצטרף יושב ראש קמפיין הבחירות של הילרי קלינטון, ג'ון פודסטה, לדרישה לתת סקירת מודיעין על המעורבות הרוסית בבחירות ל-538 האלקטורים שיצביעו ביום שני הבא הצבעה פורמלית, שבה צפוי דונלד טראמפ להיבחר באופן רשמי לנשיאות. הסיכוי שעשרות אלקטורים ישנו את דעתם בעקבות תדרוך המודיעין, שכלל לא נראה שיתקיים, הוא אפסי, מה גם שמדינות רבות מטילות מגבלות חוקיות על האלקטורים להצביע בניגוד לדעת הבוחרים באזור הבחירה שלהם. עם זאת, מן ההצהרה של פודסטה ניתן ללמוד בעיקר על הלך הרוח במחנה קלינטון, ועל חוסר הנכונות של כמה מאנשיה להודות בהפסד, תוך פקפוק בלגיטימיות של הבחירה בטראמפ.

במכתב ששלחו לראש המודיעין האמריקני, ג'יימס קלאפר, כתבו תשעה אלקטורים דמוקרטים ואחד רפובליקני כי הם מבקשים "לקבל מידע מקהיליית המודיעין בנוגע לשאלה אם ישנה חקירה מתקיימת על הקשרים של טראמפ ואנשי הקמפיין שלו עם ממשלת רוסיה במטרה להתערב בבחירות". על כך הגיב פודסטה בהצהרה משלו שבה כתב כי "מכתבם של האלקטורים משתי המפלגות מעלות סוגיות חמורות ביותר בנוגע לביטחון הלאומי שלנו", והוסיף כי "לאלקטורים יש אחריות כבדה על פי החוקה, ואנחנו תומכים במאמציהם לקבל מענה לשאלות שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully