וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הופך לכל יכול, אך לא מסוגל לעצור את המלחמה בלב טורקיה

12.12.2016 / 8:15

הפיגוע באיסטנבול, שבוצע על ידי פלג כורדי קיצוני, הוכיח שוב כי למרות הדיכוי והרחבת כוחו, הנשיא אינו יכול להפוך את הערים הגדולות לבטוחות. תומכיו דורשים נקמה, אך גם זו לא תחלץ את טורקיה מהעימות ההרסני

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הפיגוע הקטלני שאירע בשבת באיסטנבול היה האחרון בשורת מתקפות שזעזעו את הערים הגדולות בטורקיה בשנה וחצי האחרונה. יעד המתקפה, אנשי כוחות הביטחון, הצביע כבר מההתחלה שככל הנראה מדובר במחתרת הכורדית (PKK) או באחד הפלגים הקיצוניים שלה, שאחד מהם - נצי החופש של כורדיסטן - קיבל אחריות לפיגוע שגבה את חייהם של 38 בני אדם, רובם שוטרים, ואירע מחוץ לאצטדיון של קבוצת הכדורגל בשיקטש.

המתקפה המתוזמנת הוכיחה שוב כי חרף היד הקשה של משטרו של רג'פ טייפ ארדואן, הוא אינו יכול לסכל פיגועים גם בלבה של טורקיה, ועל אחת כמה וכמה באזורי הספר שלה. חודשים ארוכים של פשיטות ועוצר על הערים והכפרים הכורדיים, שחלקם הפכו לעיי חורבות, לא קירבו את ההתקוממות שלהם אל קצה, אלא רק ליבו אותה והגבירו את הזעם כלפי הממשל המרכזי בקרב התושבים הכורדים.

הטיהורים בשורות הצבא והמשטרה בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל ביולי החלישו את כוחות הביטחון, שמתמודדים גם עם דאעש בצפונה של סוריה, אך חיזקו את נחישותו של ארדואן להרחיב את סמכויותיו. כשהוא מנסה לחפות על חוסר יכולתו להשיב את הביטחון לרחובות טורקיה, הנשיא הגביר את הדיכוי והפך לגלוי את מאבקו הפוליטי במפלגה הכורדית.

לקריאה נוספת בנושא
טורקיה: פלג כורדי קיצוני קיבל אחריות על הפיגוע באיסטנבול
תיעוד: רגע הפיגוע באיסטנבול נלכד במצלמות תושבי העיר
טורקיה: לפחות 29 הרוגים בפיגוע מחוץ לאצטדיון כדורגל באיסטנבול

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, ראש הממשלה בינאלי יילדרים מתפללים לזכרם של הרוגי פיגוע באיסטנבול, 11 בדצמבר 2016. רויטרס
רוצה לשלוט עד 2029. ארדואן וראש ממשלתו מתפללים בהלוויה של הרוגי הפיגוע/רויטרס

המפלגה, שהצליחה לתקוע מקל בגלגלי הסולטנות של ארדואן אחרי שצלחה לראשונה את אחוז החסימה הגבוה ונכנסה לפרלמנט במאי אשתקד, עתה מואשמת בקשרים למחתרת הכורדית. ראשיה נעצרו בשבועות האחרונים בטענה כי הם מסייעים לטרור, אחרי שהנשיא אישר להסיר את חסינות חברי הפרלמנט מוקדם יותר השנה.

מלחמת האזרחים שנשכחה: ארדואן נוקט בכל האמצעים להשמדת המחתרת הכורדית

כל הצעדים הללו הם חלק מתכניתו של הנשיא למנוע מהכורדים לממש את שאיפותיהם הפוליטיות. ארדואן היה מוכן בעבר למשא ומתן ולפשרה עמם, אך לא עוד. אתמול הוא הבטיח כי האחראים לפיגוע באיסטנבול "ישלמו מחיר כבד" וכי המאבק לא יסתיים ללא ניצחון על הטרור – סיסמאות שבהן הוא משתמש לאורך כל התקופה שבה יד הברזל המוחצת מצד אחד את האופוזיציה ואת חופש הביטוי, אינה מצליחה מצד שני להתגבר על כמה אלפי לוחמי גרילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

מצב החירום שהוטל בעקבות המרד הכושל נותר על כנו, ולמעשה הוא מאפשר לממשלה לעשות כרצונו של ארדואן. הפיגוע האחרון יצדיק עוד מעצרים של פוליטיקאים כורדים ומבצעים נרחבים בדרום-מזרח המדינה, ויחזק את תכניתו לשינוי המבנה השלטוני במדינה. היא הוגשה לפרלמנט בסוף השבוע'ובמסגרתה יורחבו סמכויותיו של ארדואן והמשטר הפרלמנטרי יהפוך לנשיאותי עם מעט מאוד הגבלות על הנשיא שרוצה לשלוט עד 2029.

מפלגות האופוזיציה הלאומנית והחילונית, שאינן משמשות אופוזיציה של ממש למפלגת הצדק והפיתוח השלטת, תומכות אף הן במהלך. כך נותרה בודדה המפלגה הפרו-כורדית שבקלות תוקע כבוגדת וככזאת שמאיימת על ביטחון המדינה. עונש המוות, שהתמיכה בו גברה לאחר ניסיון ההפיכה, עדיין על הפרק למרות האיומים של האיחוד האירופי לבטל את המשא ומתן על הצטרפותה של טורקיה במקרה שהוא יחזור לספר החוקים.

אחרי הלוויותיהם של אנשי כוחות הביטחון, גברו הקולות שדורשים "נקמה". הם יקבלו אותה, כפי שהבטיח ארדואן השקוע גם במלחמות בסוריה ובעיראק והפך למוקד שאליו מכוון דאעש את חציו. עם זאת, גם נקמה זו לא תשיב את השקט לרחובותיהן של איסטנבול ושל אנקרה שהפכו למטרות לגיטימיות בשדה הקרב העירוני של טורקיה.

הלוויית שוטרים שנהרגו בפיגוע באיסטנבול, טורקיה, 11 בדצמבר 2016. רויטרס
כוחות הביטחון נחלשו בשל הטיהורים. הלוויית שוטרים שנהרגו בפיגוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully