וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן באזכרה לאסון הכרמל: הדמיון לגל השריפות - רק בגבורת הכבאים

8.12.2016 / 15:15

בטקס הזיכרון השנתי לנספים באסון הכרמל אמר השר לביטחון הפנים כי הוא בטוח שלא הייתה כוונה להשוות בין המקרים. אביה של אחת ההרוגות: "ההשוואה מקוממת. לאבד בית זו טרגדיה, לאבד 44 בנים ובנות זה אסון בלתי נתפס"

טקס אלטרנטיבי של משפחות ההרוגים באסון הכרמל , סמפטמבר 2012. ערן גילווארג
האנטרטה לזכר ההרוגים/ערן גילווארג

טקס הזיכרון השנתי לנופלי אסון הכרמל מתקיים היום (חמישי) באנדרטה המרכזית להנצחת 44 החללים שנמצאת בסמוך לקיבוץ בית אורן. בטקס לציון שש שנים לאסון משתתפים בני משפחות הנספים, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך.

השר ארדן התייחס להשוואות שנעשו בין גל השריפות האחרון לבין השריפה בכרמל ב-2010. "לא יכול להיות דמיון בין האסון לפני שש שנים לבין אירועי השריפות בחודש האחרון. אין לי ספק שלא לכך התכוון ראש הממשלה", אמר ארדן. "הדמיון הוא בגבורה העילאית שגילו הכבאים והשוטרים".

לקריאה נוספת:
5 שנים לאחר אסון הכרמל: הנפגעים יפוצו ב-54 מיליון שקל
ח"כ בוקר חוזרת לשריפה בכרמל: "ליאור הספיק לומר משפט - והשיחה נותקה"
עקירת עצים ורעיית עזים: כך מנסים בקק"ל למנוע את השריפה הבאה בכרמל

שמעון אמויאל אבא של ענבל שנספתה באסון השריפה בכרמל.  אנדרטת זיכרון לחללי האסון. 8 בדצמבר 2016. אלי אשכנזי
שמעון מויאל, אביה של ענבל שנספתה בשריפה בכרמל, באנדרטה. היום/אלי אשכנזי
טקס לציון 6 שנים לשריפה בכרמל, 8 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
טקס האזכרה לאסון הכרמל, היום/ערן גילווארג

ארדן התייחס גם להפקת הלקחים מהאסון. "מערך הכיבוי וההצלה שוקם ונעשה למערך לאומי שהוא מקור גאווה, הוקמה טייסת כיבוי והיא תישא לעד את שמו של אלעד ריבן. בעת האירועים הוקמו חפ"קים מאוחדים לכל הכוחות כולם, עם שפה משותפת בה מדברים כל הכוחות. ההחלטות המהירות על פינוי תושבים, סגירת הצירים ואי לקיחת הסיכונים באשר לחיי אדם – שבאה לידי ביטוי גם בהחלטה לפנות את בתי הכלא (דמון וכרמל), יחד עם שדרוג יכולת החוזי והעברת תמונות מהשטח לכוחות, הביאו לשינוי הגדול בין האסון שלא נמנע אז, לאסון שנמנע עכשיו.

"אותו רגע, הרגע הזה של ההחלטה על פינוי בתי הכלא היה רגע מצמרר, שלקח אותי חזרה לאסון הכבד שאירע תוך האחריות הגדולה שהוטלה עליי בכך שהאסון לא יחזור על עצמו", הוסיף. "סמכנו על האנשים שלנו ונערכנו ביסודיות לשריפה הבאה שתבוא. וכשבאה השריפה, על אף שהייתה מורכבת וקשה עד מאוד להשתלטות, היא מצאה אותנו מוכנים ולא עלה בידה ליטול, ולו חיי אדם אחד ויחיד".

טקס לציון 6 שנים לשריפה בכרמל, 8 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
טקס האזכרה לאסון הכרמל, היום/ערן גילווארג
טקס לציון 6 שנים לשריפה בכרמל, 8 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
טקס האזכרה לאסון הכרמל, היום/ערן גילווארג

ניצב בדימוס זאב אבן חן, אביה של טופז שנספתה באסון, אמר כי "ראש הממשלה אמר דברים מקוממים ולפיהם אירועי השריפות האחרונים קשים מאירוע השריפה בכרמל. לשמוע ולא להאמין. אירוע השריפה בכרמל, לא אסון, הוא אמר. שום מילה על החללים". הוא הוסיף: "ואתמול באה ההתבטאות האומללה של ממלא מקום נציב הכבאות. הוא התנצל ולא התכוון לפגוע, אבל אנשים צריכים לשים לב כשהם בוררים את הדברים שלהם. ההשוואה מיותרת. למה להשוות? לאבד בית זו טרגדיה, לאבד 44 בנים ובנות זה אסון בלתי נתפס".

לדבריו, "למדנו שהזמן לא מרפא את הכאב, אלא מעצים אותו ואת הגעגועים. אנו חווים את האובדן ביום ובלילה, בכל מקום. השריפה השתוללה חמישה ימים, אילו לא היו נהרגים 44 איש ולא היה מתרחש אסון האש הכבד במדינה, זו הייתה נחשבת לעוד שריפה".

זאב אבן חן. עומר מירון
אבן חן/עומר מירון

אבן חן הוסיף כי גם שש שנים אחרי האסון, נותרו משפחות חללים שלא הוכרו על ידי משרד הביטחון. "הדוגמה הבולטת ביותר היא של שלושת בנותיו של תת ניצב בוקר, שכל חטאן הוא שהן מעל גיל 22 ולכן לא זכו להכרה.

"חסרונה של טופז בתי האהובה, כמו חסרונם של כל החללים, מורגש היטב בכל מקום ובכל זמן. בשיחות הנפש, בכיסא הריק סביב שולחן הארוחה בחגים ובימי שישי, ברגעים של צחוק ושל עצב. טופז שלנו, כמו יתר אהובינו, הייתה ומהווה עבורנו עולם ומלואו שנלקח מאתנו באכזריות במקומו נותרנו עם חור גדול בנשמה. כאן בגיא ההריגה בעיקול המוות מצאו את מותם אהובינו באופן הכי אכזרי".

תיעוד מאסון הכרמל חושף: מפקד המחוז לא אמר אמת למבקר.
השריפה בכרמל, לפני שש שנים

לאחר השריפה ההיא, ובעקבות דוח מבקר המדינה מלפני כארבע שנים וחצי, נערכה רפורמה במערך הכבאות שכללה את הקמתה של הרשות הארצית לכבאות והצלה לפי חוק שנחקק בשנת 2012 – כגוף המקצועי הממלכתי שאמון על טיפול בנושא כיבוי שריפות. מדובר בשינוי מהותי של המצב שהיה קיים לפני אסון הכרמל, אז היו שירותי הכבאות מפוצלים בין הרשויות המקומיות. במשרד המבקר אמרו בחודש שעבר כי נראה שבמערך הכבאות חל שינוי דרמטי לחיוב, שמאפשר לו להתמודד עם אירוע ברמה ארצית.

(עדכון ראשון: 14:00)

טקס לציון 6 שנים לשריפה בכרמל, 8 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
טקס האזכרה לאסון הכרמל, היום/ערן גילווארג
דודו וענונו , נובמבר 2012. שלומי גבאי
השריפה בכרמל, לפני שש שנים/שלומי גבאי
להבות כילו יותר מ-1,500 דונם ליד בית שמש: "השריפה החמורה ביותר מאז אסון הכרמל". מערכת וואלה! NEWS
השריפה בכרמל, לפני שש שנים/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully