וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות בין האם השכולה לממלא מקום נציב הכבאות

8.12.2016 / 0:31

טפסר בכיר שמעון בן נר טען כי האתגר שעמו התמודדו הכבאים באסון הכרמל "היה כאין וכאפס" לעומת גל השריפות הנוכחי. בת-שבע חייט, אמו של לוחם האש דני חייט, שנהרג לפני שש שנים באסון, זעמה: "הדברים מזעזעים"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: טל רזניק

65 גברים צעירים עמדו אתמול (רביעי) נרגשים על רצפת אולם הכדורסל ברוממה, חיפה, ממתינים שמפקדי שירותי הכבאות יחשפו את סיכת לוחם האש שעל חזם. רק לפני שבועיים הם לחמו בלהבות שהשתוללו בחורשות שמסביב למקום.

לפני כשלושה חודשים הם החלו את קורס לוחמי האש, קורס יוצא דופן שכמוהו לא היה בתולדות שירותי הכבאות בישראל. האירועים הלא שגרתיים בקורס החלו כשהחניכים נקראו לסייע באירוע קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב, אסון בו נהרגו שישה פועלים ונפצעו 24, והסתיים בתשעה ימים מפרכים במהלכם הם לחמו בגל השריפות שהשתולל ברחבי הארץ - בנטף, בזכרון יעקב, בחיפה, בגליל ובעוד מקומות.

לקריאה נוספת:
גל השריפות: הנפגעים יוכלו לקבל פיצויים מהמדינה - וגם מחברות הביטוח
מכבי האש: השריפה בנטף - תוצאה של בקבוק תבערה מכפר סמוך
"שכחו אותנו": ביישוב בית מאיר שנשרף מאוכזבים שלא יקבלו פיצויים

טקס סיום קורס לוחמי אש בשכונת רוממה חיפה, 7 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
פעלו גם באסון החניון בתל אביב. לוחמי האש החדשים/ערן גילווארג

"אני מודה שמתחתי את יכולתכם עד קצה גבול היכולת", אמר טפסר בכיר שמעון בן נר, ממלא מקום נציב הכבאות הארצי, "ידעתי שהקורס שלכם מסוגל לכך. הבנתם את גודל השעה". בן נר פנה לבני משפחות לוחמי האש החדשים, שצפו בטקס בהתרגשות מהיציע, והודה להן. "עמדנו במשימה בזכות הבנים שלכם. אתם הייתם פיקוד העורף - תמכתם ועודדתם אותם. תודה רבה", אמר.

ניכר כי שש השנים שחלפו מאז אסון הכרמל ושדרוג מערך הכבאות בישראל החלו ליצור בקרב הכבאים גאוות יחידה. המלחמה בלהבות, אליה נקראו מאות כבאים מרחבי הארץ ו-65 החניכים, צרבו בהם מורשת קרב והם חשים כעת כי הם זוכים להערכה גדולה מהציבור.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
טקס סיום קורס לוחמי אש בשכונת רוממה חיפה, 7 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
"מתחתי את יכולתכם עד קצה גבול היכולת". טקס הענקת הסיכה/ערן גילווארג

אחרי שכבתה האש, החליט בן נר כי את טקס סיום הקורס יערכו החניכים בחיפה. לאות הערכה לפעולותיהם, הגיעו לטקס ראש העירייה יונה יהב ומפקד מחוז חוף במשטרה, ניצב עמוס יעקב. בן נר הדגיש כי זו הייתה הפעם הראשונה בה גורמים מחוץ לשירותי הכבאות באים לטקס כזה.

"אני מצדיע לכם בשם תושבי חיפה", אמר ראש עיריית חיפה שכיהן שחזה במהלך כהונתו גם באסון הכרמל, "לא בכדי נעטפתם באהבה. עברתם כברת דרך ונטעתם בנו ביטחון שיש על מי לסמוך". לדבריו "העיר לא חוותה מכה כזאת. נלחמנו פה על כל עץ. חיפה היא עיר בתוך חורש ענק, וייקח זמן רב לשקם את החורש. התחלנו בכך מיד אחרי שסיימתם את עבודתכם. העיר חבה לכם חוב גדול".

טקס סיום קורס לוחמי אש בשכונת רוממה חיפה, 7 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
יונה יהב מעניק את סיכת לוחם האש לאחד ממסיימי הקורס/ערן גילווארג

עדות אחת ליוקרה לה זוכים לוחמי האש היא העובדה שלא פחות מ-8,000 צעירים הגישו מועמדות להצטרף לשירותי הכבאות במחזור הגיוס האחרון. עם זאת, רק 220 מתוכם לענוד את סיכת הלוחם, מהם 65 עשו זאת היום, עם סיום הקורס האחרון של מחזור הגיוס. בין החניכים שסיימו היום היו גם שישה ערבים, מהם שלושה תושבי מזרח ירושלים. כמו כן, הקורס האחרון היה נקודת ציון גם בשילוב נשים במערך הכבאות, ובסגל הפיקוד של הקורס הייתה גם לוחמת אש.

אם האירוע לא היה מרגש מספיק בפני עצמו, לוחם האש שי לוי מאשדוד, שקיבל היום את סיכת הלוחם, הציע באותו מעמד נישואים לאהובת לבו, הגר. מול מאות בני משפחות החניכים התייצבו חבריו למחלקה של לוי מעיר מגוריו, פשטו את חולצות לוחמי האש ונותרו עם חולצות טריקות שהודפס עליהן הדפס מיוחד עבור הצעת הנישואים המרגשת. בני משפחות לוחמי האש החדשים מחאו כפיים והתרגשו יחד עם שי והגר.

טקס סיום קורס לוחמי אש בשכונת רוממה חיפה, 7 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
קיבל סיכה, העניק טבעת. שי לוי/ערן גילווארג
טקס סיום קורס לוחמי אש בשכונת רוממה חיפה, 7 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
לוחמי האש החדשים בתום הטקס/ערן גילווארג

בתוך כך, בת-שבע חייט, אמו של לוחם האש דני חייט, שנהרג לפני שש שנים באסון השריפה בכרמל, הביעה את כעסה על דברים שאמר בן-נר בטקס. ממלא מקום נציב שירותי הכבאות התייחס לאתגר המבצעי המורכב שעמד בפני שירותי הכיבוי בגל השריפות האחרון שכלל תנאי מזג אויר קשים מאלו ששררו בעת האסון בכרמל ולריבוי זירות האש שהיו במקביל במספר אזורים בארץ. הוא אמר כי "האירועים ב-2010 היו קשים, הייתי בהם, אבל הם כאין וכאפס לעומת מה שהחבר'ה האלה עברו בשבועיים האחרונים, בהם היה ריבוי שריפות. הגענו למצב שכל יום הגענו לפי ארבעה שריפות מאשר בימים רגילים".

בן נר ציין כי בעוד שבשגרה יש 480 כבאים בכל תחנות הכיבוי ברחבי ישראל, הרי שבגל השריפות האחרון מדובר היה במצב חירום, בו פעלו רק בצפון הארץ 480 כבאים בכל רגע. בשל כך הוא נאלץ לסגור תחנות במרכז הארץ, כדי שלוחמי האש יעברו לגזרות הבערה בצפון הארץ. מדובר היה במצב חירום שבו חצי מרכבי הכיבוי בארץ פעלו בצפון, כבאים לא יצאו לבתיהם ולראשונה, חניכי קורס כבאות פעלו כלוחמי אש לכל דבר.

בת שבע חייט, אמו של הכבאי הפצוע, דני חייט עם טפסר עמוס סבאג, מפקד שירותי כבאות יזראל, יום שבת. שלומי גבאי
בת שבע חייט עם מפקד שירותי הכבאות יזרעאל בזמן אסון הכרמל טפסר עמוס סבאג/שלומי גבאי

בת-שבע חייט ראתה בדברים השוואה בין תוצאות האירועים ואמרה כי "הדברים מזעזעים. בשריפה בכרמל היו להבות ענק שאיידו ושרפו 44 בנים ובנות שמסרו נפשם להציל אדם וטבע, ושריפות ענק שכילו 30 אלף דונם. איך אפשר להשוות? פה נשרפו בתים ובאירוע בכרמל נשרפו הילדים שלנו". מחר ייערך בבית אורן טקס הזיכרון לציון יום השנה השישי למותם של חללי אסון הכרמל.

ובתוך כך, בוואחת אלסלאם נווה שלום ייערך מחר בערב טקס הוקרה לכוחות ההצלה שעמלו על כיבוי האש שפרצה ליד הישוב והתפשטה לתוך שטחי הישוב. מארגני הערב אמרו כי הם "רוצים להודות לכוחות ההצלה שסיכנו את נפשם על מנת להציל חיים. ביישובנו המשותף ליהודים וערבים סמל של שוויון , תקווה וחיים משותפים בשלום. כוחות ההצלה יחד עם התושבים עמדו מול האש המאיימת. לא להצתה ולא להסתה כן לתקווה ולשלום".

בן נר הגיב לדבריה של חייט: "במהלך הטקס אכן השוותי בין השריפה בכרמל בשנת 2010 לשריפה לפני כשבועיים ההשוואה נעשתה על בסיס מקצועי בלבד. השריפה האחרונה פרצה בצהרי היום במהלך פעילות של יום שיגרתי בתוך שטח אורבני רחב ובהיקפים גדולים. בנוסף לפעולות הכיבוי הנרחבות. נדרשנו להגן על גני ילדים בתי ספר בית חולים מוסדות סיעודיים ועוד. נערך פינוי אוכלוסיה המוני בהיקפים שמדינת ישראל לא ידעה כמותם. בנוסף תנאי מזג האוויר היו יותר קשים מהתנאים בשנת 2010. כאחד שלקח חלק בשני האירועים ערכתי השוואה מקצועית טהורה בן שני האירועים. יחד עם זאת ציינתי כי באירוע הכרמל בשנת 2010 שילמנו מחיר יקר מאוד. לא פגעתי ולא התכוונתי לפגוע באיש וודאי לא במשפחות השכולות. כאב ששכל את ביתו אני מבין את האובדן והכאב של המשפחות. מי כמוני יודע כי בדמם ניבנה מערך הכבאות הנוכחי ובזכותם יכולנו להילחם באש בתנאים קשים מבלי שנוספו משפחות נוספות למשפחת השכול".

(עדכון ראשון: 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully