וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה קרה לבאנה?": ההיעלמות המסתורית של הילדה שמצייצת מהתופת בסוריה

חשבון הטוויטר הפופולרי שעדכן מחאלב הנצורה – ולטענת חלק מהגולשים הוא בכלל זיוף לצרכי תעמולה – נמחק לאחר הודעה מדאיגה. הוא הוחזר לאחר זמן מה עם פחות משליש ממספר העוקבים, וההודעה: "תחת מתקפה, להתראות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

חשבון הטוויטר הפופולרי של באנה אל-עבד, ילדה בת שבע ממזרח חאלב, שבו עדכנה את קרוב ל-200 אלף עוקביה בנוגע לחיים בעיר הנצורה, תחת הפצצות המשטר הסורי, נמחק היום (שני), בצל התקדמות כוחות המשטר לכיבוש מזרח העיר מידי כוחות המורדים. החשבון שב לפעילות לאחר כמה שעות, אולם מספר העוקבים שלו ירד לכ-63 אלף בלבד. תוך כ-15 דקות מרגע שובו של החשבון לפעילות, מספר העוקבים שלו כמעט הוכפל.

בהודעה האחרונה שפורסמה בחשבון, שאותו מנהלת אמה של באנה, פאטמה, נכתב: "אנחנו בטוחים שהצבא מגיע אלינו עכשיו. נתראה ביום אחר, עולם יקר. להתראות". החשבון, שהחל לפעול בסוף חודש ספטמבר, משך תשומת לב מסוריה ומרחבי העולם – כמו גם טענות רבות בנוגע לכך שמדובר בחשבון מזויף, שנועד לצרכי תעמולה.

לאחר השבתו של החשבון, פורסמה בו ההודעה: "תחת מתקפה. אין לאן ללכת. כל דקה מרגישה כמו מוות. התפללו עבורנו. להתראות". ההודעה הייתה חתומה על ידי אמה של אל-עבד, אולם גולשים רבים הביעו ספק בנוגע למהימנות ההודעה, בשל ההשבתה המסתורית, וחלקם טענו כי הצבא הסורי השתלט על החשבון.

עוד בוואלה! NEWS:
לא רק חאלב נטבחת: לפחות 40 הרוגים בתקיפות רוסיות ברחבי סוריה
גופות מוטלות ברחוב: בתי הקברות בחאלב התמלאו עד אפס מקום
עוד שכונה נפלה: יותר משני שליש ממזרח חאלב בידי אסד

עם היעלמותו של החשבון מדפי הרשת החברתית, גולשים רבים ניסו להבין מה עלה בגורלה של הילדה, והפיצו הודעות עם ההאשטג "איפה באנה" ו"מה קרה לבאנה". להודעות הרבות הצטרפה גם סופרת "הארי פוטר" ג'יי קיי רולינג, שבאנה כתבה בציוצים רבים כי היא מעריצה שלה. הבלוגרית הסורית זינה ארחים טענה כי "באנה אל-עבד ואמה בסדר, ועדיין בחאלב. הן החליטו להיעלם מסיבה. אנא כבדו זאת, ותנו להן את הפרטיות שלהן".

העדכונים התכופים של באנה ושל אמה הפכו למקור מידע מרכזי עבור רבים מהגולשים המעוניינים להתעדכן במצב בחאלב, בעוד תשתיות התקשורת בעיר סובלות מתקלות רבות ותושבים רבים לא מצליחים לגשת לאינטרנט באופן סדיר. אולם אלה גם העלו השערות רבות בנוגע לכך שמדובר בחשבון מזויף, בטענה שהגישה הסדירה של באנה לאינטרנט "חשודה". לטענות השיב החוקר הבריטי-אמריקני צ'רלס ליסטר בציוץ: "מדהים עד כמה אנשים מאוימים מחשבון טוויטר של ילדה בת שבע ואמה בחאלב".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

כמה גולשים ציינו כי "היעלמותה" של באנה מזכירה את היעלמותו של חשבון סורי לכאורה נוסף בשנת 2011, אז החשבון של "נערה לסבית בדמשק" נעלם לאחר דיווחים דומים על השתלטות מצד צבא אסד. אלא שתוך כשבוע נחשף כי החשבון, שפרסם גם כן עדויות בגוף ראשון ממרכז דמשק, הופעל בכלל על ידי פעיל אמריקני בן 40, שחי בג'ורג'יה.

הלחימה בחאלב, סוריה, 5 בדצמבר 2016. רויטרס
הרוגה ופצועים במתקפה על בית חולים רוסי. הלחימה בחאלב, היום/רויטרס
הלחימה בחאלב, סוריה, 5 בדצמבר 2016. רויטרס
הלחימה בחאלב, היום/רויטרס

בתוך כך, משרד ההגנה הרוסי מסר היום כי ארגוני המורדים הפציצו במכוון בית חולים שדה של הצבא הרוסי. בהפצצה, על פי ההודעה הרוסית, נהרגה לפחות חובשת אחת ושניים נוספים נפצעו. "אין שום ספק כי ההפצצה הגיעה ממורדי 'האופוזיציה'", מסר דובר משרד ההגנה במוסקבה, איגור קונשנקוב, שהטיל את האחריות על תכנון המתקפה על צבאות ארצות הברית, בריטניה וצרפת.

כמו כן, הממשל הרוסי מסר היום כי ביומיים הקרובים יחלו שיחות עם וושינגטון, על מנת לתאם את נסיגת כוחות המורדים מחלקיה של מזרח חאלב שטרם נכבשו על ידי צבא אסד. בימים האחרונים דווח על עימותים עזים באזור העיר העתיקה של חאלב, ועל הפסדים נוספים למורדים בעיר.

לדברי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, "הארגונים החמושים שמסרבים לעזוב את מזרח חאלב ייחשבו לטרוריסטים. נתייחס אליהם ככאלה, כקיצוניים, ונתמוך במבצע של צבא סוריה נגד כנופיות הפושעים האלה". עם זאת, גורמים בארגוני המורדים הבהירו בימים האחרונים כי לא יעזבו. להערכת האו"ם, כ-200 אלף בני אדם עדיין נמצאים באזורים הנצורים שבשליטת המורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully