וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת איטליה התפטר בשל התבוסה במשאל העם: "מקבל אחריות"

בנאום טלוויזיוני לאומה הודה רנצי בהפסדו במשאל על השינויים שהציע בחוקה. הוא הוסיף כי יכנס את הקבינט ויגיש את התפטרותו לנשיא עוד היום. התוצאות צפויות לחזק את המחנה הפופוליסטי באיחוד ובאופוזיציה ובימין הקיצוני חוגגים: "ניצחון העם". האירו נחלש מול הדולר

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, אמר הלילה (שני) כי הוא "מקבל אחריות מלאה" על תוצאות משאל העם וכי בכוונתו להתפטר מתפקידו. בנאום טלוויזיוני שנשא לאומה הודה כי ספג תבוסה קשה במשאל ואמר כי היום יכנס את הקבינט שלו ולאחר מכן ויגיש את התפטרותו לנשיא סרג'ו מטרלה.

"ממשלי הסתיים היום. שיהיה לכולנו בהצלחה", הוסיף רנצי, שמכהן בתפקידו כשנתיים וחצי. לאחר ספירת רוב הקולות, עולה כי כ-60% מהבוחרים הצביעו נגד התכנית של רנצי, לעומת 40% בלבד שתמכו בה. כ-70% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בבחירות, אחוז גבוה בהשוואה לפעם האחרונה שבה יצאו האזרחים לקלפיות, במאי 2014.

עוד בוואלה! NEWS:
"מלכודת מוות": מניין הנספים בשריפה בקליפורניה טיפס ל-30
הגל הפופוליסטי נבלם: מועמד הימין הקיצוני באוסטריה הפסיד בבחירות
לא רק חאלב נטבחת: לפחות 40 הרוגים בתקיפות רוסיות ברחבי סוריה

ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי מודיע על התפטרותו, 5 בדצמבר 2016. רויטרס
ספג תבוסה מרה. רנצי, הלילה/רויטרס

רנצי, שנותר אחד הקולות הבולטים ביותר במחנה הליברלי ביבשת, השליך את כל כובד משקלו על הסוגיה והבטיח לעזוב את תפקידו במקרה שההצעה שלו תידחה. כעת, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו עלולה להיקלע לסחרור פוליטי והמשבר במגזר הבנקאי שלה רק יחריף. עם פרסום תוצאות המדגמים, שער האירו מול הדולר ירד במהירות.

אם לא יקרה משהו בלתי-צפוי ורנצי ישוכנע להישאר בתפקידו ולהקים ממשלה חדשה חרף כישלונו, הנשיא מטרלה צפוי להטיל על אחד מחברי מפלגתו הדמוקרטית את הרכבת הממשלה הזמנית. זאת תצטרך להעביר את התקציב לשנה הבאה ואת חוק הבחירות, אולם ראש הממשלה הזמני עשוי שלא לפזר את הפרלמנט ולהשאיר את מועד הבחירות על כנו – פברואר 2018. בין השמות האפשריים לרשת את רנצי בשלב הזה הוא שר האוצר פייר קרלו פדואן ומנהיג הסנאט פייטרו גרסו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מתנגדי הרפורמה החוקתית של ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי חוגגים ברומא את ניצחונם במשאל העם, 5 בדצמבר 2016. רויטרס
מתנגדי התכנית של רנצי חוגגים את ניצחונם ברומא, הלילה/רויטרס

התבוסה שנחל רנצי צפויה לחזק את הכוחות האנטי-ממסדיים והפופוליסטיים במדינה ובאירופה, חרף הפסדו של מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות אוסטריה, שהתקיימו אתמול במקביל. "החל ממחר, נעבוד על הקמת ממשלה", מסר לואיג'י די מאיו, אחד ממנהיגי תנועת "חמישה כוכבים", שהובילה את מחנה המתנגדים לרפורמה. מתאו סלביני, מנהיג מפלגת "הליגה הצפונית" המתנגדת למהגרים ולאיחוד, הכריז כי מדובר ב"ניצחון העם נגד הכוחות החזקים בעולם".

גם מפלגות ימין אחרות ברחבי אירופה בירכו את מתנגדי הרפורמה של רנצי לנצח. "האיטלקים התנערו מהאיחוד ומרנצי. עלינו להקשיב לצמאונם של האיטלקים לחירותן של האומות", כתבה מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת מארין לה פן בחשבון הטוויטר שלו עם היוודע התוצאות. בארצה יתקיימו בחירות לנשיאות בשנה הבאה, והסקרים חוזים לה העפלה לסיבוב השני והמכריע, שם היא צפויה להפסיד.

מתנגדי הרפורמה החוקתית של ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי חוגגים ברומא את ניצחונם במשאל העם, 5 בדצמבר 2016. רויטרס
תומכי המפלגה הליגה הצפונית חוגגים את התוצאות, הלילה/רויטרס

משאל העם באיטליה מושווה לזה שהתקיים בבריטניה בחודש יוני. גם אז היה משוכנע ראש ממשלה - דייוויד קמרון במקרה הבריטי - שיצליח בקלות לגרוף דרך משאלי עם את תמיכת העם בשינויים כאלו ואחרים שהוא מקדם. קמרון ספג מהלומה כואבת והסתלק מיד מהחיים הפוליטיים.

כשראש ממשלת איטליה חשף את הרפורמה המקיפה בשיטת הבחירות הוא היה כה בטוח בעצמו, עד שקשר בינה לבין עתידו בתפקיד. כ-70% מהציבור תמך במהלך של רנצי שהוצג לראשונה ב-2014 ואפילו אושר בפרלמנט, אולם מאז הלך הרוח התהפך.

מצביעה במשאל עם בנוגע לרפורמה החוקתית. מילאנו, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
מצביעה במשאל העם במילאנו, אמש/רויטרס

רנצי טען שהרפורמה שלו תוביל ליציבות שלטונית, במדינה שראתה לא פחות מ-63 ממשלות שונות מאז תום מלחמת העולם השנייה ב-1945, ותקל על העברת חוקים חדשים. היא כוללת את ביטולו של הסנאט במתכונתו הנוכחית והפיכתו לגוף שבו נמצאים נציגי המחוזות, עם סמכויות מופחתות, וחיזוק הבית התחתון של הפרלמנט.

כיום, לשני הבתים בפרלמנט יש יכולת להביע אי-אמון בממשלה וכל חוק זקוק לאישור שניהם. עוד מציעה הרפורמה להחליש את כוחם של המחוזות השונים לקבל החלטות חשובות מה שאמור להוביל לחיזוק הממשל המרכזי ברומא. חלק ממבקרי הרפורמה טוענים כי היא תפגע בדמוקרטיה ובאינטרסים של האזרחים לנוכח ריכוז הסמכויות בממשל המרכזי, ואחרים ראו בהתנגדות לה הזדמנות להפיל את רנצי המוחלש ולהשיג רווחים פוליטיים בתקופה שבה האמון ברעיון האירופי ובליברליות המערבית נמצאים בנסיגה מתמדת.

(עדכון ראשון 1:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully