וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת טלטלה באיטליה: ראש הממשלה בדרך לתבוסה במשאל העם

המדגמים חוזים יתרון גדול למתנגדי הרפורמה שהציע מתאו רנצי, שיישא בהמשך הלילה דברים. הוא הבטיח להתפטר אם אכן תידחה תכניתו. התוצאות צפויות לחזק את המחנה הפופוליסטי במדינה ולערער על היציבות באיחוד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי ספג תבוסה במשאל העם על הרפורמות שהציע במבנה השלטון - כך עולה מתוצאות המדגמים שפורסמו הלילה (שני) עם סגירת הקלפיות. רנצי צפוי לשאת דברים הלילה, וככל הנראה להודיע על התפטרותו כפי שהבטיח אם תכניתו תידחה. לפי מדגם שפורסם בערוץ RAI, מתנגדי הרפורמה זכו ב-54%-58%, לעומת 46%-42% שהצביעו בעד.

בדרך לעוד טלטלה באירופה? אזרחי איטליה מצביעים במשאל עם

לפי משרד הפנים, אחוז ההצבעה עד לשעות הערב היה כ-60%, הרבה מעבר ל-42% שהיו בפרק הזמן המקביל בבחירות לפרלמנט האירופי ב-2014, הפעם האחרונה שבה נדרשו אזרחי המדינה להגיע לקלפיות. אחוז הצבעה גבוה אמור לשחק לטובתו של רנצי. בכמה ערים, כולל בפירנצה, נרשמו עיכובים לאחר שאזרחים התלוננו כי הדיו המשמשת לסימון התשובה בפתקי ההצבעה ניתנת למחיקה.

מתאו רנצי, ראש ממשלת איטליה מצביע במשאל עם בנוגע לרפורמה החוקתית. פירנצה, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
מקווה שהסקרים יטעו בתחזיות. רנצי מצביע, אתמול/רויטרס

ראש ממשלת איטליה השליך את כל כובד משקלו על הסוגיה והבטיח לעזוב את תפקידו במקרה שההצעה שלו תידחה. אם המנהיג בן ה-41, שנותר אחד הקולות הבולטים ביותר במחנה הליברלי ביבשת, אכן יממש את איומיו, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו עלולה להיקלע לסחרור פוליטי והמשבר במגזר הבנקאי שלה רק יחריף. במקרה כזה צפויות להתקיים בחירות חדשות, כשהמשקיעים חוששים מפני טביעתה של ארץ המגף תחת גל הפופוליזם האנטי-ממסדי שכבר הימם את בריטניה ולאחרונה גם את ארצות הברית.

משאל העם באיטליה מושווה לזה שהתקיים בבריטניה בחודש יוני. גם אז היה משוכנע ראש ממשלה - דייוויד קמרון במקרה הבריטי - שיצליח בקלות לגרוף דרך משאלי עם את תמיכת העם בשינויים כאלו ואחרים שהוא מקדם. קמרון ספג מהלומה כואבת והסתלק מיד מהחיים הפוליטיים, ורנצי עלול למצוא את עצמו ביום ראשון בעמדה דומה. כשראש ממשלת איטליה חשף את הרפורמה המקיפה בשיטת הבחירות הוא היה כה בטוח בעצמו, עד שקשר בינה לבין עתידו בתפקיד. כ-70% מהציבור תמך במהלך של רנצי שהוצג לראשונה ב-2014 ואפילו אושר בפרלמנט, אולם מאז הלך הרוח התהפך.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רנצי טוען שהרפורמה שלו תוביל ליציבות שלטונית, במדינה שראתה לא פחות מ-63 ממשלות שונות מאז תום מלחמת העולם ב-1945, ותקל על העברת חוקים חדשים. היא כוללת את ביטולו של הסנאט במתכונתו הנוכחית והפיכתו לגוף שבו נמצאים נציגי המחוזות, עם סמכויות מופחתות, וחיזוק הבית התחתון של הפרלמנט. כיום, לשני הבתים בפרלמנט יש יכולת להביע אי-אמון בממשלה וכל חוק זקוק לאישור שניהם. עוד מציעה הרפורמה להחליש את כוחם של המחוזות השונים לקבל החלטות חשובות מה שאמור להוביל לחיזוק הממשל המרכזי ברומא.

כמעט שנתיים וחצי חלפו מאז הושקה הרפורמה החוקתית המקיפה. מספר מבקריה צמח והיא למעשה כבר משמשת גם משאל עם על תפקודו של רנצי, שלא הצליח להחיות מחדש את הכלכלה. חלק ממבקרי הרפורמה טוענים כי היא תפגע בדמוקרטיה ובאינטרסים של האזרחים לנוכח ריכוז הסמכויות בממשל המרכזי, ואחרים רואים בהתנגדות לה הזדמנות להפיל את רנצי המוחלש ולהשיג רווחים פוליטיים בתקופה שבה האמון ברעיון האירופי ובליברליות המערבית נמצאים בנסיגה מתמדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully