וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לעוד טלטלה באירופה? אזרחי איטליה מצביעים במשאל עם

4.12.2016 / 11:00

51 מיליון האזרחים יחליטו אם לאשר את הרפורמה החוקתית שמקדם רה"מ רנצי, שהבטיח להתפטר אם ייכשל. בחודשים האחרונים המשאל הפך להזדמנות נוספת של הגל הפופוליסטי ביבשת לערער על יסודותיה. לפי הסקרים, מחנה ה"לא" מוביל בבטחה, וניצחונו עלול ליצור משבר כלכלי חריף

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

האיחוד האירופי טרם עיכל את החלטתה של בריטניה לפרוש משורותיו, והיום (ראשון) הוא כבר יעמוד באתגר נוסף, באחת המדינות המרכזיות ביותר בגוש הסוער. בשעה 08:00 (שעון ישראל) נפתחו הקלפיות ברחבי איטליה ו-51 מיליון בעלי זכות ההצבעה יחליטו במשאל עם אם לקיים שינוי במבנה השלטון של המדינה. המשאל טומן בחובו השלכות גדולות יותר מאשר רפורמה מבנית שאמורה להחליש את המחוזות השונים ולחזק את הממשלה המרכזית ברומא.

ראש הממשלה מתאו רנצי השליך את כל כובד משקלו על הסוגיה והבטיח לעזוב את תפקידו במקרה שההצעה שלו תידחה. אם המנהיג בן ה-41, שנותר אחד הקולות הבולטים ביותר במחנה הליברלי ביבשת, אכן יממש את איומיו, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו עלולה להיקלע לסחרור פוליטי והמשבר במגזר הבנקאי שלה רק יחריף. במקרה כזה צפויות להתקיים בחירות חדשות, כשהמשקיעים חוששים מפני טביעתה של ארץ המגף תחת גל הפופוליזם האנטי-ממסדי שכבר הימם את בריטניה ולאחרונה גם את ארצות הברית.

עוד כתבות מהעולם:
"אני פידל": אלפים התאספו לחלוק כבוד אחרון לשליט קובה לשעבר
מפלגת הירוקים בארה"ב משכה העתירה לספירת קולות חוזרת בפנסילבניה
עוד שכונה נפלה: יותר משני שליש ממזרח חאלב בידי אסד

מתאו רנצי, ראש ממשלת איטליה מצביע במשאל עם בנוגע לרפורמה החוקתית. פירנצה, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
הבטיח לפרוש אם יפסיד. רנצי מצביע במשאל העם, היום/רויטרס

לא בכדי משווים את משאל העם באיטליה לזה שהתקיים בבריטניה בחודש יוני. גם אז היה משוכנע ראש ממשלה - דייוויד קמרון במקרה הבריטי - שיצליח בקלות לגרוף דרך משאלי עם את תמיכת העם בשינויים כאלו ואחרים שהוא מקדם. קמרון ספג מהלומה כואבת והסתלק מיד מהחיים הפוליטיים, ורנצי עלול למצוא את עצמו ביום ראשון בעמדה דומה. כשראש ממשלת איטליה חשף את הרפורמה המקיפה בשיטת הבחירות הוא היה כה בטוח בעצמו, עד שקשר בינה לבין עתידו בתפקיד. כ-70% מהציבור תמך במהלך של רנצי שהוצג לראשונה ב-2014 ואפילו אושר בפרלמנט, אולם מאז הלך הרוח התהפך.

רנצי טוען שהרפורמה שלו תוביל ליציבות שלטונית, במדינה שראתה לא פחות מ-63 ממשלות שונות מאז תום מלחמת העולם ב-1945, ותקל על העברת חוקים חדשים. היא כוללת את ביטולו של הסנאט במתכונתו הנוכחית והפיכתו לגוף שבו נמצאים נציגי המחוזות, עם סמכויות מופחתות, וחיזוק הבית התחתון של הפרלמנט. כיום, לשני הבתים בפרלמנט יש יכולת להביע אי-אמון בממשלה וכל חוק זקוק לאישור שניהם. עוד מציעה הרפורמה להחליש את כוחם של המחוזות השונים לקבל החלטות חשובות מה שאמור להוביל לחיזוק הממשל המרכזי ברומא.

כמעט שנתיים וחצי חלפו מאז הושקה הרפורמה החוקתית המקיפה. מספר מבקריה צמח והיא למעשה כבר משמשת גם משאל עם על תפקודו של רנצי, שלא הצליח להחיות מחדש את הכלכלה. חלק ממבקרי הרפורמה טוענים כי היא תפגע בדמוקרטיה ובאינטרסים של האזרחים לנוכח ריכוז הסמכויות בממשל המרכזי, ואחרים רואים בהתנגדות לה הזדמנות להפיל את רנצי המוחלש ולהשיג רווחים פוליטיים בתקופה שבה האמון ברעיון האירופי ובליברליות המערבית נמצאים בנסיגה מתמדת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שלוטשת את עיניה לאפשרות של בחירות חדשות, היא תנועת "חמישה כוכבים" הפופוליסטית, שכבר שולטת בבירה ברומא. מייסדה, הקומיקאי בפה גרילו, הכריז כי "העולם השתנה" והפציר באזרחים להגיד "לא" לתכנית של רנצי. לפי הסקרים, המפלגה השלישית בגודלה, שחרטה על דגלה מלחמה בשחיתות ובממסד ואינה פועלת במסגרת קואליציה עם מפלגות אחרות כפי שנהוג בפוליטיקה האיטלקית, צפויה להיות המרוויחה הגדולה מנפילת רנצי שאל מפלגתו היא צמודה. הבחירות הבאות הן רק ב-2018, אך אם רנצי יממש את הבטחתו במקרה של הפסד, הן עשויות להתקיים מוקדם יותר.

ב"חמישה כוכבים" לא הסתירו את שביעותם רצונם מניצחונו של טראמפ, שרק תגבר את הרוח הפופוליסטית הגואה ממילא באירופה לנוכח משבר הפליטים והסיאוב הפוליטי. "זאת אפוקליפסה לעיתונות הגדולים, לאינטלקטואלים, לעיתונאים. זה בגדול 'לכו תזדיינו'", חגג לאחרונה מנהיג התנועה גרילו את ניצחון המועמד הרפובליקני בארצות הברית.

מצביעה במשאל עם בנוגע לרפורמה החוקתית. מילאנו, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
הקלפיות נפתחו ב-07:00. קלפי באיטליה/רויטרס

זה שבועיים שאסור לפי חוק לפרסם סקרים רשמיים, אך אלו האחרונים הראו על יתרון של עד 11% לטובת מחנה ה"לא". ראש הממשלה טוען כי סקרים פנימיים מראים על צמצום הפער, ולו נותר רק לייחל שתושבי המחזוות הדרומיים באיטליה יישארו בבתיהם. הם מהווים את הקרקע הפורייה ביותר להצלחתן של המפלגות האנטי-ממסדיות בשל השחיתות הממארת ברשויות והפשע המאורגן המשתולל בהם, אך מאותן סיבות גם לא מביעים התלהבות לצאת לקלפיות.

אחוזי הצבעה נמוכים ישחקו לטובתו של ראש הממשלה, מאחר שבשונה ממשאלי עם קודמים שהתקיימו באיטליה, אין מינימום הכרחי של אחוזי הצבעה על מנת שהתוצאות יהיו תקפות. רנצי הבטיח בבליץ העצרות שכינס בימים האחרונים כי ניצחון יהפוך את איטליה "לחזקה ביותר באירופה", אך דחיית הרפורמה שלו היא הדבר האחרון שהאיחוד השברירי זקוק לו בימים חסרי ודאות אלו.

(עדכון ראשון: 21:04)

אשתו של מתאו רנצי, ראש ממשלת איטליה מצביע במשאל עם בנוגע לרפורמה החוקתית. פירנצה, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
אשתו של ראש הממשלה רנצי מצביעה במשאל העם/רויטרס
מצביעה במשאל עם בנוגע לרפורמה החוקתית. מילאנו, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
אישה מצביעה במילאנו, היום/רויטרס
הפגנה של מתנגדי משאל העם לשינוי החוקה באיטליה, רומא, 27 בנובמבר 2016. AP
הפגנות נגד הרפורמה של רנצי ברומא/AP
הפגנה של מתנגדי משאל העם לשינוי החוקה באיטליה, רומא, 27 בנובמבר 2016. AP
הפגנה של מתנגדי משאל העם לשינוי החוקה באיטליה, רומא, 27 בנובמבר 2016/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully