וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר פרישתו המפתיעה של הולנד: השמאל בצרפת לוט בערפל

2.12.2016 / 20:22

אף שהסיכויים של מועמד שמאל בבחירות לנשיאות בצרפת לא מזהירים, במחנה מחפשים מי יוכל להטות את הכף לטובתם אל מול מפלגות הימין המתחזקות. המועמד הבולט הוא ראש הממשלה מנואל ואלס, אך נראה שמבפנים קמו לו לא מעט מתנגדים

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

לאחר שנשיא צרפת פרנסואה הולנד הודיע אתמול (חמישי) באופן מפתיע למדי על כך שלא יתמודד לכהונה שנייה, עיני הסוציאליסטים ויתר מפלגות השמאל במדינה הופנו, ברובן לפחות, אל עבר ראש הממשלה מנואל ואלס, בתקווה שזה יישא את הדגל ויוביל את קואליציית השמאל בבחירות לנשיאות, שייערכו בעוד כחצי שנה. ואלס, בן 54, טרם הכריז בעצמו על כוונתו לרוץ – פחות משבועיים לפני התאריך האחרון להרשמה לפריימריז של מפלגות השמאל, שייערך רק בסוף החודש הבא.

גם אם ואלס יצטרף למרוץ – וינצח את יתר המועמדים – ההערכה בקרב מרבית הפרשנים בצרפת ובהתאם לסקרים האחרונים, מצביעה על כך שהמועמד הסוציאליסטי לא יעבור את סיבוב ההצבעה הראשון בסוף אפריל, וההכרעה תהיה לבסוף בין מועמד מפלגות הימין פרנסואה פיון למנהיגת "החזית הלאומית" הקיצונית, מארין לה פן. ואלס, שאינו סובל מחוסר אהדה חמור כמו של הנשיא הולנד, נתפס כעת בעיני רבים במחנה הסוציאליסטי כמי שעשוי להטות את הכף.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
פוטין: לא רוצה עימותים, מצפה לשיתוף פעולה עם ממשל ארה"ב החדש
אזרחי מצרים "לא שורדים": הצבא מחלק מזון, בתי הקפה נותרו מיותמים
התרסקות המטוס: "הרשויות בבוליביה הזהירו את הטייס ממחסור בדלק"

מנואל ואלס ראש ממשלת צרפת באוניברסיטת תל אביב. מגד גוזני
מדיניות כלכלית נוטה לימין ותדמית ממסדית. ואלס/מגד גוזני

ואלס אמנם אהוד יותר, באופן יחסי, בקרב הציבור הכללי, אולם בקרב מצביעי השמאל הוא הקים לו מתנגדים רבים, בשל המדיניות הכלכלית הנוטה לימין שלו, ותדמיתו הממסדית. עם ואלס בראשות קואליציית השמאל, מצביעים רבים עשויים לנטות לעבר מנהיג "מפלגת השמאל", ז'אן-לוק מלנשון, שהיה שר חינוך תחת ממשלו של הנשיא ז'אק שיראק, או לעבר שר הכלכלה לשעבר עמנואל מקרון, שעוקף את ואלס מימין ורץ בראשות רשימה עצמאית, בנפרד מיתר מפלגות השמאל.

בקרב קואליציית השמאל, שתמנה מועמד מטעמה בסוף ינואר, ואלס צפוי להתחרות מול ארנו מונטבורג, שמציג אג'נדה כלכלית שמאלנית מובהקת, ונגד פוליטיקאים בכירים נוספים – שטרם התברר מי מהם אכן מתכוון להציג את מועמדותו הרשמית עד ל-15 בדצמבר. השמות הלוהטים בבורסת המועמדים הם אלה של שרת החינוך נז'ט ואלו-בלקאסם ושל שרת הבריאות מריסול טורן.

עם זאת, רבים בשמאל מפנטזים על מועמדים נוספים שיצטרפו לפריימריז ברגע האחרון – בין אם כאלה שהיו רוצים לראות את השרה לאיכות הסביבה סגולן רויאל, שהפסידה את הנשיאות בשנת 2007 לניקולא סרקוזי, שבה לשאת את הלפיד, או כאלה שדווקא מעדיפים את שר הפנים חמור הסבר ברנאר קזנוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שרת המשפטים של צרפת כריסטיאן טובירה. רויטרס
מקווים שתמשיך להוביל את עמדותיה הליברליות בתור נשיאה. כריסטיאן טובירה/רויטרס

להשערות במערכת הפוליטית, שצפויות להתבהר בימים הקרובים, מצטרפות גם טענות על כניסתה למרוץ של שרת המשפטים לשעבר כריסטיאן טובירה, שהתפטרה מתפקידה בתחילת השנה במחאה על שורת צעדים שנויים במחלוקת שקידמה ממשלתו של הולנד, בראשם הצעה לשלילת אזרחות לצרפתים בעלי אזרחות כפולה שיורשעו בטרור – שעליה הולנד התחרט בנאום הפרישה שלו. כעת, בקרב חוגים בשמאל הצרפתי, מקווים כי השרה לשעבר תמשיך להוביל בגאון את עמדותיה הליברליות הישר מארמון האליזה.

לאחר ניצחונו של פיון בפריימריז של מפלגות הימין והודעתו של הולנד, המרוץ לנשיאות צרפת – שהיה אמור כבר לקבל צורה – נראה פתוח מתמיד. ההודעות שנמסרו מצד המועמדים הפוטנציאליים בפריימריז השמאל הביעו בעיקר הערכה לפועלו של הולנד, ונמנעו מהצהרות קונקרטיות מדי, או בכלל, בנוגע להמשך המרוץ.

אולם דבר אחד כבר ניתן להגיד בוודאות – הצרפתים, כמו עמיתיהם בבריטניה ובארצות הברית, רוצים שינוי מהממסד המוכר. מועמד הימין לנשיאות פיון מגיע מלבו של הממסד, אולם הצליח למתג את עצמו מחדש כקולו של העם. סמלי הממסד, הנשיאים ניקולא סרקוזי, שהפסיד בפריימריז הימין, והולנד – אאוט; כעת רק נותר להמתין ולגלות מי ימלא את מקומם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully