וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת התאגיד: ביטן איים להעביר חוק שיפגע בהסתדרות – והתקפל

1.12.2016 / 0:24

יו"ר הקואליציה הבהיר לשר האוצר וליו"ר ההסתדרות כי אם לא ישנו את עמדתם לגבי סגירת התאגיד, ידאג להעביר את ההצעה לביטול החוק העות'מאני – לפיה ארגוני העובדים וגופים אחרים יהיו חייבים בשקיפות מול הציבור. בסוף חזר בו והצביע נגד

צילום: באדיבות חדשות 2, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: ביטן, לפני כשבועיים: "אנשי תאגיד השידור הם שמאלנים")

אמש (רביעי) הועלתה במליאת הכנסת הצעה לביטול חוק המאפשר לגופים שונים, ובהם ההסתדרות והתאחדויות המלונות והקבלנים, שלא להיות מחויבים בשקיפות מול הציבור וכפופים לחובת דיווח לרשם העמותות. כשעה לפני ההצבעה התקיימו חילופי דברים בין יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, ובין אנשיו של שר האוצר משה כחלון. ביטן ביקש להתנות את הצבעת הקואליציה נגד הצעת החוק בשינוי עמדתו של כחלון בעניין סגירת התאגיד.

הצעת החוק, אותה יזמה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) מבקשת לבטל את "החוק העות'מאני" – שמקורו בתחילת המאה הקודמת – המגדיר גופים מסויימים ככאלה שאינם כפופים לבקרה ולחובת דיווח לרשם העמותות. בין הגופים שהחוק חל עליהם נמנים הסתדרות העובדים, הסתדרות המורים, התאחדות המלונות והתאחדות הקבלנים. הצעה זו, שפוגעת במעמדם של הגופים, נפלה בתמיכת האופוזיציה והקואליציה גם יחד.

לפי גורמים בקואליציה, כשעה לפני ההצבעה הודיע יו"ר הקואליציה דוד ביטן לאנשי שר האוצר משה כחלון, כי אם לא ישנו את עמדתם בנושא סגירת התאגיד, ידאג להעביר את ביטול החוק בתמיכתה של הקואליציה. כתוצאה מכך מצא את עצמו רועי יעקב, יועצו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מנהל משא ומתן עיקש מול ביטן, כדי לשכנע אותו לחזור בו מהחלטתו – מה שלבסוף קרה. גורמים בקואליציה מסרו כי לאחר שהופעלו עליו לחצים, ביטן התקפל והתנגד לחוק - שנפל לאחר ש-81 הצביעו נגדו, ורק תשעה הצביעו בעדו.

עוד בוואלה! NEWS:
סקר: חרף הסתייגויות כחלון - מצביעי כולנו תומכים בחוק ההסדרה
אחרי שכחלון התנגד, בקואליציה מנסים לקושש קולות לחוק ההסדרה
דרעי: תעודות זיהוי ביומטריות יונפקו לכל תושבי ישראל

ח"כ הכנסת דוד ביטן בכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
התנה את התנגדותו בשינוי עמדת כחלון לגבי התאגיד. ביטן/נועם מושקוביץ

לפי גורמים באופוזיציה הבהיר בתחילה ביטן לאנשי כחלון כי הברית ביניהם נגמרה. "אך לאחר שהופעלו עליו לחצים - ביטן התקפל", הוסיפו הגורמים. חברת הכנסת לביא, שהופתעה מההתנהלות במליאה סיפרה: "גם אנשים שאמרו שהם תומכים בחוק, פתאום הצביעו נגד. הרצוג צעק לי במהלך המליאה" 'תהפכי את זה להצעה לסדר כדי שלא נצטרך להצביע'. הם רצו למנוע את המבוכה שתיווצר בעקבות העובדה שהם מצביעים נגד החוק החשוב הזה. למה? בגלל שוועדי העובדים וציבורים שמרכיבים את חברי המרכז של המפלגות מפעילים לחץ".

על החוק שלא עבר אמרה כי "השנה היא 2016 ובישראל פועלים אלפי גופים ציבוריים שפטורים מכל סוג של פיקוח וביקורת. התוצאה של הפרצה הזאת בחוק היא חוסר שקיפות, שמובילה לאי סדרים ושחיתויות". עוד הוסיפה לביא כי "כמה מהגופים הללו הם מהגדולים והמשפיעים במשק. אין שום סיבה שהם יוחרגו מחובות דיווח וכללי מנהל תקין".

מלשכת יו"ר הקואליציה נמסר כי "בהסתדרות פנו אל ביטן לפני שההצעה הועלתה במליאה, כדי לברר האם עמדתו היא בעד או נגד החוק, יו"ר הקואליציה הודיע בתגובה כי עמדת הקואליציה היא לא להעביר את החוק".

במפלגת כולנו ובהסתדרות סירבו להגיב.

(עדכון ראשון: 22:02)

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר בינ"ה שלמה אביטן בישיבה לשם הכרזה על סכסוך כללי במשק, 15 נובמבר 2016. מגד גוזני
החוק מאפשר לוועדים להימנע משקיפות. ניסנקורן/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully