וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרעי: תעודות זיהוי ביומטריות יונפקו לכל תושבי ישראל

30.11.2016 / 11:19

שר הפנים אמר כי בחן את ממצאי תקופת המבחן, שהחלה לפני שלוש שנים, ויביא את ההחלטה לאישור הכנסת בהקדם: "המאגר הביומטרי נחוץ למניעת גניבת זהות ומאובטח ברמה גבוהה". המתנגדים למאגר טוענים כי יעתרו לבג"ץ: "אנחנו נתונים לסכנות חמורות"

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

(דוח המבקר: ליקויים במאגר הביומטרי, 2015)

שר הפנים אריה דרעי הכריז היום (רביעי) כי יונפקו תעודת זיהוי ביומטרית לכל תושבי ישראל. המאגר יכלול תמונת פנים ושתי טביעות אצבע, אולם לגבי האחרונות תינתן לתושבים אפשרות לבחור אחרת. החלטה זו, שמגיעה לאחר תקופת מבחן שארכה יותר משלוש שנים, דרושה את אישור הכנסת.

התזכיר לתיקון החוק יופץ היום ויהיה נתון להערות הציבור במשך פחות משבועיים. לאחר מכן, יועבר לאישור ועדת השרים ובהמשך להצבעה בכנסת. להערכת משרד הפנים, אם ההליך יתקדם בקצב הרצוי, ההחלטה תעבור להליך חקיקה בחודש מרץ 2017.

לדברי דרעי, מדובר במהלך חיוני לתושבים ואין בו סכנה. "המאגר הביומטרי נחוץ למניעת גניבת זהות של אזרחי ישראל והוא שמור ומאובטח ברמה הגבוהה", אמר שר הפנים. עם זאת, המתנגדים למאגר טוענים כי ישנו סיכון גדול כי נתונים אישיים ידלפו.

לקריאה נוספת:
מדענים בכירים לנתניהו: פעל לביטול המאגר הביומטרי
תמה תקופת המבחן: האם אנחנו בכלל צריכים מאגר ביומטרי?

הפיילוט לתיעוד ביומטרי חכם והליך הנפקת התעודות הביומטריות יולי 2013. דנה ווילר,
המאגר הביומטרי יכלול תמונת פנים ושתי טביעות אצבע/דנה ווילר

תקופת המבחן החלה ביוני 2013 ומאז הוארכה פעמיים. בין היתר היא נועדה לבחון את נחיצות קיומו של המאגר הביומטרי ואת המידע שיש לשמור בו. לפי משרד הפנים, לאחר תקופה זו הונחו בפני השר דרעי דיווחי הרשות לניהול המאגר הביומטרי ורשות האוכלוסין, המלצת הוועדה המייעצת והממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה וגורמי מקצוע נוספים המעורבים בפרויקט. "לאחר כל זאת, הכריע שר הפנים דרעי כי קיים צורך וחיוניות בקיומו של מאגר נתונים ביומטריים", נמסר.

דרעי הוסיף כי צריך לבצע שינויים בהסדר הקיים ובהיקף הנתונים שישמרו במאגר, כך שלכל תושבי ישראל תינתן האפשרות להחליט בדבר סוג הנתונים הביומטריים אשר יכללו בו. כך, תושב שיבחר כי טביעות האצבע שלו לא יישמרו במאגר, יקבל תיעוד שתוקפו יהיה עד חמש שנים, על מנת שלא לפגוע ביכולת למנוע זיוף וגניבת זהות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל אריה דרעי בוועידת הנגב בירוחם. 12 באפריל 2016. אדי ישראל, מערכת וואלה! NEWS
"המאגר מאובטח ברמה גבוהה". נתניהו ודרעי/מערכת וואלה! NEWS, אדי ישראל

כ-1.2 מיליון ישראלים נרשמו למאגר עד כה מאז תחילת הפיילוט. חלקם הנפיקו גם דרכון וגם תעודת זהות, וחלקם רק את אחד המסמכים.

"הקמת המאגר - בניגוד לדעת הגורמים המקצועיים"

הכרזתו של שר הפנים על הפעלת המאגר עוררה תרעומת בקרב המתנגדים. התנועה לזכויות דיגיטליות מבקשת לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה וקוראים לגולשים להצטרף למאבק.

"אחרי שש שנים של מאבק, הכריז היום שר הפנים על הפעלת המאגר הביומטרי. בניגוד לכל מדינות העולם המערבי, רק בישראל יאספו טביעות אצבע ותמונות פנים של כלל אזרחי המדינה ויאגרו אותן", אומרים בתנועה. "בניגוד לדעתם של הממונה על היישומים הביומטריים וראש המטה ללוחמה בטרור, יחשפו אתכם לסיכונים החמורים שבדליפת המאגר. בניגוד לדעתם של 74 ממדעני אבטחת המידע וההצפנה הטובים בישראל, מנסה שר הפנים למכור לכם שהמאגר הזה מאובטח, ושהוא לא ידלוף לעולם. בניגוד לדעתם של 70% מאזרחי ישראל שבשלוש השנים האחרונות מסרבים בעיקשות להיכנס למאגר".

לטענת התנועה, דרעי טועה בהערכתו לגבי אבטחת המאגר. "אחרי שבכל יום אנחנו שומעים על תמונות שנגנבות ומאגרים שנפרצים, לאחר שמאגר עובדי המדינה של הממשל האמריקני נפרץ ויותר מ-20 מיליון טביעות אצבע ופרטים אישיים של עובדי המדינה האמריקנים דלפו, לאחר שיאהו, אי-ביי וטרגט נפרצו אף הם - חבל ששר הפנים לא מבין אף אחד לא חסין. אפילו משרד ראש הממשלה אומר ש'אירוע דלף ממאגר ביומטרי עלול לגרום לפגיעה בפרטיות, לפגיעה פיזית ו/או כלכלית ובמקרי קיצון להפללת אנשים חפים מפשע, לפגיעה בביטחון המדינה וניהולה התקין'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully