וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת בוכריס: המתלוננות לא צפויות להתנגד להסדר הטיעון

30.11.2016 / 9:20

ההסדר בין הפרקליטות הצבאית לקצין הבכיר, הנאשם בין היתר באונס, יוצג היום ומחר בפני באי כוחן של שתי המתלוננות. לוואלה! NEWS נודע כי על אף שסעיף האונס יוסר, הן לא צפויות להתנגד להסדר. בפרקליטות שבעי רצון מהודאתו והורדתו בדרגה של בוכריס

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: בוכריס עולה לראשונה על ספסל הנאשמים, לפני חודשיים)

הסדר הטיעון שהושג בין הפרקליטות הצבאית לתת-אלוף (במיל') אופק בוכריס, שנאשם באונס, מעשה סדום ומעשה מגונה, יוצג היום (רביעי) ומחר בפני שתי המתלוננות נגדו ועורכות דינן. במסגרת ההסדר סעיף האונס יוסר, ואילו הקצין הבכיר יודה בעבירות קלות יותר. לוואלה! NEWS נודע כי שתיים מהמתלוננות לא צפויות להתנגד להסדר חרף הסרת הסעיף החמור.

במהלך הפגישות יוצג ההסדר בפני המתלוננות לצד השיקולים שהובילו לחתימה עליו. המתלוננות יתבקשו להביע את דעתן על ההסדר לפי חוק נפגעי עבירה ולאחר מכן הפרקליטות הצבאית תבחן אם לשנות את עמדתה.

עורכות דינה של א', שהתלוננה כי בוכריס אנס אותה, ייפגשו עם נציגי הפרקליטות הצבאית הבוקר בשעה 09:00. נציגי מתלוננת נוספת, הקצינה שהייתה פקודתו של בוכריס בעת ששימש מח"ט גולני ושבגין תלונתה יוחסה לבוכריס עבירה של התנהגות שאינה הולמת, ייפגשו עם נציגי הפרקליטות מחר.

לקריאה נוספת:
תיק בוכריס: החל הליך הגישור בין הקצין הבכיר למתלוננות
תא"ל בוכריס לראשונה על ספסל הנאשמים: כופר לחלוטין בהאשמות נגדו
נשיאה, משפטן פלילי ותא"ל ללא רקע משפטי: ההרכב שידון בתיק בוכריס

תא"ל אופק בוכריס בדיון בבית הדין הצבאי בתל אביב 29 ספטמבר 2016. מגד גוזני
יודה בעבירות קלות יותר ולא ירצה עונש מאסר. בוכריס/מגד גוזני

אתמול פורסם כי הצדדים הגיעו להסדר אחרי הליך גישור. במסגרתו, בוכריס יודה ויורשע בעבירות מין שאינן אונס, ובתמורה לכך לא ירצה עונש מאסר. העונש המסתמן כולל הורדה בדרגה ומאסר על תנאי.

בוכריס טען תחילה כי לא התקיים כל מגע מיני בינו לבין המתלוננות והכחיש נמרצות את טענותיהן. עם זאת, הסכימו סניגוריו, עורכי הדין רועי בלכר, עודד סבוראי ומאיה שגיא, לקחת חלק בהליך המתנהל בימים אלו: עד כה התקיימו שלוש פגישות גישור בפני שופט בית המשפט המחוזי בחיפה בדימוס, המגשר אילן שיף, ולצדדים נותרה עוד פגישה אחת עד למיצוי ההליך.

בוכריס שוחח עם עו"ד ציון אמיר, שייצג את נשיא המדינה לשעבר משה קצב, לגבי הסדר הטיעון. הוא ייעץ לו בין היתר לקבל את ההסדר, ששינה באופן דרמטי את האישומים נגדו ואת העונש שהיה צפוי לקבל אם יורשע. בריאיון לגלי צה"ל הבוקר מתח אמיר ביקורת על הסדרי הטיעון, ואמר כי אלו גורמים לנאשמים להודות בדברים שלא עשו, במטרה להיחלץ מאישומים חמורים שהוטחו בהם.

בפרקליטות טוענים: ההסדר - מכה קשה לבוכריס

שלושה שיקולים מרכזיים עמדו בפני הפרקליטות הצבאית בהחלטה לקבל את הסדר הטיעון עם בוכריס. בראש ובראשונה היה זה הרצון לחסוך מהמתלוננות את הצורך להעיד על דוכן העדים – מעמד קשה הכרוך בחשיפת פרטים אינטימיים. הודאתו של בוכריס, גם אם בעבירות מין קלות בהרבה מעבירת האונס, תחסוך מהן את הצורך לשכנע את הרכב השופטים בבית הדין הצבאי המיוחד בקריה בצדקתן.

שיקול נוסף נוגע לשינוי הדרמטי בעמדתו של בוכריס, שמתחילת חשיפת הפרשה הכחיש שוב ושוב את קיומו של מגע מיני בינו לבין המתלוננות, גם בנוגע לעבירת האונס וגם בנוגע לעבירות נוספות. העובדה שבוכריס הודה בביצוע עבירת מין, נתפסת בעיני הפרקליטות כהישג חשוב, וזאת בין היתר לאור מעמדו. לכך מצטרף שיקול נוסף – העובדה שהקריירה הצבאית המבטיחה של בוכריס נקטעה בעקבות הפרשה וכי הוא איבד את דרגתו. בפרקליטות רואים בכך מכה קשה לקצין המוערך, שמצדיקה את קיומו של ההסדר.

גורמים בפרקליטות טוענים כי הם היו בטוחים ביכולתם להוכיח כי בוכריס עבר עבירת אונס, וכי שיקולים ראייתיים לא עמדו בבסיס ההחלטה לגבש הסדר. עם זאת, שלושת השיקולים – הפגיעה במתלוננות אם יעידו, הודאתו של בוכריס וההורדה בדרגה – הובילו בסופו של דבר להחלטה להגיע להסדר.

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית: "הסדר שערורייתי ומקומם"

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, מסרה בתגובה לפרסומים על ההסדר המתגבש בעניינו של בוכריס כי "לא ברור מדוע נמחקה עברת האינוס ומדוע הוחלט לרקום עסקת טיעון המהווה סטירת לחי עבור הנשים האמיצות שהעזו להתלונן".

סוליציאנו, שכינתה את ההסדר "שערורייתי ומקומם", אמרה עוד כי "הכחשותיו הנמרצות של בוכריס מתגלות כחסרות שחר והנה הקצין הנערץ מודה כי עבר עבירות מין קשות כלפי פקודותיו. לא יתכן כי קצין כה בכיר יחמוק ללא עונש משמעותי, לא יעלה על הדעת שהוא לא יישלם על מה שביצע ולא ישב מאחורי סורג ובריח".

(עדכון ראשון: 8:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully