וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת יום סוער בכנסת: חוקי המואזין, ההסדרה וחזקת הגיל הרך יעלו להצבעה

30.11.2016 / 7:30

חברי הכנסת צפויים להצביע על החוקים הנפיצים בקריאות ראשונות או טרומיות. חוק ההסדרה, שנועד להכשיר מאחזים בלתי חוקיים וכנראה מעורר את המחלוקת הגדולה ביותר, יעלה להצבעה חרף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

מליאת הכנסת צפויה להצביע היום (רביעי) על שלושה חוקים מעוררי מחלוקת ונפיצים במיוחד: חוק ההסדרה, חוק המואזין וחוק חזקת הגיל הרך. הראשון שבהם, חוק ההסדרה, נועד להכשיר אלפי בתים בהתנחלויות הבנויות על קרקע פלסטינית פרטית ובהם גם את המאחז הבלתי חוקי עמונה. הוא יובא בבוקר להצבעה בוועדה משותפת למשרד לוועדות חוקה, חוק ומשפט ולוחוץ וביטחון, ואחרי שיאושר הוא צפוי לעלות להצבעה בקריאה ראשונה במליאה. חרף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהצהיר שלשום כי ניתן להעתיק באופן זמני את עמונה אם החוק ייבלם, בכנסת המשיכו בקידומו.

בבית היהודי לא הסתפקו בפתרון של מנדלבליט ועושה רושם כי בניגוד לכל ההתנגדויות המשפטיות, החוק יקודם שוב היום. עיקר המחלוקת הוא על סעיף שבע בחוק, המחיל אותו גם על עמונה ועל פסקי דין נוספים. בכולנו טענו כי הסעיף מהווה פגיעה בבג"ץ והצהירו כי לא יתמכו בחוק מעבר לקריאה טרומית. מי שניסה אתמול להציג לכך פתרון הוא יו"ר הקואליציה דוד ביטן שהצהיר כי ההצבעה בוועדה ובמליאה תהיה עם שתי אופציות עם ובלי סעיף שבע העוסק בעמונה ובבית המשפט.

לקריאה נוספת:
ריבלין ביקש מכחלון: אפשר לסיעתך חופש הצבעה על חוק המואזין
תושבי עמונה יכולים להיות מרוצים: הפלסטינים כבר לא יחזרו לקרקעות
ברקע המחלוקת בקואליציה: הכנסת תצביע על ביטול חזקת הגיל הרך

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נערכים לפינוי. המאחז עמונה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במפלגת כולנו טרם החליטו אם לקבל את ההצעה של ביטן ואם יתמכו בחוק. במפלגה, כמו רבים נוספים בקרב סיעות הקואליציה, ממתינים להתפתחות מסוימת מצד הקבינט המדיני-ביטחוני שיתכנס היום לדון בסוגיה. בקואליציה הודו כי אישור החוק היום "נועד למשוך זמן עד להשגת פתרון מוסכם".

סיעות האופוזיציה פנו אתמול ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בבקשה שישתמש בסמכותו לבטל את ההצבעה. ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכזת סיעות האופוזיציה, נימקה את הבקשה בהתנגדותם של היועצים המשפטיים וכתבה כי הבאתו לאישור תהיה "מסר רב-עוצמה של הכנסת של צפצוף מוחלט על קביעות היועצים המשפטיים ועל השאלות שהם העלו". אך אדלשטיין דחה את פנייתה ובמכתב ששיגר לח"כ מיכאלי כתב: "חוק ההסדרה יעלה מחר".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"העלאת החוק תהיה צפצוף מוחלט על קביעות היועצים המשפטיים". מליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

חוק נוסף שמעורר קשיים בקואליציה הוא חזקת גיל הרך של ח"כ יואב קיש (הליכוד), שאמור לעלות להצבעה בקריאה טרומית. החוק, המבטל את הסעיף המכונן שלפיו במקרה של גירושים ילדים עד גיל שש נשארים אוטומטית במשמורת האם, היה אמור לעלות ברביעי שעבר, אך בשל התנגדותן של חברות הכנסת שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) ורחל עזריה (כולנו) הוא הוסר מסדר היום. לפי סיכום שהושג בין הצדדים בשבוע שעבר, ההצעה של ח"כ קיש תוצמד להצעה סותרת של ח"כ שולי מועלם, המציעה להוריד את חזקת גיל הרך לגיל ארבע בלבד. אחרי אישור שתי ההצעות בקריאה טרומית יושקעו מאמצים בגיבוש הסכמות על הגיל, משך הזמן שהחוק יחול כהוראת שעה ועוד.

אלא שהיום התעוררה בעיה כשהתברר שהצעת החוק של ח"כ מועלם טרם עברה את אישורה של ועדת השרים לחקיקה. בעקבות כך הוחלט לקיים בין השרים הצבעה שאינה דורשת דיון. מי שהתנגדה לכך היא השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, שמובילה יחד עם ח"כ קיש את הצעתו, שהודיעה כי בכוונתה להגיש ערר על הצעתה של מועלם. אם לבסוף יוגש ערר, גם החוק של קיש לא יעלה להצבעה בשל ההסכם המוקדם שלפיו שתי ההצעות יעלו יחד. לכן, קיים סיכוי רב שבפעם השנייה החוקים לא יעלו היום להצבעה.

גם אם שתי ההצעות יאושרו לבסוף, בין קיש למועלם מתנהל מאבק גם על זהות הוועדה שתנהל את הדיונים אחרי אישורו. מועלם מעוניינת שזו תהיה ועדת חוקה, חוק ומשפט, שבראשה עומד חבר מפלגתה ניסן סלומינסקי, ואילו קיש שחושש ממחטף בוועדה זו מעוניין שהדיונים יתנהלו בוועדה לשלום הילד או שתוקם ועדה משותפת.

מסגד בטיילת של יפו, 14 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
חוק המואזין שנוי במחלוקת. מסגד ביפו/ראובן קסטרו

חוק המואזין של ח"כ רוברט אילטוב וח"כ מוטי יוגב צפוי לעלות גם הוא להצבעה בקריאה טרומית היום. החוק, שנועד לאסור את המואזין במסגדים, עורר ביקורת גדולה בציבור הערבי בארץ ובעולם, אך בקואליציה נחושים להמשיך בקידומו. ההצבעה עליו התאפשרה לאחר שהשר יעקב ליצמן הסיר את הערר שהגיש כשהובטח לו שהחוק יחריג את צופרי השבת, כך שהוא יאסור את קריאות המואזין רק בשעות 23:00-7:00.

ח"כ אחמד טיבי הודיע כי יגיש בג"ץ נגד החוק במתכונתו הנוכחית. לכך הגיב ח"כ אילטוב: "נפתור את הסוגיה של מערכות הכריזה במסגדים, אשר גורמות לרעש בלתי נסבל ופוגעות באיכות החיים של מאות אלפי אזרחים בישראל". אמש, ככל הנראה בעקבות בקשתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שוחח נשיא המדינה ראובן ריבלין עם שר האוצר משה כחלון וביקש ממנו שיאפשר לסיעתו חופש הצבעה.

ואם לא די בכך, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מאיים לא להצביע היום עם הקואליציה בעקבות התנגדותה של שרת המשפטים איילת שקד להצעת החוק לייצוג הולם לחרדים בשירות המדינה. אתמול בצהריים התקיימה פגישה שבה השתתפו השרה שקד, יו"ר הקואליציה ביטן וח"כ גפני. שקד אמרה כי היא מתנגדת לחוק במתכונתו הנוכחית ואילו גפני בתגובה התבטא כי הוא מוכן "לפוצץ על כך את הקואליציה".

(עדכון ראשון: 23:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully