וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרים אשכול, אלמנת ראש הממשלה לשעבר לוי אשכול, הלכה לעולמה בגיל 87

26.11.2016 / 12:45

רעייתו השלישית של אשכול נחשבה ל"גברת ראשונה" דעתנית ומעורבת במיוחד, ואף נכחה בדיונים ביטחוניים ופוליטיים בעת כהונת בעלה בראשות הממשלה. היא שירתה בפלמ"ח ובצה"ל ועבדה כספרנית בכנסת. אשכול תיקבר לצד בעלה בהר הרצל

ראש הממשלה לוי אשכול יחד עם אשתו מרים אשכול מדליקים נר ראשון של חנוכה, 1965. לשכת העיתונות הממשלתית
הובילה את המפעל להנצחתו. מרים ולוי אשכול/לשכת העיתונות הממשלתית

מרים אשכול, רעייתו של ראש הממשלה השלישי של מדינת ישראל לוי אשכול, הלכה הלילה (שבת) לעולמה, בגיל 87. אשכול, שנולדה ברומניה למשפחת זליקוביץ' ועלתה לארץ בגיל צעיר, הייתה רעייתו השלישית של אשכול, והייתה נשואה לו במשך חמש שנים, עד למותו בשנת 1969. היא הקדישה חלק ניכר משארית חייה להנצחת מורשתו במסגרת ארגון "יד לוי אשכול".

אשכול נודעה בסגנון השונה שהביאה לתפקיד "הגברת הראשונה" ביחס לקודמתה, פולה בן גוריון, כבת זוג דעתנית, מעורבת ואקטיבית. אשכול, שמתה בבית החולים הדסה בירושלים, תיטמן בחלקת גדולי האומה בירושלים לצדו של בעלה. מועד הלווייתה טרם נקבע.

עוד בוואלה! NEWS:
עשרות בתים נשרפו בחלמיש: "להבות בגובה של 20 מטרים"
קובנים בארה"ב חוגגים: "קסטרו הזקן מת"; פוטין: "סמל של התקופה"
בנט: "עלינו לגרום לטראמפ לסגת מפתרון שתי המדינות"

אשתו של ראש הממשלה לוי אשכול, מרים אשכול, מארחת בביתם בירושלים, 1965. לשכת העיתונות הממשלתית
הייתה מעורבת עמוקות בעבודת ראש הממשלה. מרים אשכול מארחת במעון הרשמי, 1965/לשכת העיתונות הממשלתית
ביתם של לוי ומרים אשכול בקיבוץ דגניה ב'. דוברות התנועה הקיבוצית, מערכת וואלה! NEWS
השלט על ביתם של בני הזוג אשכול בדגניה ב'/מערכת וואלה! NEWS, דוברות התנועה הקיבוצית

סיפור האהבה של מרים, ילידת 1929, וראש הממשלה לשעבר, שהיה מבוגר ממנה בשלושה עשורים וחצי, הפך לשם דבר. אשכול, שגדלה ברמת גן ותל אביב, שירתה בפלמ"ח ובצה"ל כאחות במהלך מלחמת העצמאות, ואחר כך המשיכה ללימודים אקדמיים של היסטוריה וספרות אנגלית, והייתה ספרנית בספרנית הכנסת – תפקיד שבו המשיכה גם לאחר נישואיהם של השניים.

בשנות ה-50 היא שכרה חדר בחצר ביתם של אשכול ושל רעייתו השנייה, אלישבע, וישבה לצד מיטת חוליה של אלישבע עד למותה ממחלה קשה בשנת 1959. בשנים לאחר מכן, הקשר עם האלמן אשכול התהדק, והוביל לנישואים. את החתונה, בחודש מרץ 1964, ניסו השניים לשמור בסוד, אולם מיד עם בחירתו של אשכול לראשות הממשלה היא תפסה תפקיד מפתח לצד בעלה.

אשכול הייתה פעלתנית ובולטת, והרבתה בפעילות התנדבותית והסברתית. כמו כן, היא שמה דגש עם תרבות, אמנות ומדע, והייתה מעורבת עמוקות בעבודת בעלה, ניהלה במידה רבה את ענייניו, ואף הייתה נוכחת בדיונים ביטחוניים ופוליטיים. היא ליוותה אותו במסעותיו למדינות אפריקה, ונודעה כמי שסייעה ליחסים הטובים בין ירושלים לבית הלבן, תחת הנשיא לינדון ג'ונסון בשנות ה-60.

לוי אשכול בחווה של לינדון ג'ונסון – סטנוול, טקסס, ינואר 1968. AP
מילאה תפקיד חשוב ביחסים. אשכול בביקור בחוותו של הנשיא ג'ונסון בטקסס, 1968/AP

אחרי מותו של בעלה ב-1969, מרים אשכול ניצחה על המפעל להנצחתו. היא הובילה להחלטת הממשלה להקים את "יד לוי אשכול", ניהלה את הארגון, הקימה את הארכיון שלו וקידמה את חקר פועלו. במקביל, המשיכה בעבודתה בשליחויות הסברה והתנדבות במסגרת ארגונים שונים, בהם מוזיאון ישראל ו"איגוד נשים אקדמאיות לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully