וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האש לא פוסקת: שריפה מאיימת על כביש 1, 60 משפחות פונו בטלמון

כתבי וואלה! NEWS

24.11.2016 / 0:10

שינוי ברוחות הוביל להתחזקות האש ליד ירושלים ולהתקדמותה לעבר נווה אילן. לשריפה בהתנחלות טלמון נשלח סיוע נוסף. ההערכה במשטרה היא כי חלק מן השריפות נגרמו מהצתות. מהבוקר אירעו 220 מקרי שריפה

צילום: בני בן סימון, גולשים; עריכה: שניר דבוש וטל רזניק

יום שני של אש - עדכונים אחרונים:

* שריפה פרצה ליד טלמון. 60 משפחות פונו מהיישוב, ו-13 נוספות פונו מדולב
* האש מתחזקת באזור נטף ומתקרבת לכביש 1 ונווה אילן
* הושגה שליטה חלקית על השריפה בגילון, שפונה מתושביו
* הושגה שליטה מלאה ורשמית בשריפה בזכרון יעקב
* הושגה שליטה על האש במוצב נווה יאיר, שפונה מחייליו
* ראש הממשלה והשר לביטחון פנים ביקשו סיוע במטוסים ממדינות זרות

עשרות צוותי כיבוי מנסים להשתלט על עשרות השריפות שפרצו אתמול (רביעי) ברחבי הארץ. האש באזור נטף התחזקה בחסות הרוחות והיא מתקרבת לכביש 1 וליישוב נווה אילן. בשירותי הכבאות חוששים כי הרוח תשנה כיוון ותגרום לאש להתקדם במהירות לבתים ולכביש. בינתיים, באזור שער הגיא נערכים להגן על תחנת הדלק ועל מכל כלור גדול שבמתקן מקורות.

במקביל, דליקה משתוללת סמוך להתנחלות טלמון, שמונה 300 משפחות והוחלט על פינוי קו הבתים הראשון של היישוב. עד כה פונו 60 משפחות מהיישוב, וכן 13 משפחות מדולב הסמוכה. 21 צוותי כיבוי הכוללים 55 כבאים ומתנדבים פועלים להשתלטות על הלהבות. בהערכת מצב נמסר על רצועת אש גדולה העולה מהוואדי לעבר היישוב לאזור בית הספר ושורת הבתים והקרוואנים.

מאז אתמול בבוקר נרשמו 220 אירועי שריפה, מתוכם 189 בשטחים פתוחים. טייסת הכיבוי ביצעה 107 גיחות, שבמהלכן הוטלו 50 טונות של חומר מעכב בעירה. בתוך כך, מתחזקת ההערכה במשטרה כי חלק לא זניח מהן נגרמו מהצתות מכוונות.

לקריאה נוספת:
תושבי נטף חוזרים לחצרות המפויחות: "ברגע האמת לא לקחנו כלום"
החשד: הגורם לשריפה הגדולה בנטף - מדורה שהדליקו פועלים
מאיה ורוברט איבדו את ביתם בזכרון: "לפחות את החיות שלנו הצילו"

שריפה בין הישוב טלמון לדולב, 23 בנובמבר 2016. דוברות טלמון, מערכת וואלה! NEWS
אש ליד היישוב טלמון/מערכת וואלה! NEWS, דוברות טלמון

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון פנים גלעד ארדן ביקשו מכמה מדינות זרות סיוע במטוסי כיבוי. איטליה, יוון, קפריסין ורומניה הודיעו כי הן מוכנות וערוכות לשלוח מטוסי ומסוקי כיבוי לישראל. הרומנים הציעו שני מסוקי כיבוי; איטליה ויוון הציעו שני מטוסים שאוספים מים מהים התיכון; הקפריסאים הציעו שני מטוסי כיבוי הזהים למטוסים הישראלים.

הושגה שליטה בגילון: התושבים טרם שבו לבתיהם

אחר הצהריים פרצה שריפה באזור משגב בין היישובים שעב, גילון וצורית. האש התפתחה לכיוון גילון וכוחות המשטרה פינו משפחות מהיישוב. שני בתים נפגעו מהאש ובתום הערכת מצב הוחלט לחסום את הגישה ליישוב. לאחר כארבע שעות הושגה שליטה חלקית על האש. חברת החשמל החזירה את החשמל ליישוב גילון, פרט לאחד הבתים שניזוק בשריפה.

גורם בכבאות מסר כי יותר מ-20 צוותי כיבוי מתחנה אזורית גליל מרכזי בסיוע מחוזות שכנים פעלו בשריפה. "נתפסו באש כמה בתי מגורים, בתי קרקע, ובוצע פינוי של התושבים", אמר. רון שני, ראש המועצה האזורית משגב, שנמצא בחפ"ק של כוחות החירום בגילון, הוסיף: "מוקד החירום שלנו נפתח, שלחנו אוטובוסים. חלק מהתושבים פונו למועצה, חלק פונו למועדון של היישוב. אנחנו דואגים להם לכל מה שצריך ואנחנו ערוכים עם מזרונים ועם כל מה שצריך למקרה שהתושבים יצטרכו להעביר את הלילה מחוץ לבתיהם".

ישוב גילון, 23 בנובמבר 2016. גדי שבתאי, מערכת וואלה! NEWS
להבות אוחזות בגילון/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתאי
שריפה בישוב גילון, 23 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
בית שנשרף בגילון/ערן גילווארג

מאוחר יותר החלה שריפת קוצים מחוץ לבסיס צבאי נווה יאיר שבבנימין. היא התפשטה לכיוון הבסיס בעוד כוחות המשטרה וכיבוי במקום. בעודה מתפשטת הורו הכוחות על פינוי הבסיס. כעבור שעה קלה הושגה שליטה על האש. חייל המשרת במוצב מסר כי ייתכן שסיגריה דולקת שזרק באזור הובילה לדליקה. בצה"ל בודקים את דברי החייל ומשתפים פעולה עם כוחות הכבאות בחקירת נסיבות האירוע.

בשעת ערב פרצה שריפה גם בשכונת מנוחה ונחלה בבית שמש. בזמן ביצוע פעולות הכיבוי דווח למשטרה שכמה נערים יידו אבנים לעבר הכבאים, שנמלטו עם הגעת השוטרים. לאחר מרדף רגלי קצר הצליחו השוטרים לתפוס את המיידים, שהתבררו כילד בן 10 ונער בן 14. הורי הילדים זומנו למקום לצורך זיהויים ואזהרתם.

שוטרי מג"ב יתפרסו בשטחים פתוחים כדי להרתיע מציתים

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך והשר לביטחון פנים גלעד ארדן קיימו הערב הערכת מצב בהשתתפות גורמים נוספים בעקבות הערכות שלפיהן חלק ממקרי השריפות נובעות מהצתות. בסיום הדיון הוחלט לתגבר משמעותית את הנוכחות המשטרתית בשטחים הפתוחים על ידי הצבת כוחות גדולים של מג"ב. במשטרה אומרים כי הפריסה של מאות שוטרים ולוחמים אמורה לייצר הרתעה ויכולת גילוי מהירה של הצתות בדגש על שטחים פתוחים בסמיכות ליישובים.

שריפה בישוב גילון, 23 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
מאמצי הכיבוי בגילון, היום/ערן גילווארג

הבוקר נעצרו ארבעה עובדי קבלן בחשד למעורבות בשריפה בנטף, ומהמשטרה נמסר כי בין היתר נבדקת האפשרות שרשלנות הובילה לדליקה. הארבעה עבדו בסלילת כביש בסמוך ליישוב נטף בחשד למעורבות בשריפה. מחקירה ראשונית של חוקרי כבאות והצלה מחוז ירושלים, בפיקודו של טפסר משנה משה אלעזרי, נבדק חשד כי הארבעה הדליקו מדורה בהר הרוח הסמוך, וכך החלה השריפה.

באזור נטף, הצליחו אחר הצהריים לוחמי האש לעצור את האש מכיוון מזרח שאיימה על קו הבתים ביישוב. בהמלצת כבאות והצלה תושבי המקום חזרו לבתיהם. כיוון התפשטות השריפה עבר אז לעבר פארק קנדה, צפונית לשער הגיא, ובאזור תוואי הרכבת, שם נשרפו כמה מבנים יבילים. מאות לוחמי אש בסיוע מטוסי הכבאות עמלו לבלום את חזית השריפה שמתקדמת בחסות הרוחות החזקות.

שריפה ביער נטף, ירושלים. נובמבר 2016. משה שטיינמץ, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, משה שטיינמץ
נזק בנטף/משה שטיינמץ , משה שטיינמץ, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

כמו כן, התבצע פינוי של מטיילים בפארק קנדה. בסך הכול פעלו בשטח 63 צוותי כיבוי, שבעה רכבי כיבוי מצה"ל, 13 מטוסי כיבוי ו-160 לוחמי אש. בשעות הערב בוואדי הסמוך ליישוב נטף זוהו כמה מוקדים שבהם התחדשה השריפה. לא נשקפת סכנה לבתי היישוב, אך האש התקדמה לכיוון כביש 1 ונווה אילן. 15 צוותי כיבוי נוספים הוזנקו לשריפה באזור לסיוע בניסיונות בלימת האש.

סגן מפקד כבאות והצלה מחוז ירושלים, טפסר ניסים טויטו, מסר מוקדם יותר: "סופת אש סיכנה ואף איימה באופן ממשי על תושבי ובתי היישוב נטף". לדבריו, "בזכות היערכות מוגברת ודריכות מבצעית יוצאת דופן של לוחמי האש, הצלחנו להדוף את חזית האש שהתקדמה והתפשטה בקצב מסחרר".

שריפה ביער נטף, ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
עשן ביערות ליד ירושלים, היום/נועם מושקוביץ

הוא הוסיף כי שולם מחיר יקר ברכוש ובנזק אדיר לחי ולצומח בטבע, אך לוחמי האש מנעו פגיעה קשה בנפש, אירוע שיכול היה להעמיד את האזור במציאות הדומה למצב באסון הכרמל. "האירוע היום המחיש את הבעיה הגדולה המאפיינת את גזרת מחוז ירושלים, שבו יישובים טבולים בתוך מרחב מיוער בעקבות הרצון לחיות בתוך וסמוך לטבע, אך מאידך מייצרים פוטנציאל סיכון גדול מאוד בימים שבהם התנאים המטאורולוגים לא לטובתנו".

"חשוב לציין ולהזכיר, את לוחמי האש ומפקדיו, הנמצאים ברצף של ימי קרב ולחימה באיתני הטבע, ובשריפות ענק בכל רחבי הארץ ובמיוחד במחוז ירושלים. מערך הכבאות וההצלה נמצא כעת במצב חירום, הכולל ביטול חופשות, פעילות ברצף מתמשך, וגיוס של מערך המילואים בצווי 8, על מנת להיות ערוכים בפריסה רחבה ולצמצם את זמני התגובה בזמן אמת. תוצאות האירועים עד כה, ממחישות את השינוי הגדול והפקת הלקחים שעבר המערך מאז אסון הכרמל".

בית שנשרף בשריפת חורש בנטף, 23 בנובמבר 2016. שי מכלוף
ההרס בנטף/שי מכלוף

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום לחפ"ק מחוז חוף כדי להתעדכן במצב השריפות ברחבי הארץ ועל פעילות כוחות ההצלה מהשר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה וקצינים בכירים. "יש כאן שיתוף פעולה יוצא מן הכלל, הפקת לקחים גדולה מאוד שמאפשרת לכולם לעבוד בשיתוף פעולה מלא. אני מלא הערכה לכולם, ללוחמי האש שמתייצבים מול קו האש", אמר ראש הממשלה.

לדבריו, "אנחנו, אני חושב, הפקנו גם לקחים לגבי האירוע". הוא הוסיף כי "היעד הראשון שלנו זה הצלת חיים. יעד שני זה הצלת רכוש, אומנם כואב, איבדנו קצת רכוש, אבל זה ניתן לתיקון. ולכן אני מבקש מכל אזרחי ישראל שנמצאים בטווח של השריפות הללו להקשיב להוראות של הרשויות ולעשות בדיוק מה שהם אומרים".

הוא ציין כי "אנחנו לא יכולים לומר שתנאי היובש והרוחות, שהם אלה שיוצרים גם את ההצתות הטבעיות וגם הצתות לא טבעיות. הן מייצרות אפשרות להרבה מאוד הצתות. יש סימנים גם להצתות טבעיות וגם להצתות אנוש. אני מציע שהשר לביטחון פנים ייתן לכם פרטים בעניין". נתניהו אמר גם כי הוא ביקש להגדיל מיד את מצבת המטוסים.

מאת: עדי חשמונאי, אבי אשכנזי, אלי אשכנזי, משה שטיינמץ, אור רביד ושלומי גבאי

(עדכון ראשון: 15:24)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בהערכת מצב בחפ"ק מחוז חוף בעקבות גל השריפות. 23 בנובמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
נתניהו בחפ"ק/צילום מסך, טוויטר
שריפה בזכרון יעקב. נובמבר 2016. ניב אהרונסון
בית חרוך בזכרון יעקב/ניב אהרונסון
בית שנשרף בשריפת חורש בנטף, 23 בנובמבר 2016. שי מכלוף
בית שרוף בנטף/שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully