וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הלוחמות: "אין תפקיד בצבא שנשים לא יכולות לבצע"

23.11.2016 / 10:07

איר?ן גאה בשירות המילואים שלה בשריון, טל משרתת בגבול הצפון בתפקיד שהיה מזוהה עם גברים וקרן נוהגת על ג'יפ "סופה". "הביולוגיה מזמן לא רלוונטית", הבהירו נחרצות עקב דברי קהלני על שירות נשים. "הנושא לא שייך למאה ה-21"

עריכה: ניר חן

"העניין הביולוגי כבר מזמן לא רלוונטי. גם אמרו שנשים לא יכולות להיות טייסות ונפרצה תקרת הזכוכית. מה ההבדל בין שריון לבין טיס?" – כך אמרה היום (שלישי) אירן נתן, בת 30 מחיפה, שבמהלך שירותה הצבאי הייתה קצינת קשר בחטיבה 7 של חיל השריון. נתן, כמו נשים רבות נוספות ששירתו בתפקידים מבצעיים ואף המשיכו לשירות במילואים, זועמת על ההתנגדות שהשמיעו קצינים בכירים בצה"ל לשילוב נשים בחיל השריון ובתפקידי לחימה נוספים. "אלה אמרות מיושנות. אין שום תפקיד שנשים לא יוכלו לבצע בצבא לפחות כמו גברים, אם לא טוב מהם", הוסיפה.

בימים האחרונים יצאו מפקד זרוע היבשה לשעבר אלוף במיל' יפתח רון טל, הרב הראשי לצה"ל לשעבר הרב ישראל וייס, ותת-אלוף במיל' והח"כ לשעבר אביגדור קהלני, נגד הבחינה שעורך צה"ל באפשרות לאפשר לנשים שיהיו מעוניינות בכך לשרת כלוחמות בשריון. דבריו של קהלני, שאמר בריאיון לרדיו "גלי ישראל" כי "תפקידה של האישה להיות אמא, ולהביא ילדים לעולם. אחרי טראומות של מלחמה היא תהיה אחרת לגמרי", הצליחו לעורר את כעסה של נתן.

"דבריו של אביגדור קהלני הכעיסו אותי מאוד", אמרה לוואלה! NEWS. "אלה אמירות מכעיסות ומקוממות שהלוואי שלא היו נאמרות. אין סיבה שנשים לא יוכלו להשתלב בתפקידים האלה – לא פיזית, לא ביולוגיות ולא שום סיבה אחרת".

עוד כתבות בנושא:
"הוצאנו מה שיכולנו מהבית": תושבי זכרון יעקב נואשים לכיבוי השריפה
בתים נשרפו, תינוקות נפגעו: היממה הבוערת ברחבי הארץ - דקה אחר דקה
אוקראינה: מורה חשודה שניסתה למכור תלמידה בת 13 לסוחרי איברים

אירן נתן משרתת מילואים שמשתתפת במחאת המילואימניקיות. באדיבות המצולמים
"דבריו של קהלני הכעיסו אותי מאוד". אירן נתן/באדיבות המצולמים

נתן, שמשרתת במילואים כקצינת קשר בגדוד חי"ר של פיקוד העורף, סיפרה על שירותה הצבאי. "אני זוכרת כמה קשה נלחמתי כדי להשתלב בתפקיד שעד אז היה מזוהה עם גברים", ציינה. "אני חושבת שאז, לפני תשע שנים, הייתי בין הקצינות היחידות בכל צה"ל שהצליחו להיכנס לתפקיד הזה, ועובדה שאחרינו, התחילו לשלב עוד נשים בתפקיד הקשר בגדודים הקרביים".

גם רס"ל במילואים טל אטיאס מתל אביב, סמלת מבצעים במילואים בגזרת החרמון כבר למעלה מעשור, הביעה את זעמה על ההתבטאויות. "היה לי מאוד קשה לפתוח את העיתון הבוקר", אמרה. "אלה דברים מקוממים ומכעיסים כאישה שמתנדבת למילואים יותר מעשר שנים, מוותרת על עבודה, מוותרת על השגרה, אורזת את החיים שלה בתיק ונעדרת לשבועיים לגבול. זה עצוב שדמות כזאת בכירה מתבטאת ככה ואני מקווה מאוד שהוא לא חשב לפני שאמר את הדברים הקשים האלה". היא הוסיפה כי היא בטוחה שלקהלני לא נעים להביט כעת בעיניהן של הנשים והבנות בחייו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
טל אטיאס משרתת מילואים שמשתתפת במחאת המילואימניקיות. באדיבות המצולמים
"היה לי קשה לפתוח את העיתון". אטיאס/באדיבות המצולמים

אטיאס חשפה כמה חוויות לא נעימות שקרו לה במהלך שירות המילואים שלה, על הרקע השוני המגדרי. "במהלך שירות המילואים גם אני נחשפתי להפליה מצד מפקדיי", אמרה. "באחד מהתרגילים החטיבתיים ישבתי בחמ"ל, יחד עם עוד עשרות קצינים בכירים וחיילים בסדיר. מכל הקבוצה שישבה בחדר, כולם גברים חוץ ממני, פנה אליי אחד הקצינים הבכירים ואמר לי 'בואי ותרשמי את הדברים האלה, בטח יש לך כתב יפה'".

"הייתי בשוק ועשיתי את זה, אבל היום זה לא היה קורה", ציינה. "לא הייתי נותנת שידרכו עליי וישפילו אותי בגלל שאני אישה. מה, אחד החיילים שלו לא יכול לכתוב? היום זה לא היה קורה". למרות אירועים מסוג זה, אטיאס לא מסתירה את חיבתה לימי המילואים, "אני אוהבת את האנשים ויותר מכל אוהבת לתרום למדינה שלי".

"הנושא של גבר או אישה לא רלוונטי למאה ה-21"

קרן עדי שלפוברסקי, תושבת כפר קיש שבצפון הארץ, שירתה כמפקדת כיתה ונהגת במשמר הגבול. "הבעיה עוד יותר חמורה משום שבגלל ההשפעה הרבה של אותם קצינים שמתבטאים בצורה כזאת, רבים עלולים להסכים איתם", אמרה בכעס. עדי שפולברסקי, שבשירות המילואים שלה עוסקת בחילוץ פצועים, הוסיפה כי לאורך שירותה הצבאי היא נתקלה בהרבה לוחמות שהיו שוות ללוחמים. "פעם אמרו שנשים לא יכולות להטיס מטוסי קרב ולנהוג במשאיות - ועובדה שהיום הדברים השתנו".

קרן עדי שפולברסקי משרתת מילואים שמשתתפת במחאת המילואימניקיות. באדיבות המצולמים
"היום דברים השתנו". שלפוברסקי/באדיבות המצולמים

היא הוסיפה כי כשקיבלה רישיון נהיגה לג'יפ "סופה" ממוגן, היו נוהגים להשוות בינה וחיילת אחרת שהיה לה רישיון דומה לבין הנהגים האחרים. "בסופו של דבר המסקנה של המפקדים הייתה שאני נוהגת יותר טוב משאר הנהגים. אישה יכולה לבצע היום כל תפקיד כמו גבר. אישה יכולה להתגייס לכל יחידה כמו גבר. הנושא הזה של גבר או אישה בכלל לא רלוונטי למאה ה-21, בדיוק כמו כל עבודה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully