וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוצאנו מה שיכולנו מהבית": תושבי זכרון יעקב נואשים לכיבוי השריפה

אלי אשכנזי ושלומי גבאי

22.11.2016 / 18:52

נטע נאלצה להוציא במהירות את בעלי החיים מהבית, עציון סייע לתושבים ברחובות אפופי העשן ותושב נוסף הגיע להוציא דברים יקרי ערך מבית חברו שנשרף. "עד שלא חווים את זה – לא מבינים את זה. הרוחות נמשכות וזה לא נגמר". המפכ"ל בזירה: "מצפים לנו עוד יומיים קשים"

צילום: שלומי גבאי, ערן גילווארג וגולשים, עריכה: אוהד פיטר

שגרת חייהם של תושבי זכרון יעקב נקטעה בשעות הצהריים (שלישי) עם פרוץ שריפת ענק ביישוב. בעוד עשרות צוותים פועלים בניסיון להנמיך את הלהבות, ניסו תושבי השכונות שגובלות בשריפה להציל כמה שיותר מחפציהם מחשש שהאש תכלה את בתיהם. "אני עוסקת במקצועי במצבי מצוקה, אבל עד שלא חווים את זה, לא מבינים באמת מה זה", סיפרה ד"ר נטע ברנסקי המתגוררת בסמוך לאזור השריפה. בתחילת האירוע, ניסתה יחד עם בעלה להילחם בלהבות באמצעות צינורות הגינה. "בשלב מסוים הוצאתי כמה חיות. בעלי המשיך להילחם וממש ספג עשן רב בעיניו. עדיין יש לנו חיות שם. עם הרוחות האלה, אי אפשר לדעת מתי זה ייגמר".

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הגיע לחמ"ל שנפתח בזירה, ואמר כי מזג האוויר הצפוי בימים הקרובים עלול לגרום לשריפות נוספות ברחבי הארץ. "מצפים לנו עוד יומיים שאולי יהיו אפילו יותר קשים, ויש סיכון להתפתחות שריפות מכל אירוע קטן", אמר. הוא קרא לאזרחים שפונו מבתיהם לא לשוב עד שיוחלט על חזרה לשגרה, והדגיש כי המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים, בין היתר כדי להגן על האזור מפריצות.

"אנחנו נערכים לאירוע ארוך", הוסיף אלשיך. "ברור שבלילה יכולים להתפתח כל מיני דברים ולכן אנו נערכים לרצף של פעילות בכוחות מתוגברים". המפכ"ל הדגיש כי בשעה זו נראה כי יש שיפור במצב. "לשמחתנו אין נפגעים משמעותיים חוץ מכמה תושבים שנפגעו באורח קל מאוד משאיפת עשן, מפני שפונו בזמן", ציין.

עוד כתבות בנושא:
בתים נשרפו, תינוקות נפגעו: היממה הבוערת ברחבי הארץ - דקה אחר דקה
שריפת ענק בזכרון יעקב: בתים נשרפו כליל, שכונות שלמות פונו
שריפה פרצה ביער לטרון: תושבי נווה שלום פונו מבתיהם

פעולות לכיבוי השריפה בזכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
"לשמחתנו אין נפגעים משמעותיים". כוחות הכיבוי בזכרון יעקב, הערב/ערן גילווארג
שריפה ליד זכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
"לא זוכר שריפה בעוצמה כזו"/שלומי גבאי

דן דולב, המתגורר ברחוב השיזף שבו נשרפו שלושה מבנים, הגיע במהירות לביתו מחשש לחיי הכלב שלו. "הייתי בחיפה ובדרך הביתה ראיתי עשן. חשבתי שאולי שורפים קצת גזם של גפנים. ככל שהתקרבתי ראיתי שזה מכיוון השכונה שלי והתחלתי לחשוש לכלב שלי. אי אפשר היה להגיע הנה", סיפר. "רק כשהצלחתי להגיע הביתה וראיתי שהכלב בסדר נשמתי לרווחה. המחסן שלי עלה באש עם הרבה ציוד, אבל הבית לא נפגע. אני לא זוכר שריפה בעוצמה כזאת בזכרון".

עציון אשכנזי, המתגורר גם הוא ברחוב השיזף, סיפר: "רצתי מהעסק שלי והגעתי לרחוב. אי אפשר היה לראות דבר, היה חושך מהעשן. הגיעה כבאית עם שני כבאים שממש נלחמו כאן, מגיע להם צל"ש. הגענו כמה תושבים והתחלנו לעזור להם. שלושה בתים נשרפו, אבל עבדנו מכאן והצלחנו להציל את שאר הבתים. היו צריכים כאן עוד כבאיות, ולא הגיעה תגבורת".

תושב נוסף מזכרון יעקב הגיע לבית של חברו שנשרף, מאחר שהוא נמצא בחופש בחו"ל. "שמעתי שברחוב שלו יש שריפה ומיהרתי הנה. כל הכניסות היו חסומות", סיפר. "כשהגעתי ראיתי שביתו נפגע קשה מאד והוצאתי דברים יקרי ערך. זו ממש מכה".

פעולות לכיבוי השריפה בזכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
"מגיע להם צל"ש". כוחות הכיבוי בזכרון יעקב, העקב/ערן גילווארג
שריפה ליד זיכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
עשן מיתמר מעל זכרון יעקב/שלומי גבאי

טל שמאי, חזאי חדשות 10, אמר הערב לאולפן וואלה! NEWS כי מקור השריפות היום הוא בתנאי מזג אוויר חריגים ביותר. "רוחות מזרחיות שמורגשות בעיקר בצפון, במפרץ חיפה ובחלקים המזרחיים של הארץ, גורמות למזג אוויר יבש במיוחד ואפילו על קו החוף נמדדים פחות מ-10% לחות. השילוב של הלחות הנמוכה, הרוחות החזקות ועצירת הגשמים מהווים תנאים אידיאלים להתפשטות אש", הסביר. כל שריפה קטנה עלולה להתפשט במהירות".

הוא הוסיף כי מדובר בתנאים דומים לאלה ששררו בארץ לפני השריפה בכרמל לפני כשש שנים. "גם אז חווינו עצירת גשמים חריגה בסתיו בשילוב רוחות מזרחיות ויובש קיצוני. בימים הקרובים היובש יימשך והרוחות אף צפויות להתחזק. רק בשבת נחזור למזג אוויר לח ורגוע יותר. מזג אוויר הוא לא הגורם לשריפה או שזה מצית אותה, אלא הוא רק זה שמלבה את האש, גורם להתפשטותה ומקשה על המאמצים להשתלט עליה. שריפות לרוב נגרמות בגלל חוסר הקפדה על כללי בטיחות באש או הצתה מכוונת".

(עדכון ראשון: 18:21)

שריפה ליד זכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
בית שעלה בלהבות בזכרון יעקב, היום/שלומי גבאי
שריפה באזור זכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
"מזג האוויר מלבה את השריפה"/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully