וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למשטרה: נמקו ההחלטה להשאיר את ניצב ריטמן כמפקד להב 433

21.11.2016 / 17:45

לפני כחודשיים טענה המדינה בבג"ץ כי ריטמן הושאר בתפקיד, על אף תלונה שהוגשה למח"ש נגדו על הטרדה מינית בשל "בעיות בראיות". במשטרה בירכו על ההחלטה: "הזדמנות להזין את השיח הציבורי בעובדות"

צילום: מור שאולי, עריכה: גדי וינסטוק

(ריטמן מגיע לחקירתו השנייה במח"ש, דצמבר 2015)

בג"ץ הורה היום (שני) למדינה לנמק בתוך 45 יום מדוע לא ננקטו עד כה הליכים מנהליים נגד ניצב רוני ריטמן בעניין התלונות נגדו על הטרדה מינית, על אף המידע בעניינו שהוצג למפכ"ל, רב-ניצב רוני אלשיך. זאת, בהמשך לעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד ההחלטה להשאיר את ריטמן בתפקידו כמפקד יחידת להב 433.

בחודש ספטמבר הגישה המדינה את תשובתה לבג"ץ בעתירה וטענה כי השארתו של ריטמן בתפקיד הינה החלטה סבירה וכי היועץ המשפטי הקודם לממשלה, יהודה וינשטיין, ערך שורת התייעצויות בעניינו, בסופן החליט שאין מקום לפתיחת חקירה פלילית.

עוד בוואלה! NEWS:
מקורבי הרב קרים על עיכוב מינויו: "ניסיון למחוק עמדות יסוד בהלכה"
ליברמן: "חוק ההסדרה משחק לידי אויבי ישראל, לא יסייע לעמונה"
סימון מוצרים מזיקים ואזהרת סוכר: מהפכת התזונה של משרד הבריאות

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
"לא ניתן לנהל הליך משמעתי בפרשה". רוני ריטמן/יואב דודקביץ'

במכתב ששלח אז וינשטיין לאלשיך טען כי אין מקום להגיש קובלנה משמעתית נגד ריטמן, בנימוק שעל עבירות משמעת חלה התיישנות של שלוש שנים, פרק זמן שכבר חלף נכון למועד שליחת המכתב. "על כן לא ניתן היום לנהל הליך משמעתי בפרשה זו. בנסיבות אלה החלטתי להעביר את חומר הראיות לעיונך על מנת שתשקול אם ואילו צעדים מנהליים יש לנקוט בנדון", כתב וינשטיין לאלשיך.

בתגובת המדינה פורטו השיקולים שעמדו בפני המפכ"ל בהחלטה על החזרתו של ריטמן לתפקיד. בנוסף לטענת ההתיישנות שציין וינשטיין הוזכר "רף החומרה הנמוך יחסית" של המעשים שיוחסו לריטמן וכן "בעיות בחוסר הראיות".

בחודש דצמבר 2015 נסגר התיק נגד ריטמן, שקצינת משטרה התלוננה נגדו במחלקה לחקירות חודשים (מח"ש) כי הטריד אותה מינית בשנת 2010, בסיום אירוע של חטיבת המודיעין של המשטרה שהתקיים בירושלים. ריטמן נחקר כמה פעמים במח"ש ועומת עם הקלטות של המתלוננת, ששוחחה עם המפכ"ל הקודם, יוחנן דנינו, וטענה בפניו כי מינויו למפקד יחידת להב 433 הוא טעות מכיוון שמדובר במטרידן.

המשטרה: שמחים על ההזדמנות להציג השיקולים

ממשטרת ישראל נמסר: "חומר החקירה בנושא התלונה כנגד ניצב ריטמן הוצג בפני היועץ המשפטי לממשלה שמצא, לאחר בחינת חומר הראיות, כי אין מקום להגשת כתב אישום. גם מפכ"ל המשטרה עשה כן ובחן מקרוב את כל החומר בנושא והגיע למסקנה דומה".

בנוסף, בירכו במשטרה על ההזדמנות להציג את השיקולים בעניינו של ריטמן לבית המשפט ודרכו לציבור וכן "להסביר באופן שקוף את מכלול השיקולים שהביאו להחלטה ולהסיר את הסוגיה מסדר היום". זאת, "היות ומדובר בהליך שלא היתה לו שום במה להתברר (מה שנוצל בציניות על ידי מי שהיו מושא להליך משמעתי חמור).

רוני אלשיך בהלוויתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. ראובן קסטרו
"משטרת ישראל נלחמת בשנתיים האחרונות בתופעת ההטרדות המיניות". המפכ"ל, רוני אלשיך/ראובן קסטרו

עוד נמסר כי "לצערנו, לא מעט גורמים מחוץ לכתלי בית המשפט בחרו לצדד במי שביצעו עבירות משמעתיות חמורות ולנהל קמפיין חסר כל ביסוס כנגד המשטרה. משטרת ישראל נלחמת בשנתיים האחרונות בתופעת ההטרדות המיניות בתקיפות ובשנה האחרונה גם בכלים שאף ארגון אחר טרם אימץ. התוצאות מדברות בעד עצמן. הצגת הדברים בפני בית המשפט, מהווה הזדמנות להזין את השיח הציבורי בעובדות ולהתמודד עם המניפולציה שמבצעים בעלי העניין בכלי התקשורת מזה שנה תמימה".

"המפכ"ל מוליך את המשטרה שנות דור אחורה"

עו"ד חי בר-אל המייצג את המתלוננת נגד ריטמן מסר: "החלטת בג"ץ שנתן היום צו על תנאי המורה לשר ארדן, למשטרה, למפכ"ל ולניצב ריטמן להשיב 'מדוע לא ננקטו או ינקטו' נגד ריטמן צעדים מנהליים 'לנוכח החומר שהצטבר בעניינו', היא החלטה משמעותית ביותר שכן היא מתקבלת לאחר שבפני בית המשפט הנכבד הונחו כבר הסבריו של המפכ"ל וחוות הדעת שהיו בפניו עת קיבל החלטתו".

לדבריו, "בית המשפט העליון, כמו כל אדם סביר שנחשף לחומר, לא השתכנע מהסבריו הדחוקים של המפכ"ל, מדוע השיב לתפקידו את ראש להב 433 למרות חומרי החקירה וחוות דעת משפטיות שהיו בפניו".

עוד מסר בר-אל כי "שיקול דעתו של המפכ"ל וסבירות החלטתו הם העומדים בפני הכרעת בג"ץ ואנו תקווה כי השופטים מבינים שללא התערבותם ימשיך המפכ"ל אלשיך להוליך את המשטרה והחברה בישראל שנות דור אחורנית, בכל שנוגע לטיפול בהטרדות מיניות, במשטרה ומחוצה לה".

טקס מינוי מפקד להב 433 רוני ריטמן במעמד השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ ומפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו. אוגוסט. דרור עינב
ריטמן בטקס מינויו לתפקיד, אוגוסט 2014/דרור עינב

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), לשעבר מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בישראל, מסרה בתגובה כי החלטת בג"ץ היא "החלטה ראויה ומספקת תקווה לנשים בתוך שורות המשטרה ומחוצה לה".

לדבריה, החזרת ניצב ריטמן לתפקיד, מסמנת קו ברור שמוביל המפכ"ל אלשיך "שמחלק פרסים לשוטרים שפגיעה בנשים נקשרת בשמם". עוד אמרה רוזין כי "מעת חזרתו לתפקיד פניתי לכל הגורמים האמונים, מהשר לביטחון הפנים ועד למבקר המדינה, על מנת לחקור את ההחלטה השערורייתית להחזיר את התפקיד לאדם שלכאורה ניצל אותו כדי לפגוע בנשים. לצערי, לא התקבלה מהם תשובה שמניחה את הדעת".

עורכי הדין איל כהן, אופיר סטרשנוב וירון לונדון, המייצגים את ריטמן מסרו בתגובה: "ניצב ריטמן סומך על המפכ"ל והיועץ המשפטי לממשלה שבחנו את הדברים ביסודיות ושם את מבטחו בשופטי בג"ץ".

(עדכון ראשון: 16:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully