וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: "ניצב ריטמן הוחזר חרף ההמלצות בשל בעיות ראייתיות"

22.9.2016 / 21:15

במענה לבג"ץ בעקבות עתירה שהוגשה נגד החזרת מפקד להב 433 לתפקידו, נמסר מהמדינה כי המפכ"ל התחשב "בעיתוי ובמניע האפשרי לתלונה". עוד נטען כי "התלונות לא התבררו בהליך פלילי לנוכח הזמן הרב שחלף מהאירועים. המפכ"ל סבר כי לא הונחה תשתית ראייתית בפניו"

צילום: מור שאולי, עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו: ריטמן נחקר בחשד לעבירות מין, 2015)

המדינה הגישה היום (חמישי) לבג"ץ את תגובתה לעתירה שהגישה השוטרת שהתלוננה כי הוטרדה מינית על ידי מפקד להב 433, ניצב רוני ריטמן. המתלוננת עתרה נגד סבירות ההחלטה להשאירו בתפקיד. בתגובה, טענה המדינה כי ההחלטה סבירה, וכי היועץ המשפטי הקודם לממשלה, יהודה וינשטיין, קיים שורה של ישיבות בעניין החשדות נגד ריטמן ובתום הליך התייעצות הוחלט שלא לפתוח בחקירה פלילית.

ואולם, במכתבו למפכ"ל רב-ניצב רוני אלשיך כתב ויינשטיין כי "במצב דברים רגיל היינו שוקלים להמליץ בפניך להגיש קובלנה משמעתית נגד ניצב ריטמן, אלא שעבירות משמעתיות מתיישנות בחלוף שלוש שנים, ופרק זמן זה חלף זה מכבר. על כן לא ניתן היום לנהל הליך משמעתי בפרשה זו. בנסיבות אלה החלטתי להעביר את חומר הראיות לעיונך על מנת שתשקול אם ואילו צעדים מנהליים יש לנקוט בנדון".

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
ניצב ריטמן/יואב דודקביץ'

בתגובה למכתב, צירפה המדינה את הנימוקים שעמדו בפניו של אלשיך כשהחליט להחזיר את ריטמן לתפקידו חרף דבריו של וינשטיין. "הזמן שחלף מאז התרחשות האירועים, עובדה שמעשים הם ברף חומרה נמוך יחסית, וכן העובדה שלטענתו היו בעיות בחומר הראיות", נכתב. עוד נמסר מטעם המפכ"ל כי לא ניתן היה להתעלם מרקע לפרשה, ובכלל זה התנהלות העותרת וקצין נוסף שלטענת המדינה חברו וצעדים משמעתיים ננקטו נגד שניהם. אותו קצין, ראש חטיבת המודיעין, היה הראשון לטענת המדינה שהעלה את עניין התלונה ואחריו הגיעה המתלוננת.

"נסיבות אלה מחייבות לבחון בצורה זהירה את עיתוי התלונה ואת המניע האפשרי לה. מפכ"ל המשטרה אמנם היה מודע לכך ופעמים רבות מתלוננות בעבירות מין מעלות את תלונתן בחלוף הזמן מאז האירוע. עם זאת, בנסיבות העניין, קבע המפכ"ל כי יש לבחון את הדברים בפרשה בזהירות המתחייבת. לכל אלה מוסיף המפכ"ל את התרשמותו שריטמן הוא קצין משטרה עתיר זכויות, מאוד מוערך, ובטרם הוא מחליט להעביר אותו מתפקידו או לפטרו עליו להשתכנע כי קיימות ראיות מנהליות מוצקות. במצב דברים כפי שהתקיים כאן, כאשר תלונות העותרת לא התבררו בהליך פלילי לא משמעתי, לנוכח הזמן הרב שחלף מאז התרחשו האירועים ועד להגשת התלונה, וכן אופי המעשים ושאר נסיבות העניין, סבר המפכ"ל כי תשתית כזו לא הונחה בפניו".

עוד נטען בתגובת המדינה כי "גם דין טענותיה הכלליות של המתלוננת על כך שטיפול המשטרה בהטרדות מיניות לוקה בחסר, להידחות. המשטרה רואה בחומרה כל סטייה מנורמות התנהגות המחייבות כל שוטר בכלל וקצין בכיר בפרט. המשטרה נקטה בצעדים נחושים למיגור הטרדות מיניות ככל שאלו נתגלו".

מפכ?ל המשטרה רנ?צ רוני אלשיך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"גם דין טענותיה של המתלוננת על כך שטיפול המשטרה בהטרדות מיניות לוקה בחסר, להידחות". המפכ"ל אלשיך/נועם מושקוביץ

עורך הדין חי בר-אל ממשרד חי בר אל אילן יונש ושות' מסר בתגובה לתשובת המדינה: "תגובת המדינה היא מסמך מביש ומפחיד. בראש אחת היחידות החשובות ביותר במשטרת ישראל עומד אדם שמח"ש המליצה להעמידו לדין פלילי, שעדויות ראייה ושמיעה ובדיקות פוליגרף מצביעות על כך שתקף מינית, פיזית ובכוח, קצינה ששירתה תחת פיקודו. אך משטרת אלשיך עושה הכל כדי להכשיר את השרץ, למרות שברור שלא ראוי כי מעשים כה חמורים יטויחו מבלי שניצב רוני ריטמן עמד למשפט. המדינה נוקטת עמדה מבישה שכל כולה היאחזות בטענות טכניות של שיהוי והטחת האשמות במי שהותקפה. מדובר במסמך המהווה אות קלון על מצחה של משטרת אלשיך, משטרת טיוח עבירות המין ועידוד עברייני המין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully