וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הקים צוות לבחינת מודל חדש להסדרת קרקעות בסכסוך בגדה

20.11.2016 / 13:07

ראש הממשלה הודיע על הקמת צוות שיבחן את המודל הקפריסאי, שלפיו מוסד בוררות בינלאומי יקבע את דינן של קרקעותשנבנו על קרקע פרטית. המודל לא יהיה תקף עבור עמונה, אך עשוי לסייע בפתרון מחלוקות דומות בעתיד

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: תושב עמונה באולפן וואלה! NEWS)

הממשלה מתקדמת בבחינת המודל הקפריסאי להסדרת הבתים בהתנחלויות שבנויות על קרקע פלסטינית פרטית. בישיבת שרי הליכוד הבוקר (ראשון) אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מקדם את פתרון נכסי הנפקדים כפתרון בעמונה, ואילו פתרון הטריבונל, המודל הקפריסאי, מקודם כפתרון לבעיות הסדרה בגדה בהמשך.

לפי המודל הקפריסאי, יקבע מוסד בוררות בינלאומי את גורלן של קרקעות הנמצאות בסכסוך, בדומה להחלטות על אדמות בקפריסין שחולקה לשתי מדינות. ראש הממשלה אמר לשרים כי קיים פגישה עם פרופסור ג'ו ווילר, משפטן בינלאומי מארצות הברית, שהממשלה שכרה את שירותיו כדי לקדם הקמת מוסד בוררות בינלאומי (טריבונל). בפגישה השתתפו גם שר הביטחון, המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה.

עוד בוואלה! NEWS:
האח יועץ לבנט, האם חברת הבית היהודי: המועמד של שקד לעליון
בין דחפור D9 לאקדח: אלה השופטים שהציתו אש בין "העליונים" לשקד
לתושבי עמונה לא כדאי לבנות על המודל הקפריסאי

חנוכת גן שעשועים חדש בעמונה, יולי 2016. מזכירות עמונה, מערכת וואלה! NEWS
החוק עשוי לפתור בעיות כמו בעמונה/מערכת וואלה! NEWS, מזכירות עמונה

נתניהו אמר לשרים כי החליט להקים צוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר רועי שיינדורף, ואחז בן-ארי, היועץ המשפטי של משרד הביטחון, שמטרתו להביא המלצה להסדרה באמצעות טריבונל שמתבסס על המודל הקפריסאי. לפי התכנית למודל, אותה מקדמת שרת המשפטים איילת שקד, תוקם ועדת בוררות בינלאומית שתדון בבעלות הקרקעות ותפסוק פיצויים במידת הצורך.

מהו המודל הקפריסאי?

בשנת 1974 חולקה קפריסין לשתי מדינות: מדינה צפונית, הנמצאת בשליטת טורקיה, ומדינה דרומית שבה שולטים קפריסאים שמוצאם יווני. בעקבות החלוקה הוקם מנגנון לקביעת פיצויים על נכסי תושבים שנותרו בחלק האחר של קפריסין ואיבדו את בתיהם ואת קרקעותיהם, שם גרים היום תושבים אחרים.

המנגנון היה תחת פיקוח בינלאומי של בית הדין האירופי לזכויות אדם. זאת, כיוון שיוון חברה באיחוד האירופי וטורקיה הסכימה לפיקוח, סביר להניח שמשום שרצתה אז להתקבל אליו.

"הסיפור בקפריסין הוא של אנשים שחלקם ממוצא טורקי וחלקם ממוצא יווני ישבו באזורים שונים וכשהאי פוצל לשניים, הנכסים לא היו נגישים כל אחד מצדו", אמה לוואלה! NEWS ד"ר רונית לוין-שנור, מומחית לדיני קניין במרכז הבינתחומי, ולשעבר יועצת משפטית בפרקליטות הצבאית. "מאמצע שנות ה-90, החל דיון לגבי מעמד הנכסים ופתרון כולל של הסכסוך".

"זה נע במקביל כך שככל שפתרון הסכסוך הלך והתקרב, כך גם פתרון הבעיה הקניינית הלכה והתקרבה", הדגיש ד"ר לוין-שנור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully