וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות תומכי המאחז מול אלף אנשי ביטחון: כך תפונה עמונה

17.11.2016 / 13:00

במטה המאבק מעריכים כי 13 אלף בני אדם יצטרפו למשפחות במאחז הבלתי חוקי כדי להתנגד לפינוי, והם עשויים להשתמש באמצעים אלקטרוניים כדי לשבש את פעולת הכוחות. "מנסים למנוע את המראות של הפינוי ב-2006", סיפרה תושבת המאחז לאולפן וואלה! NEWS

עריכת וידאו: ניר חן

אם לא יהיו דחיות נוספות, פינוי המאחז הלא חוקי עמונה אמור להיערך עד 25 בדצמבר. אף שהתכנית לפינויו טרם הושלמה, כבר כעת ניתן לומר כי מדובר באחד הפינויים הגדולים שנראו בישראל בשנים האחרונות. בשל כך, ייתכן שלנוכח היקפו ורגישותו של הפינוי האחריות עליו תוטל על משרד הביטחון, בניגוד לפינויים קטנים יותר שאותם ביצעו אנשי המנהל האזרחי, האמון על אכיפת החוק בגדה המערבית.

עמונה פונה כבר ב-2006 בעימות קשה שבמהלכו נפצעו יותר ממאה מתנחלים ושוטרים. "הפינוי הקודם הפך לסמל וזוכה להערכה, ואני מניח שהפינוי הצפוי יהיה כמו הקודם וייתכן שאף קשה ממנו", מעריך דביר קריב, איש המחלקה היהודית בשב"כ לשעבר, מרצה ומחבר הספר "יצחק" על אודות רצח ראש הממשלה יצחק רבין. "הפינוי הקודם בעמונה היה האירוע הכי אלים בישראל לאחר פרשת אלטלנה ומדובר בפצע פתוח שעדיין מדמם עד היום. אני מעריך שהתכנית לפינוי הנוכחי תהיה מוקפדת ויסודית".

לקריאה נוספת:
לאחר הסערה בקואליציה: חוק ההסדרה עבר בכנסת בקריאה טרומית
עם קצת אמונה, תושבי עמונה מאמינים שיוכלו להתגבר על בג"ץ
בג"ץ דחה פה אחד את הבקשה לדחיית פינוי מאחז עמונה: יפונה עד סוף 2016

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
"התוכנית לפינוי תהיה מוקפדת ויסודית". עמונה, בשבוע שעבר/מגד גוזני

זיוה כץ, אם לשלושה שגרה במאחז שבע שנים, השתתפה בפינוי הקודם ב-2006, אף שלא גרה אז במאחז. "ברור לנו שיש רק כתובת אחת שיכולה למנוע מהתמונות האלה לחזור, והיא ראש הממשלה והשרים", אמרה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "אנחנו מתעסקים בכל מה שאפשר להגיע למראות האלה, אף אחד לא מעוניין בהם. אנחנו יודעים שיהיו פה 20 אלף איש ביום פקודה, ועדיין אני לא רוצה להגיע לרגע הזה. אנחנו סומכים על רה"מ שיידע מה שטוב לו, ומה שטוב לעם שלו שבחר בו ברוב קולות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
"זה כמו חיים של בן אדם, אנחנו ניאבק כמה שאפשר כדי להציל את היישוב הזה. אין לנו מקום אחר"

ילדיה של כץ בני ארבע, שש ושנה והיא מסבירה שברמה האישית ועבורם היא מנסה להחזיק כמה שיותר מעמד. "אנחנו מתאמצים כמה שאפשר לעשות הכול כדי נישאר פה, עם כל מה שזה כולל ובינתיים לשמור על שפיות. זה לא קל אנחנו ברכבת הרים רגשית", העידה. היא סיפרה כי היא ובני משפחתה מעדיפים כמה שפחות להתרכז באפשרות של הפינוי. "זה כמו חיים של בן אדם, אנחנו ניאבק כמה שאפשר כדי להציל את היישוב הזה. אין לנו מקום אחר. אני לא מתעסקת בזה, בפינוי, אין לי את הפריווילגיה לעסוק בפינוי".

ההערכה לגבי היקף הכוחות היא שכאלף אנשי ביטחון יפעלו בכמה מעגלים סביב פינוי המאחז. כוחות אלה יכללו חיילים שיהיו אחראים על האבטחה הן מפני יהודים והן מפני פלסטינים. כמו כן, כוחות משטרה גדולים של מחוז ש"י, בפיקודו של ניצב משה ברקת וסגנו תת-ניצב יורם סופר, וכן כוחות ממשמר הגבול יהיו אחראים על חסימת דרכי הגישה למאחז. זאת, כדי למנוע זרם של תומכים בתושבים מלהגיע למקום. בנוסף, ייתכן שלקראת הפינוי תישקל הזרמת תגבורת ממחוזות אחרים.

בשטח יתפרסו גם כוחות של שירות הביטחון הכללי ושוטרים סמויים שמטרתם תהיה לזהות פעילים שיתכננו לנקוט אלימות נגד הכוחות מתוך כוונה להפריע לפעולות הפינוי במאחז והן נגד פלסטינים באזור מתוך תחושת נקם. "יש הרבה תרחישים שבהם מטפלים מבעוד מועד ומה שבעיקר מטריד את המערכת זה פגיעה פיזית בכוחות הביטחון או בפלסטינים", הסביר קריב. "ככלל אני מקווה ומעריך שהמשטרה תהיה אחראית על הפינוי עצמו ולא חיילים. זה לא סביר שצעירים שיפונו מהמקום ואמורים להתגייס לצה"ל בהמשך, יפונו על ידי חיילים". לגישתו, החיילים צריכים להיות במעגלי האבטחה מסביב ולא בלב הפינוי.

פינוי המאחז עמונה, פברואר 2006. AP
שוטרי יס"מ ומג"ב יפעלו במעגל הפנימי. עימותים במהלך פינוי הבתים בעמונה בשנת 2006/AP

ואכן, לפי הערכות, במעגל הפנימי יפעלו שוטרי יס"מ ומג"ב שככל הנראה יפקדו על פינוי כ-50 משפחות עמונה ותומכיהם שיגיעו למקום מבעוד מועד. לצורך הריסת המבנים יישכרו מפעילי כלים כבדים על ידי המנהל האזרחי או משרד הביטחון, בהתאם להחלטה מי מהגופים יהיה אחראי על הפינוי. בנוסף לכך, יוקצו אוטובוסים שיפנו את המפגינים ובעיקר את המשפחות למקום חלופי שגם הוא לא ידוע כיוון שתושבי עמונה התנגדו עד כה לכל חלופה שהוצעה להם.

בעמונה נערכים לאפשרות של הקדמת הפינוי

מטה המאבק של עמונה נערך בשבועות האחרונים בהפעלת נווטים שיביאו עשרות תומכים למאחז, גם לאחר סגירת האזור מדרכים חלופיות. כוחות האבטחה צפויים להיות מופקדים גם על עניין זה בניסיון למנוע הזרמה של תומכים נוספים למקום שיקשו על פינוי המאחז. במטה המאבק נערכים להגעה של לפחות 13 אלף איש, כך על פי הנתונים שנאספו על ידם בחודשים האחרונים. על פי ההערכות, ייתכן שיגיעו אף יותר תומכים שלא נרשמו מראש.

אם חוק ההסדרה, המכשיר מאחזים לא חוקיים ובהם עמונה, לא יקודם, אף שעבר היום בקריאה טרומית, חוששים במטה שהפינוי יוקדם כדי למנוע עימות עם מספר רב של מפגינים. לכן, כבר בשבועיים הקרובים צפויים להגיע מאות אנשים לפחות למתחם האוהלים שהקימו במאחז. אם החוק יקודם, הקריאה לפעילים אלו תהיה כשבועיים לפני המועד הסופי לפינוי.

מסיבת עיתונאים של תושבי עמונה בעקבות החלטת בג"ץ, עמונה. נובמבר 2016. ניב אהרונסון
נערכים להגעת אלפי תומכים. כנס של מטה המאבק של תושבי עמונה, בשבוע שעבר/ניב אהרונסון

אנשי מטה המאבק נערכים בכמה דרכים שונות להפריע למהלך הפינוי ולמנוע אותו. בין השאר הם יפעילו מיסוך במקום כדי לטרפד את מכשירי הקשר והטלפונים הניידים, במטרה לשבש את פעולת הכוחות. בנוסף לכך, נערכים במטה להקים בשטח המאחז כמה נקודות פינוי פצועים כלקח מפינויים קודמים שהופעלה בהם אלימות ובוודאי על סמך הניסיון של
פינוי תשעת הבתים בשנת 2006.

במטה מדגישים כי יתנגדו "כמו חומה בצורה" לפינוי ובכוונתם להישאר במקום, אך מדגישים בכל עת שהם מתנגדים לאלימות ויפעילו אך ורק התנגדות פסיבית. על פי המתוכנן וכפי שהיה בפינויים קודמים המשפחות ופעילים יתבצרו בתוך הבתים ויערכו במספר מעגלים אנושיים שלובי ידיים, וייתכן שגם קשורים, שיקיפו את האזור ואת הבתים כדי להקשות על הכוחות לפנותם.

"אין מבוגר אחראי שירגיע את השטח"

למרות הצהרות אנשי מטה המאבק על התנגדות להפעלת אלימות, בשיחות עם המשטרה בתקופה האחרונה אמרו נציגיו כי לא תהיה להם שליטה על אלפי המוחים הצפויים להגיע למקום ולהתנגד לפינוי המאחז. על כן, הכוחות לוקחים בחשבון שיהיו גם חריגות בנושא מצד חלק מהפעילים שיגיעו ביום פקודה למקום.

"חשוב לציין שהציבור ביהודה ושומרון רובו ככולו ממלכתי, שומר חוק, דמוקרטי ומתון", אמר קריב. "החשש שכל מיני נספחים קיצוניים, לא מתושבי עמונה המתונים, יתפסו טרמפ ועימותים שכאלו בדגש על התנהגות המיעוט הקיצוני ישפיעו על הרוב המתון", הוסיף. נקודה נוספת שהדגיש קריב נוגעת להשלכות הוויכוח הפוליטי סביב פינוי המאחז. "הוויכוח שנוצר בין נתניהו לבנט, 'מי קיצוני יותר', שולח מסר לקיצונים מבין הפעילים בשטח", אמר.

מאות תושבי עמונה ערכו ניווט לילה כהכנה לקראת פינוי המאחז, 12 בנובמבר 2016. מטה המאבק עמונה, ספק 500
התושבים ערכו ניווטים בשטח המאחז כחלק מההכנות לפינוי, בשבוע שעבר/ספק 500, מטה המאבק עמונה

לדבריו, ויכוח זה הביא למצב שאותם פעילים ינסו להראות כי הם קיצוניים אף יותר מראש הממשלה ומשר החינוך. "אין מבוגר אחראי שירגיע את השטח וזה מפחיד מאוד", הוסיף קריב. "ההשתלחות של הפוליטיקאים נגד השופטים, ה'שמאלנים', והפניית האצבע המאשימה שאם יהיה פינוי זה באשמת השופטים יכולה להוביל לפגיעה בשופט וזה מאוד מסוכן ושוב אין מי שמרגיע את העניין הזה".

כוחות הביטחון לוקחים בחשבון גם מצבים של הפעלת אלימות והתמודדות עם כמות גדולה מאוד של תומכים שיגיעו לשטח המאחז, ועל כן ינסו להפתיע את התושבים ולבצע את הפינוי טרם הגעת מסה של "תגבורת" מבחוץ. אך התכניות הסופיות לפינוי תלויות ועומדות עד שחוק ההסדרה יוכרע סופית בכנסת. רק לאחר שעתיד החוק יהיה ברור ואם מועד הפינוי לא יידחה בשל אי העברת החוק בכנסת התכניות ייסגרו. כמובן שגם במטה המאבק מבינים זאת ולכן הם עומדים עם אצבע על הדופק כדי להקפיץ בזמן את התומכים וכדי לא להיתפס לא מוכנים למאבק נגד פינוי המאחז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully