וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החגיגה מוקדמת: חוק ההסדרה עלול לגרום יותר נזק מתועלת להתנחלויות

לאחר שהחוק השנוי במחלוקת עבר בוועדת השרים לחקיקה, בבית היהודי מתכוונים להעלותו להצבעה בקריאה ראשונה בימים הקרובים. אך לנוכח האפשרות הבלתי נמנעת שהוא ייפסל בבג"ץ, נותר רק לתהות אם הוא בכלל יועיל לעמונה

צילום: נתנאל אייזדורפר, עריכה: יאיר דניאל

חוק ההסדרה שהעסיק את הקואליציה לא מעט בחודשים האחרונה עבר אתמול (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה, לאחר עימות קולני בין שני צדדים. במחנה האחד, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן, שהתנגדו להצבעה על החוק במועד הנוכחי. ובמחנה האחר, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, שהתעקשו להעלות את החוק להצבעה ולא הסכימו לשום דחייה נוספת. כעת, כל העוסקים במלאכה חוגגים את העברת החוק, אך ההשלכות השליליות שלו עלולות להסב נזק משמעותי הן לעמונה והן למפעל ההתנחלויות בכלל.

זהו לא גלגולו הראשון של החוק. כבר בשנת 2012 עלתה על הפרק הצעת חוק דומה של חבר הכנסת לשעבר זבולון אורלב. נתניהו התנגד גם אז לחוק, ואף איים שכל שר או סגן שר שיצביעו בעדו יפוטרו. חלק מהשרים התיישרו עם ראש הממשלה והצביעו נגד, בעוד אחרים נעדרו מהמליאה. רק חבר הכנסת דוד רותם הפר את המשמעת הקואליציונית, והצביע בעד החוק, שנפל לבסוף.

בחודשים האחרונים, לקראת מועד פינויו הצפוי של המאחז עמונה, הועלה החוק שוב ונדחף על ידי רוב חברי סיעות הימין בקואליציה, בניסיון למנוע את הפינוי למרות החלטת בג"ץ בנושא. החוק עלה לסדר היום של ועדת השרים לחקיקה לא פעם, ונדחה. בשבועיים האחרונים החליט השר נפתלי בנט לפעול למען החוק בכל הכוח, ובעקבות החשש שהוא לא יחוקק עד מועד פינוי המאחז, הוא נעתר לדחות את ההצבעה עליו בשבוע בלבד. למרות עימות קולני מאוד, הועלה החוק להצבעה ועבר פה אחד בוועדה.

עוד בנושא:
הקרב שהסתיים בצעד היסטורי: הניצחון של בנט בחוק ההסדרה
יוזמי חוק ההסדרה מברכים על אישורו בוועדת השרים: "תיקון עוול"
בעמונה מפעילים לחץ על השרים: "חוק ההסדרה הוא המבחן שלכם"

תושבי עפרה ועמונה מפגינים לקראת העברת חוק ההסדרה, מול משרד רוה"מ. נובמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
פועל למען החוק בכל הכוח. בנט בהפגנה נגד פינוי עמונה/תצפית TPS, הלל מאיר

אחד החששות הגדולים שהיו לנתניהו בעקבות קידום החוק הוא הביקורת הבינלאומית, בעיקר מנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הנמצא בשלהי כהונתו. נתניהו חושש שהחוק יוביל את אובמה לא להטיל וטו על החלטה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות, דבר שעלול לפגוע בהתיישבות ביהודה ושומרון באופן קשה, גם אם חוק ההסדרה יעבור וייכנס לספר החוקים.

העברת החוק עומדת בניגוד מוחלט לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שאמר לא פעם כי מדובר בחוק לא חוקתי, הנוגד את החוק הבינלאומי ואף את החוק הישראלי. מנדלבליט אף הדגיש כי לא יוכל להגן על החוק בפני בית המשפט העליון, אם תוגש עתירה נגדו. לכן, לא ברור מה הרווח של בנט במהלך זה, כשמפעל ההתנחלויות עלול להינזק כל כך.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

היועץ המשפטי גם הדגיש כי הבקשה לדחיית פינוי עמונה בשבעה חודשים תיפגע בעקבות העברת חוק ההסדרה בוועדה. בבקשה, שאותה הגישה המדינה לפני כשבועיים, נכתב בין השאר כי "אין עסקינן בבקשה להארכת מועד ביצוע פסק הדין לצורך הכשרת עמונה במיקומה הנוכחי". משפט זה נראה כהתחייבות שלפיה פסק הדין יכובד במלואו, וכל הבקשה נועדה אך ורק בשביל להגיע לפתרון במקום אחר ובדרכי שלום. יש המעריכים כי המדינה תמשוך את הבקשה, כדי לא להצטייר כמי שלועגת לשופטים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. נובמבר 2016. רויטרס
חושש מביקורת בינלאומית. נתניהו/רויטרס

לחוק יש עוד דרך ארוכה לעבור עד שייכנס לספר החוקים, ובה כמה תחנות שבהן יוכל להתפוגג אם יחפוץ בכך ראש הממשלה החושש מביקורת בינלאומית – למשל לפני הקריאה הראשונה בכנסת על ידי יו"ר הקואליציה, או בוועדת חוקה ומשפט. אך ההערכות בקואליציה הן שהחוק יקודם עד לסוף החקיקה, ושטרם ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, ייפסל על ידי בג"ץ. בבית המשפט מכינים כבר עכשיו את העתירה בנושא. בבית היהודי מציינים כי החוק יעלה להצבעה כבר ביום רביעי הקרוב בקריאה ראשונה, ושמטרתם היא להשלים את החקיקה בהקדם האפשרי כדי למנוע את הריסת המאחז לקראת סוף חודש דצמבר. בנוגע להתנגדות היועץ המשפטי לממשלה לחוק, טוענים בבית היהודי כי כבר היו מקרים בהם בית המשפט העליון אישר חוקים שהיועץ התנגד להם.

למרות כל אלה, ההשלכות השליליות של העברת חוק ההסדרה עולות באופן מובהק על היתרונות, ויכולות להסב נזק משמעותי גם לעמונה וגם למפעל ההתנחלויות ביהודה ושומרון. אם מחברים את כל הנקודות האלה, נראה כי לא מדובר במהלך מהותי אלא בניסיון אלקטורלי לאגף את נתניהו מימין. ראש הממשלה אולי נכשל בקרב הנוכחי בעיני בוחרי הימין, אך ייתכן מאוד שיצטרף למהלך ולא יפגע בהמשך החקיקה, ולו רק כדי להטיל את האשמה על הריסת עמונה הצפוייה על בית המשפט העליון, אם יפסול את החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully