וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט נגד התנהלות המשטרה במשפט מצית הדו-לשוני: "ראויה לכל גינוי"

13.11.2016 / 21:45

שופט בימ"ש השלום בי-ם מתח ביקורת חריפה על נציגות התביעה המשטרתית בתיק של מי שהורשע בהצתה: "התנהגות חריגה שאין לה אח ורע". הן אמרו בין היתר כי אסור להן לטעון לעונש בתיק. סניגור הנאשם: "התנהגו כעברייניות"

צילום: רוני כנפו, עומר מירון, צילומי אבטחה; עריכה: גדי וינסטוק

(בווידאו: גזר הדין של מצית בית הספר הדו לשוני)

שופט בית משפט השלום בירושלים מתח היום (ראשון) ביקורת חריפה וחסרת תקדים על התנהלות התביעה המשטרתית בתיק הפלילי שנוהל נגד יצחק גבאי, שהורשע בעבר בהצתת בית הספר הדו-לשוני בירושלים ב-2014. "הפרת החלטות של בית משפט", "התנהגות חריגה ופסולה שאינה מקובלת, יוצאת דופן וראויה לכל גינוי", הם רק חלק ממילות הביקורת החריפות והחריגות שבהן תיאר השופט יצחק שמעוני את התנהלות התביעה.

הדברים הקשים נאמרו במהלך דיון במסגרת יום "מוקד" - יום שבו שופט שומע כמות גדולה יחסית של תיקים ודן בשלבים המקדמיים שלהם. במהלך הדיון בעניינו של גבאי, שהואשם בשנת 2013 בהחזקת אגרופן, ביקשו נציגות המשטרה, עורכות הדין שרית דרור ושיר קמה, להעביר את התיק לשופט אחר, זאת משום שהוא שהוא נחשף למגעים הנוגעים להסדר טיעון.

לטענת עורכות הדין, הדבר יקשה על השופט לדון בתיק באופן אובייקטיבי. השופט שמעוני דחה את בקשתן בטענה כי דעתו אינה "נעולה" וכי העברת התיק לשופט אחר תהיה בזבוז זמן.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ נגד הניו יורק טיימס: נכשלו בהבנת "תופעת טראמפ"
בית מכירות פומביות מציג: תעודת יושר של הרב המואשם בעבירות מין
רעידת אדמה עזה הכתה בניו זילנד; צונאמי פגע בחופי המדינה

שלוש שנות מאסר למצית בית הספר הדו-לשוני בירושלים. רוני כנפו
נציגות המשטרה הכעיסו את השופט. יצחק גבאי/רוני כנפו

בשלב זה ביקשו נציגות התביעה לעצור את הדיון ולהמשיכו לאחר כמה ימים, כדי שיוכלו לשקול אם לערער על ההחלטה שלא להעביר את התיק לשופט אחר. השופט שמעוני דחה את בקשת הדחיה תוך שהוא מביע את מורת רוחו מהתנהלות נציגות המשטרה. הוא אף התנצל בפני שאר עורכי הדין שהיו באולם על "התמשכות ההליך". השופט ביקש מהצדדים לטעון לעונשו של גבאי שהודה בעובדות כתב האישום. לתדהמת בית המשפט, התובעות אמרו שהן קיבלו הנחיות "שלא לטעון בתיק זה", זאת בניגוד להחלטת בית המשפט.

"נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי התנהגות יוצאת דופן כמו זו של המאשימה בהליך פלילי מעין זה. בית המשפט נתן החלטתו להמשיך בהליך וכך צריך לנהוג", כתב השופט שמעוני, "בהתנהגותה של בא כוח המאשימה, הצליחה היא, חרף החלטת בית המשפט וחרף הוראות החוק להפסיק את הדיון, על אפם ועל חמתם של הנאשם, הסנגור ובית המשפט, והתנהגות זו ראויה לגינוי". את תוכן ההחלטה הורה השופט להעביר לשרת המשפטים, ליועץ המשפטי לממשלה, לפרקליט המדינה ולפרקליטת מחוז ירושלים.

עו"ד איתמר בן גביר, בימ"ש העליון, ירושלים. 20 בדצמבר 2015. נועם מושקוביץ
"התנהלות התובעות חמורה ביותר". עו"ד איתמר בן גביר/נועם מושקוביץ

בהמשך הדיון טען לעונש סנגורו של גבאי, עו"ד איתמר בן גביר, בזמן שנציגות התביעה המשטרתית נותרו בסירובן לטעון מטעם המשטרה. בית המשפט גזר על גבאי חודשיים מאסר שירוצו בחופף למאסרו בגין הצתת בית הספר הדו-לשוני.

בגזר הדין חזר השופט שמעוני ומתח ביקורת חריפה על התנהלות התביעה: "איני יכול לפתוח את דבריי במתן גזר הדין מבלי לציין את ההתנהלות יוצאת הדופן של המאשימה. כל ההחלטות שניתנו על ידי בית המשפט בהליך היום הופרו על ידי באות כוח המאשימה וגרמו לשיבוש ההליך שאין לו אח ורע בספרי החוקים".

"לא מצאתי לנקוט בהליכי ביזיון בית המשפט וזאת חרף התנהגותן החריגה של באות כוח המדינה שאין לה אח ורע", ציין השופט והוסיף כי התנהלות התביעה "מנוגדת לכל סדרי הדין הנהוגים בבתי המשפט", וכי סירובן לטעון לעונש "אינו מקובל כלל ועיקר". השופט שמעוני אף חזר והורה להעביר את גזר הדין ואת הפרוטוקול כולו לשרת המשפטים, לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה וזאת לאור חומרת קביעותיו.

השופט יצחק שמעוני. דוברות מערכת בתי המשפט,
"התנהגות שאין לה אח ורע". השופט יצחק שמעוני/דוברות מערכת בתי המשפט

מעו"ד בן גביר נמסר בתגובה כי "התנהלות התובעות המשטרתיות חמורה ביותר שמהווה ביזיון בית משפט. לצערי, השופט הקל עם התובעות משום שביכולתו הייתה לקנוס אותן ואף לשלוח אותן לחדר המעצר. אני לא זוכר תקדים שבו תובעת משטרתית מסרבת לקבל את החלטת בית המשפט. מגיל 14 אני מקבל החלטות שונות, לא תמיד אהבתי את ההחלטות שקיבלתי, אבל מעולם לא חשבתי לעמוד בפני שופט, לזלזל בו, לצחקק עליו, ולהחליט להרשות לעצמי לקבל החלטה שאני מצפצף על דבריו ולא נשמע להם. זה חמור וזו חוצפה. התובעות המשטרתיות התנהגו כאחרונות העברייניות ואני מצר על התנהלות נלוזה וחסרת תקדים זו, ואני מקווה שגם הגורמים הממונים עליהן וגם הוועדות השונות ידאגו לטפל בנושא הזה כמו שמטפלים בתיק של אדם שמצפצף על בית המשפט".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בכוונת התביעה ללמוד את פסק הדין ובהמשך לבחון המלצת ערעור על תוצאותיו. נציין כי ככל שנשמעת ביקורת שיפוטית, היא נלמדת ומופקים ממנה לקחים במידת הצורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully