וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה: ממצאי חקירה מאשימים את הנשיא זומה בשחיתות

דוח החקירה מאשים את הנשיא בקשר חריג המבוסס על טובות הנאה עם משפחה הנחשבת לאחת העשירות במדינה. הדוח ממליץ להקים ועידת חקירה רשמית בגין החשדות בתוך 30 יום. בעקבות הפרסום יצאו מפגינים לרחובות בפרטוריה ודרשו את התפטרותו

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה בפרלמנט, קייפ טאון, 11 בפברואר 2016. AP
הכחיש את ההאשמות. זומה/AP

חקירה בעניינו של נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה מצאה ראיות לשחיתות אפשרית בהנהגה הבכירה של ממשלתו. בדוח החקירה שפורסם הערב (רביעי) ממליצה התובעת הציבורית לשעבר טולי מדונסלה להקים ועידת חקירה בתוך 30 יום. זומה מואשם בדוח בקשר בלתי הולם עם איש עסקים ממשפחת גופטה, הנחשבת לאחת העשירות במדינה.

זומה עצמו ניסה למנוע את פרסום הדוח, אך משך היום את עתירתו לבית המשפט. הדוח בן 355 העמודים קורא לחקירת הקשר בין השניים, וכן לחקירת רכישת מכרה על ידי חברה בשם "טגטה" שבבעלותה בנו של הנשיא, דודוזיין זומה.

זה עשור שזומה, נשיא דרום אפריקה ומנהיג מפלגת ANC, הצליח לחמוק מהאשמות בשחיתות והדף אותן בהכחשות. בחקירה האחרונה בדקה התובעת לשעבר מדונסלה טענות לכך שהוא אפשר למשפחת גופטה העשיר, ששולטת גם היא על חברת "טגטה", להשפיע על ממשלתו. משפחת גופטה מואשמת בניסיון למנות שרי קבינט בתמורה לטובות עסקיות. הן זומה והן משפחת גופטה הכחישו את הטענות.

לקריאה נוספת:
"משבר אמון": מקורבו של מנדלה קורא לנשיא דרום אפריקה להתפטר
ה"או"ם-שמום" האפריקני צפוי - אך הקהילה הבינלאומית לא הייתה מוכנה
דרום אפריקה הודיעה על פרישתה מבית הדין הבינלאומי בהאג

הפגנות בפרטוריה נגד הנשיא ג'ייקוב זומה, דרום אפריקה, נובמבר 2016. רויטרס
הפגנות בפרטוריה, היום/רויטרס

עוד בטרם פורסם הדוח צעדו מפגינים לעבר לשכתו של זומה בפרטוריה ודרשו את התפטרותו לנוכח ההנהגתו הכושלת בעיניהם. כוחות משטרה ניסו לפזר את ההפגנה באמצעות ירי רימוני הלם ושימוש בתותחי מים.

אין זו הפעם הראשונה כאמור, ששמו של זומה נקשר בפלילים. באפריל השנה קבע בית המשפט העליון של דרום אפריקה כי זומה הפר את החוקה בכך שלא מילא את הדרישה להשיב לקופת המדינה 16 מיליון דולרים של כספי ציבור, שהוציא על שיפוץ מעונו הפרטי בנקנדלה, מצפון לעיר דרבן. בנאום ששודר ברשתות הטלוויזיה במדינה אמש, התנצל הנשיא בן ה-73 והתחייב להשיב את הכסף. לטענתו, הוא לא עשה זאת ביודעין ולא התכוון להפר את החוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully