וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה הודיעה על פרישתה מבית הדין הבינלאומי בהאג

21.10.2016 / 12:30

על רקע סירובה לעצור בשטחה את נשיא סודאן שהורשע ברצח עם, הודיע שר המשפטים במדינה על העזיבה, שצפויה להתממש בתוך כשנה. בשבוע שעבר הודיעה בורונדי על פרישתה מבית הדין והפכה למדינה הראשונה שעושה זאת

שרת החוץ של דרום אפריקה, מאיטה נקואנה משהאבאנה. GettyImages
"מקדמים פתרונות לא אלימים". שרת החוץ, מאיטה נקואנה משהאבאנה, החתומה על המסמך/GettyImages

דרום אפריקה פורשת מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג - כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס והבוקר (שישי) אישר שר המשפטים של המדינה, מייקל מסוטה. המהלך צפוי להתממש בתוך שנה מרגע הגשת הבקשה למזכ"ל האו"ם, באן קי מון. גורם באו"ם סירב לאשר שהתקבל המסמך, החתום בידי שרת החוץ של דרום אפריקה, מאיטה נקואנה-משהאבאנה, ומתוארך ל-19 באוקטובר.

בית הדין הפלילי הבינלאומי, שנוסד בשנת 2002 וחברות בו 124 מדינות, הוא הגוף המשפטי היחיד שבידיו סמכות בינלאומית להעמיד לדין בגין רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. דרום אפריקה הודיעה על תכניותיה לעזוב את בית הדין לפני כשנה, לאחר שספגה ביקורת על התעלמותה מצו בית הדין שלפיו יש לעצור את נשיא סודאן, עומר אל-בשיר, שהורשע ברצח עם ובפשעי מלחמה, כאשר ביקר במדינה.

עוד בוואלה! NEWS:
דוח חשאי: חברות נשק ישראליות מלבות את הלחימה בדרום סודאן
נידוי וטראומה: חייהן של "נשות האויב" ששוחררו משבי בוקו חראם
רעיית הנשיא: "הוא לא מכיר את מי שמינה"; הנשיא: "מקומה במטבח"

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה ונשיא סודאן עומאר אל באשיר בוועידת האיחוד האפריקני, אדיס אבבה. AP
המדינה סירבה לעצור את נשיא סודאן בשטחה. נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, עם אל-בשיר/AP

מסוטה אמר כי הצעת החוק להוצאת המדינה מאמנת רומא, המסמך שעל פיו הוקם בית הדין, תובא בקרוב לפרלמנט, במטרה להבטיח את יכולתה של דרום אפריקה לנהל יחסים בינלאומיים. מסוטה אמר לעיתונאים כי יישום אמנת רומא "אינה עקבית ועומדת מנגד" לחוק הדרום-אפריקני לחסינויות דיפלומטיות ופריבילגיות.

"הרפובליקה של דרום אפריקה מצאה שמחויבויותיה להתרת קונפליקטים לעתים לא עולות בקנה אחד עם הפרשנות שניתנת להן על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי", נכתב במסמך שהגיע לידי רויטרס. עוד נכתב כי המדינה "מתחייבת להביא את אלה המבצעים מעשי זוועה ופשעים בינלאומיים לצדק וכחברה מייסדת של האיחוד האפריקני, מקדמת זכויות אדם ופתרון לא אלים של קונפליקטים ביבשת אפריקה", וכן כי "ביוזמות השלום המורכבות ורבות הפנים ובסיטואציות הרגישות, שלום וצדק צריכים להיראות כדברים משלימים, ולא כסותרים האחד את השני".

בשבוע שעבר הודיעה בורונדי על פרישתה מהגוף, ובכך הפכה למדינה הראשונה שמבקשת להתנתק מאמנת רומא. זאת, לאחר שהפרלמנט במדינה הצביע בעד העזיבה. הנשיא, פייר נקורונזיזה, חתם על הצו המורה על העזיבה ביום שלישי האחרון, אבל הדבר טרם הובא לידיעת האו"ם. "בורונדי הצטרפה מרצונה לבית הדין הפלילי הבינלאומי, והיא פורשת ממנו מרצון", טענה שרת המשפטים של המדינה.

מספר מדינות אפריקניות הביעו בעבר את דאגתן על כך שבית הדין בהאג מתמקד באפריקה יותר מאשר בכל מקום אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully