וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נידוי וטראומה: חייהן של "נשות האויב" ששוחררו משבי בוקו חראם

ארגוני הסיוע בצפון-מזרח ניגריה מזהירים מפני הקשיים הרבים בשיקומן של הנערות, שחוששות מיחס עוין מצד קהילתן. פעיל מקומי: מאה חטופות נוספות מעדיפות להישאר עם הארגון האסלמיסטי. "הן לא יקבלו את הסיוע שהן זקוקות לו"

צילום: רויטרס

פחות משבוע לאחר שחרור 21 מהתלמידות שנחטפו על ידי אנשי "בוקו חראם" מהעיירה צ'יבוק שבצפון-מזרח ניגריה באפריל 2014, ובצל המגעים לשחרורן של חטופות נוספות, ארגוני הסיוע מזהירים מפני הקשיים הרבים שצפויים לנערות המשוחררות לאחר שובן לקהילה. יתרה מכך, יו"ר "האיגוד לפיתוח צ'יבוק", פוגו ביטרוס, טען היום (שלישי) כי לפחות מאה חטופות נוספות כלל אינן מעוניינות לעזוב את השבי ואת חייהן החדשים כחלק מהארגון האסלאמיסטי.

ביום ראשון הכריזה לשכת הנשיא מוחמדו בוהארי על שחרורן של 21 החטופות, ועל כך שהארגון הביע נכונות לשאת ולתת על שחרורן של 83 נערות נוספות. עם זאת, פטרישה גריי, ראשת התכנית של ועד ההצלה הבינלאומי (IRC) להגנת נשים ולהעצמתן בצפון-מזרח ניגריה, הסבירה כי "נשים וילדות שהוחזקו בידי בוקו חראם חשות פחד וחרדה בנוגע לאופן שבו משפחותיהן וקהילתן יקבלו אותן. עצם הפחד שיש לאנשים מהן גורם לטראומה".

עוד בוואלה! NEWS:
"לא חשבתי שנתראה": הנערות ששוחררו בניגריה פגשו את הוריהן
בוקו חראם בסרטון חדש של החטופות: "עשרות נהרגו במתקפות"
תקווה חדשה: החטופה ששוחררה משבי "בוקו חראם" נפגשה עם הנשיא

מפגש בין הנערות שנחטפו על ידי בוקו חראם בצ'יבוק שבצפון ניגריה ב-2014 ובני משפחתן, לאחר ששחרורן, אוקטובר 2016. AP
מצבן "טוב יותר" מזה של חטופות שלא זכו לפרסום בינלאומי. הנערות ששוחררו במפגש עם משפחותיהן/AP

לדבריה, "הרבה פעמים קוראים לשבויי בוקו חראם לשעבר 'תומכי האויב', וזה עלול למנוע מהבנות לקבל את הסיוע שהן זקוקות לו, מחשש כי הפגיעה תהיה אף חמורה יותר". על פי דוח של סוכנות האו"ם לילדים, יוניצ"ף, ניגרים רבים חוששים כי הנערות הפכו לקיצוניות במהלך השנתיים שבהן הוחזקו בשבי, ואף עשויות לגייס נשים נוספות לשורות הארגון. יתרה מכך, נציג הסוכנות בניגריה ג'אנפרנקו רוטיליאנו הסביר כי הילדים שנולדו לנערות בשבי נחשבים למוקצים, מכיוון שהם נגועים ב"דם המזוהם" של הלוחמים.

הפסיכולוגית פטימה אקילו, שניהלה בעבר מרכז שיקום ללוחמי בוקו חראם שפרשו משורות הארגון, הסבירה כי הנערות ששוחררו יעברו הערכה על ידי גורמי רפואה, במטרה לזהות סימנים לדיכאון, חרדה או הפרעות פוסט-טראומתיות. "הן יחושו חוסר יציבות, ויהיו מאוד מבולבלות והלומות", אמרה. עם זאת, לטענתה, התמיכה שהן יקבלו תהיה גדולה יותר מחטופות אחרות ששוחררו משבי הארגון, בזכות תשומת הלב הבינלאומית שלה זכתה החטיפה ההמונית שלהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מפגש בין הנערות שנחטפו על ידי בוקו חראם בצ'יבוק שבצפון ניגריה ב-2014 ובני משפחתן, לאחר ששחרורן, אוקטובר 2016. AP
"נערות ונשים סובלות בדממה". שתיים מהנערות ששוחררו/AP

סומיארי דנם, פסיכולוגית שליוותה שבויים לשעבר שיצאו ללימודים בארצות הברית, טענה כי שירותי בריאות הנפש בניגריה לוקים בחסר, "וכתוצאה מכך, אנחנו מגיעים למצב שבו נערות ונשים סובלות בדממה". לדבריה, על הרשויות לספק תמיכה גם למשפחות החטופות, שחיו בחוסר ודאות בשנים האחרונות. "כל ניסיון לשלב את הנערות בסביבה לא יציבה רק תגרור עוד חוסר יציבות ותחריף את הטראומה", הסבירה.

הבנות "מתפללות שלאחרות יהיה סיכוי לצאת"

על פי נתונים שאסף ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל", לפחות 2,000 נשים ונערות נחטפו על ידי בוקו חראם מאז שנת 2014, והפכו למבשלות, שפחות מין ולוחמות. אמינה עלי, הראשונה מקרב נערות צ'יבוק ששוחררה משבי הארגון כבר בחודש מאי האחרון, הועברה לדיור ממשלתי בבירה אבוג'ה על מנת לעבור הליך שיקום. בריאיון עמה בחודש אוגוסט היא סיפרה כי היא "רק רוצה לחזור הביתה".

הפעיל המקומי ביטרוס הסביר כי הנערות שלא מעוניינות להשתחרר מהשבי מתביישות לשוב לביתן, לאחר שהוכרחו להתחתן עם לוחמים וללדת להם ילדים. הוא טען כי יש לשלוח את הנערות ששוחררו ללימודים במדינות זרות, בשל הסטיגמה שממנה יסבלו בניגריה. לדבריו, "היינו מעדיפים שהן יוצאו מהקהילה ומהמדינה, כי הסטיגמה תשפיע על כל המשך חייהן".

אמינה עלי נקקי, ששוחררה משבי "בוקו חראם", בבית חולים במידוגורי, בורנו, ניגריה, 19 במאי 2016. רויטרס
"רק רוצה לחזור הביתה". אמינה עלי, לאחר שחרורה/רויטרס

מתוך 276 הנערות שנחטפו מבית הספר בצ'יבוק, עשרות נמלטו שעות בודדות לאחר לכידתן. להערכת ביטרוס, לפחות שישה מתו בשבי. הוא הוסיף כי כל אלה שנמלטו בעצמן בשעות הראשונות עזבו את צ'יבוק, מכיוון שנחשבו ל"נשות בוקו חראם" ולא התקבלו על ידי הקהילה, למרות הזמן המועט ששהו בחזקת הארגון האסלאמיסטי. לפחות 20 מהן עברו לארצות הברית להשלים את לימודיהן.

אמוס לוואל, אביה של אחת מהנערות ששוחררו השבוע, אמר כי בתו "מתפללת שלאחרות יהיה סיכוי לצאת". הנערות ששוחררו סיפרו להוריהן כי בשלב מוקדם למדי לאחר לכידתן הן הופרדו לשתי קבוצות. לדברי ביטרוס, הן התבקשו לבחור בין התאסלמות לשמירה על דתן הנוצרית והפיכה לשפחות. להערכתו, המשא ומתן המתנהל כעת הוא על קבוצה של 104 בנות שלא התאסלמו.

הוא הוסיף כי הנערות ששוחררו סיפרו כי לאחר החלוקה לשתי קבוצות, הן לא ראו כלל את הבנות בקבוצה השנייה. הנערות ששוחררו השבוע שימשו עקרות בית ושליחות, אולם לדבריהן לא עברו התעללות מינית. רק אחת מהן נשאה תינוק, אולם הוריה הבהירו כי היא הייתה בהיריון בעת שנלקחה בשבי.

(עדכון ראשון: 23:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully