וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משבר אמון": מקורבו של מנדלה קורא לנשיא דרום אפריקה להתפטר

2.4.2016 / 18:29

לאחר שבית המשפט קבע כי זומה השתמש בכספי ציבור למימון מעונו הפרטי, בכיר מפלגת השלטון, שנכלא יחד עם מנדלה בשנות ה-60 בשל פעילותו נגד משטר האפרטהייד, פרסם מכתב בתקשורת: "האם מוגזם לקוות שתשקול את התפטרותך?"

צילום: רויטרס

הפוליטיקאי הבכיר אחמד קתרדה, חברו הקרוב של נשיא דרום אפריקה לשעבר נלסון מנדלה שנכלא עמו בשנות ה-60 בשל פעילותו נגד משטר האפרטהייד, הצטרף לקולות הקוראים לנשיא ג'ייקוב זומה להתפטר. במכתב שפרסם היום (שבת) בכלי התקשורת, טען קתרדה כי התפטרותו של הנשיא הוותיק, המעורב בפרשת שחיתות בנוגע לשימוש בכספי ציבור למימון ביתו הפרטי, תעניק למדינה הזדמנות להתאושש מ"משבר חוסר האמון", להגדרתו.

"בפני ביקורת נרחבת כל כך, גינויים ודרישות, האם תהיה זו בקשה מוגזמת להביע תקווה כי תבחר בדרך הנכונה, שזוכה ליותר ויותר תמיכה, ותשקול את התפטרותך?", כתב קתרדה במכתבו. על פי האתרים הדרום אפריקניים המובילים eNCA ו"טיימס לייב", המכתב הועבר לנשיא ביום חמישי האחרון. בכך הצטרף קתדרה, ממפלגת "הקונגרס האפריקני הלאומי" (ANC) שאליה משתייך גם זומה, לגורמי אופוזיציה רבים שקראו להתפטרותו של הנשיא השנוי במחלוקת, שמכהן בתפקיד מאז שנת 2009.

עוד בוואלה! NEWS:
נשיא דרום אפריקה: מתנצל על פרשת האחוזה, אשיב את הכסף שהושקע בה
אחרי שהשקיע מיליונים באחוזתו: נשיא דרום אפריקה יחויב לשלם למדינה

בכיר ANC אחמד קתרדה בהלווייתו של נלסון מנדלה, קונו, דרום אפריקה, 15 בדצמבר 2013. AP
"זו בושה ש-ANC מאפשרת לעמידתה המוסרית והפוליטית להישחק באופן כה חמור על ידי זומה". קתרדה בהלווייתו של מנדלה בעיר קונו, דצמבר 2013/AP

בית המשפט העליון של דרום אפריקה קבע ביום חמישי כי זומה הפר את החוקה בכך שלא מילא את הדרישה להשיב לקופת המדינה 16 מיליון דולרים של כספי ציבור, שהוציא על שיפוץ מעונו הפרטי בנקנדלה, מצפון לעיר דרבן. בנאום ששודר ברשתות הטלוויזיה במדינה אמש, התנצל הנשיא בן ה-73 והתחייב להשיב את הכסף. לטענתו, הוא לא עשה זאת ביודעין ולא התכוון להפר את החוקה.

עם זאת, זומה כלל לא התייחס לקריאות להתפטרותו מצד גורמי אופוזיציה מובילים – וכעת גם מצד קתרדה, אחת הדמויות המוערכות במפלגתו. קתרדה נשפט יחד עם מנדלה ועם שמונה פעילים נוספים של ANC לעונש מאסר עולם בשנת 1964, לאחר שהורשעו בניסיון הפיכה שנועד להדיח את משטר האפרטהייד. חבריה המכהנים של המפלגה הבהירו כי הם תומכים תמיכה מלאה בזומה, אולם הצהרתו של קתרדה עשויה להטות את הכף.

"זו בושה ש-ANC מאפשרת לעמידתה המוסרית והפוליטית להישחק באופן כה חמור על ידי זומה, במקום להביא את כהונתו המושחתת לסיום", נכתב במאמר מערכת של העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס", שפורסם אתמול. אין זו הפרשה הראשונה שבה נקשר שמו של הנשיא המכהן, והיא מצטרפת לביקורת הולכת וגוברת על מדיניותו הכלכלית ועל מעורבותו לכאורה בשחיתות ובעבירות נוספות מאז שנבחר מחדש בשנת 2009.

עוד באותו נושא

"דור חדש מגיע": לסטודנטים השחורים מדרום אפריקה עד מיזורי נמאס

לכתבה המלאה
מעונו הפרטי של נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה בנקנדלה, אוגוסט 2012. רויטרס
הנשיא השתמש לכאורה ב-16 מיליון דולרים מקופת המדינה. מעונו של זומה בנקנדלה/רויטרס
נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה בפרלמנט, קייפ טאון, 11 בפברואר 2016. AP
זומה בפרלמנט בקייפ טאון, לפני כחודש/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully