וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאגיד השידור ופינוי עמונה: הפצצות הפוליטיות במושב החורף של הכנסת

31.10.2016 / 7:30

שני תפוחי האדמה הלוהטים, שמאיימים על עתיד הקואליציה, יעמדו במוקד המושב שייפתח היום אחרי שלושה חודשי פגרה. לאופוזיציה מחכה עבודה רבה לסיכול יוזמות חקיקה שנויות במחלוקת של יו"ר הקואליציה ביטן, ובהן "חוק הג'ובים" וחוק "חגי אל-עד"

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

אחרי כמעט שלושה חודשים של פגרה תחזור היום (שני) הכנסת לפעילות סדירה ותפתח את מושב החורף ברמת מתיחות פוליטית גבוהה במיוחד. חילוקי הדעות, המלווים באמוציות סביב עתיד תאגיד השידור הציבורי וסוגיית פינוי עמונה, יעמדו במרכז תשומת הלב של המערכת הפוליטית בשבועות הקרובים, ויצרו סדקים שעשויים לערער את יציבותה של הקואליציה ולהקשות על משימתה המרכזית במושב הקרוב – העברת תקציב המדינה הדו שנתי.

שני תפוחי האדמה הלוהטים שמתגלגלים בקואליציה ידרשו הכרעה בקרוב וסוגיית תאגיד השידור הציבורי ככל הנראה תעמוד במרכז שיחות המסדרון ביומם הראשון של הח"כים "אחרי החגים". שר האוצר משה כחלון, יפתח את הבוקר בהופעה בוועדת הכספים, יממה לאחר שהחרים את ישיבת ראשי הקואליציה שבה ראש הממשלה התכוון לדון בהצעה לסגירת התאגיד. נתניהו, כך לדברי מקורביו, נחוש לקדם את המהלך, אותו הוביל עד כה יו"ר הקואליציה דוד ביטן, והודיע אתמול כי כבר בשבוע הבא יעלה להצבעה בממשלה את ההצעה לסגירת התאגיד.

לקריאה נוספת:
משרד האוצר: ביטול התאגיד יגרום לאובדן של מיליארדי שקלים
לפיד נגד "חוק הג'ובים" של ביטן: "בדיוק הפוליטיקה שעסוקה רק בעצמה"

רוה"מ נתניהו באישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
נחוש לקדם את סגירת תאגיד השידור. נתניהו במליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

כחלון הוא זה שמוביל את חזית ההתנגדות למהלך בקרב סיעות הקואליציה, ומלבד כולנו גם בבית היהודי ובש"ס הודיעו כי יצביעו נגד סגירת התאגיד בממשלה. גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שהוביל את הרפורמה להקמת התאגיד ב2014, והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל עשויים להתנגד בהצבעה בממשלה.

ואולם, אם וכאשר ההצעה לסגירת התאגיד תגיע לכנסת, התמונה כנראה תהיה שונה: כחלק מההסכמים הקואליציוניים, כל הסיעות חתמו על סעיף שמחייב אותן לתמוך ברפורמות שמוביל שר התקשורת, הלא הוא ראש הממשלה, ולכן הן ייאלצו לתמוך במהלך. כחלון הוא למעשה איש המפתח בסיפור התאגיד, כי הוא חתום על סעיף נוסף בהסכמים הקואליציוניים, שמאפשר לו להטיל וטו על כל החלטה כלכלית שעלותה מעל עשרה מיליון שקלים.

במשרד האוצר מתנגדים נחרצות להצעה לסגירת התאגיד משיקולים כלכליים, אך במשרד ראש הממשלה מגבשים מתווה שימזג את התאגיד לתוך רשות השידור הקיימת, בכפוף לתהליכי התייעלות, וטוענים כי מדובר במהלך שיביא דווקא לחסכון תקציבי. שתי העמדות הסותרות, כמו גם הסערה הפוליטית שהנושא מייצר, יוצגו ככל הנראה ביום רביעי הקרוב בדיון חירום של ועדת הכלכלה בסוגיה, אז גם חברי האופוזיציה יוכלו להצטרף לחגיגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שר האוצר משה כחלון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
מוביל את חזית המאבק בסגירת התאגיד. כחלון/ראובן קסטרו

ריחו של המשבר הפוליטי השני שיעסיק את הכנסת בשבועות הקרובים נודף מכיוון הבית היהודי. לפי פסיקת בג"ץ, על המדינה לפנות את המאחז עמונה עד סוף השנה, אולם גם בבית היהודי וגם בליכוד מקווים שבג"צ ייעתר לבקשה לדחות את הפינוי בחצי שנה. בינתיים, על הפרק נמצא חוק ההסדרה, שנועד להכשיר חוקית אלפי בתים בהתנחלויות הבנויים על קרקע פרטית פלסטינית.

כבר אתמול, ההצעה השנויה במחלוקת הונחה על סדר היום של ועדת שרים לחקיקה, אך הדיון בה נדחה בשבוע כדי למצות את הליך הפניה לבג"ץ. חוק ההסדרה מעורר לא מעט קשיים משפטיים וחשש מביקורת בינלאומית על הפקעת קרקעות, ולכן, כפי שכבר קרה לו בגלגולים קודמים בעבר, ראש הממשלה עלול לסכל את קידומו. אם בג"ץ ידחה את בקשת המדינה בנוגע לעמונה, הרוחות בקואליציה צפויות להתלהט ככל שיתקרב מועד הפינוי, ורבים בקואליציה מעריכים כי הסוגיה עשויה להביא לעזיבת הבית היהודי את הממשלה.

שר החינוך נפתלי בנט, כנס ועדת ביטון. אוניברסיטת בר אילן. 28 ביולי 2016. מגד גוזני
סוגיית עמונה עשויה להביא לפרישת הבית היהודי. בנט/מגד גוזני

דווקא השמועות והרחשים על צירופה של המחנה הציוני לקואליציה, שליוו את כל חודשי הקיץ, נרגעו משמעותית בשבועות האחרונים. המגעים בין נתניהו והרצוג בנושא נפסקו לעת עתה ובמחנה הציוני מצהירים כי הם מגיעים חדורי רוח קרב למושב הכנסת המתחדש. במרכז סדר היום בכנסת יעמדו התקציב הדו שנתי וחוק ההסדרים, שיגיעו לקריאה ראשונה כבר ביום רביעי הקרוב. לאחר מכן תיפתח תקופת דיונים אינטנסיבית בסעיפים הרבים של התקציב, ובראשן – כוונת שר האוצר להטיל מס על בעלי דירה שלישית, שמעוררת התנגדות גם בקואליציה וגם באופוזיציה.

חוץ מהתקציב, לאופוזיציה תהיה גם לא מעט עבודה בסיכול הצעות חוק שנויות במחלוקת שיעלו על סדר היום. חוק הג'ובים, כינוי שניתן לחוק שמקדם יו"ר הקואליציה ביטן שמטרתו לאפשר לח"כים ושרים לשעבר לכהן כדירקטורים בחברות ממשלתיות מבלי להוכיח כישורים מיוחדים, מעורר מחלוקת גם בתוך הקואליציה. ביש עתיד כבר הודיעו כי הם מתכוונים להיאבק בחוק.

יו"ר האופוזיציה  - מבקר בזירת אסון החניון ברמת החייל. מגד גוזני
המגעים עם נתניהו נפסקו לעת עתה. הרצוג/מגד גוזני

ביטן הודיע כי הוא מתכוון לפעול גם לחקיקת חוק "חגי אלעד", על שמו של מנכ"ל "בצלם" שהופיע מוקדם יותר החודש בפני מועצת הביטחון של האו"ם, שיאסור על ישראלים להופיע בפני גופים בינלאומיים עם סמכויות אופרטיביות. שרת המשפטים איילת שקד וח"כ בצלאל סמוטריץ' מתכוונים לקדם חקיקה שתמנע פטור ממס על תרומות, מעמותות שפועלות "נגד המדינה על ידי פניה למוסדות האו"ם".

בממשלה מקדמים גם שינויים בסעיפי חוק הטרור, שאושר בכנסת במושב הקודם, שישנו וירחיבו את סמכויות מערכת הביטחון להורות על מעצרים מנהליים והוצאת צווי הגבלה נגד חשודים בטרור. ההצעה, שנידונה בימים אלה בוועדת חוקה, נחשבת לנפיצה וטעונה ומעוררת קשיים משפטיים.

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, 25 ביוני 2016. דוברות עיריית באר שבע, מערכת וואלה! NEWS
ממשיך לקדם את "חוק הג'ובים". ביטן/מערכת וואלה! NEWS, דוברות עיריית באר שבע

עוד חוק נפיץ ברשימת החוקים שיעוררו התנגדות נחרצת בספסלי האופוזיציה – אבל גם בקואליציה עצמה - הוא חוק V15 שנועד להגביל את יכולתן של עמותות לנהל קמפיינים פוליטיים במהלך בחירות ומנסה להכפיף את הארגונים הללו לחוק מימון המפלגות. מדובר בחוק שנולד ביוזמת ראש הממשלה, בעקבות הקמפיין הרחב של עמותת V15 בבחירות האחרונות. זאת, למרות קביעת דוח מבקר המדינה מוקדם יותר החודש לפיה הארגון לא הפר נהלי בחירות.

עם שוב הכנסת מפגרת הקיץ – יתחדשו הדיונים המשותפים לוועדת הכנסת ולוועדת חוק חוקה ומשפט בניסיון להכין את ההצעה לקריאה ראשונה, אך גם בבית היהודי וגם ביהדות התורה חוששים שהחוק יחסום ארגוני ציבור שפועלים לקידום מטרות ולא מפלגות כאלה או אחרות, ויפגע ביכולת להסיע בוחרים באופן מאורגן להצביע.

אביגדור ליברמן מדבר בכנס ישראל ביתנו באריאל. ראובן קסטרו
כבר בימים הקרובים תעמוד הצעתו להחרים את חברי הרשימה המשותפת לדיון. ליברמן/ראובן קסטרו

גורלה של יוזמה קואליציונית נוספת שהתפתחה בחודשי הקיץ יתברר כבר בימים הקרובים: יו"ר הקואליציה ביטן צפוי לכנס את ראשי סיעות הקואליציה כדי לקבל החלטה בעניין יוזמת יו"ר ישראל ביתנו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שביקש להכריז על החרמה רשמית של חברי מפלגת הרשימה המשותפת. ליברמן הודיע על היוזמה בחודש שעבר, בתגובה להחרמת הרשימה המשותפת את הלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, וזכה לתמיכת ראש הממשלה. היתכנות המהלך לא ברורה, וכמו חלק גדול מהחוקים, המשברים והעימותים שנמצאים על השולחן בפתח המושב, התשובה הטובה ביותר היא "ימים יגידו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully