וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועז הרפז מואשם בזיוף, קבלת דבר במרמה ובשיבוש מהלכי משפט

27.10.2016 / 10:30

לפי כתב האישום, הקצין לשעבר שהפרשה נושאת את שמו שיקר ב-2010 לארז וינר ולגבי אשכנזי כי נחשף למסמך שמגולל תכנית לפגיעה באחרון ולהאדרת גלנט - שהיה מועמד מועדף לתפקיד הרמטכ"ל. עורכי דינו של הרפז: "הזדמנות לחשוף את מה שבאמת קרה"

עריכה: ניר חן, טל רזניק

(בווידאו: דיווח באולפן וואלה! NEWS על סגירת התיק נגד גבי אשכנזי בפרשת הרפז)

פרקליטות מחוז תל אביב הגישה הבוקר (חמישי) לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד בועז הרפז, בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף ושיבוש מהלכי משפט. זאת במסגרת הפרשה הקרויה על שמו.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין טוני גולדנברג ורביד שיפמן, הנאשם הכיר את רב אלוף (מיל') גבי אשכנזי במסגרת שירותם הצבאי המשותף, ובין השניים התקיימו קשרים ידידותיים ומקצועיים, הן באופן ישיר והן באמצעות מקורבי אשכנזי – רעייתו רונית ועוזר הרמטכ"ל דאז ארז וינר.

במהלך כהונתו כרמטכ"ל, החלה מתיחות בין אשכנזי ומקורביו לבין שר הביטחון אהוד ברק ואנשי לשכתו, ובראשם ראש המטה יוני קורן. חברת "EURO RSCG ISRAEL", שעל בעליה נמנים אייל ארד וליאור חורב, עסקה בתקופה הרלוונטית במתן שירותי ייעוץ תקשורתי לגופים ציבוריים ומסחריים, לרבות בייעוץ לבכירי הפוליטיקאים בישראל.

לקריאה נוספת:
אחרי סכסוך של שנים עקב פרשת הרפז: אהוד ברק וגבי אשכנזי לחצו ידיים
אחרי חמש שנים: וינשטיין סגר התיק נגד גבי אשכנזי בפרשת הרפז
שופטי בג"ץ: "חקירת מנדלבליט בפרשת הרפז אינה בגדר עבר פלילי"

בועז הרפז שוחרר למעצר בית בבית משפט השלום בראשון לציון, מרץ 2014. בן קלמר
תשתית ראייתית נגדו גובשה כבר ב-2011. הרפז, ב-2014/בן קלמר

באותה עת, נתפס אלוף יואב גלנט בעיני אשכנזי, כמועמד המועדף על שר הביטחון לתפקיד הרמטכ"ל והנאשם ידע, על פי האישום, כי אפשרות מינויו של גלנט לתפקיד הייתה לצנינים בעיני אשכנזי. במועדים שונים במהלך אפריל 2010, סיפר הנאשם, בכזב, לאשכנזי ולווינר, כי נחשף למסמך המגולל תכנית שתכליתה פגיעה באשכנזי והאדרת שמו של גלנט, שנעשה על ידי יוני קורן, ארד, חורב ואנשים נוספים, שהנאשם ובני שיחו כינו "פורום החווה 2".

הנאשם אמר לשניים כי יעביר לידיהם את המסמך ואף קבע עם וינר מועדים להעברת המסמך לידיו, אך לא עשה כן. כדי לבסס את המידע הכוזב ולעמוד בדיבורו, גמלה בליבו של הנאשם ההחלטה ליצור מסמך שקרי, המדמה בכזב מעורבות חיצונית-אזרחית בהליך מינוי הרמטכ"ל, ולפיו גלנט, או מי מאנשי שלומו, משתמשים בשירותיה של חברת EURO לקבלת ייעוץ תדמיתי-אסטרטגי, לצורך קידום מועמדותו של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל.

השר יואב גלנט. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
נחשב למועמד שר הביטחון דאז אהוד ברק לתפקיד הרמטכ"ל. גלנט/פול צלמים, אוהד צויגנברג

עוד נכתב באישום כי ב-4 במאי 2010, נפגש הרפז עם אייל ארד במשרדו בתואנה כי הוא מייצג פוליטיקאי איטלקי וביקש ממנו להכין הצעה לקמפיין בחירות עבורו. למחרת, העביר ארד במייל הצעה הנושאת את לוגו החברה. לצורך הכנת המסמך המזויף, בדה הנאשם תכנית אסטרטגית המתייחסת בין היתר, לקידום מינויו של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל ה-20 ולפגיעה במעמדם של אשכנזי ומתמודדים נוספים לתפקיד, והעלה אותה על נייר הלוגו של חברת EURO באופן הנחזה להיות חלק מתכנית שהגתה החברה.

לאחר מכן, מסר הרפז את המסמך המזויף לווינר כדי שיעבירו לאשכנזי, תוך שאמר לווינר כי קיבל את המסמך מעובדת של חברת EURO, וזאת כדי להסתיר את דבר הזיוף ולשוות אמינות למקורו. בהסתמכו על המצג הכוזב שהציג הנאשם בפני וינר, הציג אשכנזי במועדים שונים את המסמך המזויף בפני קצינים בכירים, שנמנו עם המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל, וכן שוחח עם ראש הממשלה ועם שר הביטחון על אודות פגמים בהליך המינוי, כפי שאלה נדמו בעיניו, נוכח המצג הכוזב והמסמך המזויף.

כמו כן, בהסתמכו על המצג הכוזב, מסר וינר העתק מהמסמך המזויף לאנשים נוספים, שהעבירו אותו לידי עיתונאי ערוץ 2, שפרסם אותו ב"אולפן שישי" תחת הכותרת "הקרב על הרמטכ"לות – מסמך עם לוגו משרדו של אייל ארד מגבש אסטרטגיה למינוי גלנט", בצירוף תגובתו של חורב ולפיה המסמך מזויף.

דו"ח המבקר: אשכנזי אחראי לאיסוף המידע נגד ברק. גדעון צנטנר
ברק ואשכנזי ב-2013/גדעון צנטנר

ב-8 באוגוסט 2010 הגיש ארד תלונה במשטרה על זיוף המסמך ונפתחה חקירה. בו ביום, בעקבות הפרסום, נוכח תכניו, החשדות באשר לאותנטיות שלו ולזהות יוצריו, הורה היועץ המשפטי לממשלה על השהיית הליך מינוי הרמטכ"ל ה-20. לאחר שנודע לנאשם על הפרסום וכדי להכשיל חקירה פלילית, הוציא טכנאי מחשבים לבקשתו את הדיסק הקשיח והזיכרונות ממחשבו והתקין במקומם חדשים.

נגד הרפז התגבשה תשתית ראייתית כמי שזייף את המסמך כבר בשנת 2011, ובעקבות זאת נערך לו שימוע. אלא שבעקבות היבטים אחרים שעלו במהלך החקירה, החל הליך ביקורת מורכב וממושך שהתנהל על ידי מבקר המדינה דאז עד לשנת 2013. בעקבות המלצות מבקר המדינה, ובכללם דברים שאמר הרפז בהליך הביקורת, החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז על הרחבת החקירה. במסגרת החקירה המורחבת נחקרו, בין היתר, חשד לפיו היו מעורבים נוספים במעשה הזיוף וחשד שזיוף המסמך או השימוש בו היו חלק מהתנהלות עבריינית כוללת, בה היו מעורבים גורמים נוספים.

בשל כך, לא היה מנוס מדחיית מועד הגשת כתב האישום נגד הנאשם עד לסיום החקירה וגיבוש החלטות בה. החלטת היועץ המשפטי לממשלה באשר לכלל החשדות שנחקרו פורסמה בתחילת שנת 2016 וניתקה לחלוטין בין החשדות השונים שנבדקו לבין מעשה הזיוף והשימוש במסמך. למרות חלוף הזמן מאז גובש כתב האישום נגד הנאשם, לאור חומרת העבירות, הקשרן ונזקן, ולאחר שמוצה הליך השלמת השימוע שהתקיים בחודשים שלאחר פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה, הוחלט כי קיים עדיין עניין ציבורי רב בהגשת כתב האישום נגד הרפז.

עורכי דינו של הרפז: "הראיות מלמדות שדווקא אחרים הם שחטאו"

באי כוחו של הרפז, עורכי הדין יעקב וינרוט, יחיאל וינרוט, עמית חדד ואושר רובינגר, מסרו בתגובה להגשת כתב האישום: "בשנת 2010 נחקר לראשונה בועז הרפז בגין חשד לזיוף המסמך המכונה בטעות 'מסמך הרפז'. מאז חלפו שש שנים ארוכות בהן חרבו המתהפכת של המשפט הפלילי מרחפת מעל ראשו.

"לצערנו, הגם שחלפו שנים כה רבות, לא נמצא הזמן לאפשר קיום שימוע כדין לפני הגשת כתב האישום. עם זאת, אנו רואים בהגשת כתב האישום הזדמנות לחשוף את מה שבאמת קרה לפני שש שנים ולהוכיח שלא נפל רבב במעשיו של בועז, בעוד שחומר הראיות מלמד שדווקא אחרים הם שחטאו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully