וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חמש שנים: וינשטיין סגר התיק נגד גבי אשכנזי בפרשת הרפז

20.1.2016 / 15:40

היועץ המשפטי לממשלה הכריז על סגירת התיק נגד הרמטכ"ל לשעבר בעילת חוסר ראיות. גם התיקים נגד רעייתו רונית, עוזרו ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר בניהו נסגרו. סגירת התיקים צפויה להוביל להגשת כתב אישום נגד הרפז. דיווח באולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן, טל רזניק

אחרי יותר מחמש שנות חקירה הודיע היום (רביעי) היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין על סגירת התיק נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שנחקר במסגרת פרשת הרפז בגין מסירת מידע סודי והפרת אמונים. התיק נסגר בעילת חוסר ראיות - בניגוד לעמדת המשטרה, שהמליצה להעמידו לדין. עם זאת, מתח וינשטיין ביקורת על אשכנזי וקבע כי התנהלותו "אינה הולמת קצין בכיר".

וינשטיין הודיע גם על סגירת התיקים גם נגד מקורביו של אשכנזי: רעייתו רונית, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו ועוזרו ארז וינר, שנחקרו בין היתר בגין אחזקת חומרים סודיים. סגירת התיקים צפויה להוביל אחרי שנים ארוכות להגשת כתב אישום בודד בפרשה - נגד כותב המסמך, בועז הרפז, בגין זיוף המסמך.

החשדות נגד אשכנזי היו רבים ומגוונים, אולם במרכז הפרשה היה החשד כי עמד מאחורי ניסיון "פוטש" נגד שר הביטחון דאז אהוד ברק לאחר שאסף נגדו ונגד קצינים נוספים ראיות מפלילות באמצעות עוזרו וינר. וינשטיין קבע בדוח מיוחד שפרסם כי "לא נמצא בסיס ראייתי לחשדות על אודות חתירה תחת הדרג המדיני". אולם הוא מתח ביקורת על התנהלות אשכנזי וסביבתו ובהם גם על התנהלות רעייתו רונית.

לקריאה נוספת:
בנו של נסראללה הפעיל חוליית טרור בטול כרם שתכננה פיגועים בישראל
אחרי שני פעילי השמאל: נעצר חשוד פלסטיני בעקבות התחקיר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
גבי ורונית אשכנזי במסיבתו של מנחם הורוביץ שחגג את מעברו לתל אביב מקריית שמונה, פברואר 2011. שי אוקנין
גבי אשכנזי ורעייתו רונית/שי אוקנין

"מחומר הראיות עולה כי אכן היה עיסוק שוטף ומשמעותי באיסוף מידע על המתרחש במשרד הביטחון וממצאי חקירה זו ביססו עוד יותר את קביעות מבקר המדינה שהעיר לאשכנזי ולעוזרו על התנהגותם הפסולה". היועץ המשפטי קובע עוד כי "עד כמה שהתנהגות זו אינה הולמת קציני צבא בכירים שאמורים להשקיע את מיטב מרצם ומשאביהם בניהול המערכה שעליה הופקד".

"שיחת מעיינה" והטלפונים לעיתונאים: חשדות להדלפות ולתיאום גרסאות

במסגרת הפרשה שמעו חוקרי מצ"ח אלפי שעות שיחה שהוקלטו בלשכת הרמטכ"ל, אולם הוחלט כי לא נמצאו ראיות לפיהן בוצעו עבירות פליליות. כחלק מהדוח פנתה אתמול פרקליטות המדינה בבקשה להסיר חלקים מצו איסור הפרסום על תמלילי שיחות שאותם רוצה וינשטיין לפרסם בדוח הציבורי.

עיקר החשדות נגד אשכנזי נגעו לשיחות סגורות שקיים עם עיתונאים. על פי החשד, הרמטכ"ל מסר להם מידע סודי ורגיש במיוחד הנמצא ב"ליבת הסוד הביטחוני". מנגד, ייסגר התיק שבו עלה החשד כי אשכנזי עיכב את הבאת המסמך המדובר לידי המשטרה בזמן שזו חיפשה אחריו.

בועז הרפז שוחרר למעצר בית בבית משפט השלום בראשון לציון, מרץ 2014. בן קלמר
נגדו הרפזיוגש ככל הנראה כתב אישום/בן קלמר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרשה מרכזית נוספת עסקה בשיחת טלפון חשודה שנערכה בין אשכנזי להרפז, יממה לאחר חשיפת המסמך בערוץ 2. שיחה זו, שאותה בחר באורח מחשיד לקיים אשכנזי מטלפון של חברת משפחת אשכנזי, מעיינה נבריסקי, נמשכה 17 דקות.

במהלכה עלה החשד כי אשכנזי והרפז תיאמו גרסאות למקרה של חקירה עתידית. השיחה, אשר כונתה "שיחת מעיינה", הביאה לחשד ממשי של שיבוש מהלכי משפט על ידי אשכנזי. בחקירותיו במשטרה לאחר פרוץ הפרשה נמנע אשכנזי מלספר על השיחה החשודה. אולם בריאיון שהעניק הרפז לאיילה חסון בערוץ 1 סיפר כי בשיחה סיכמו השניים להקטין את הקשר ביניהם, מה שהגדיל את חשד חוקרי להב 433.

אבי בניהו ארז וינר  פרשת הרפז. ניב אהרונסון 
לע"מ, עיבוד תמונה
התיקים נגדם נסגרו גם הם. בניהו ו-וינר/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון לע"מ

הרפז עצמו שמר בחקירותיו על זכות השתיקה. אשכנזי לעומתו טען כי מדובר היה בשיחת "רענון וחידוד נהלים" וכי ביקש מהרפז לומר אמת בחקירתו. אשכנזי תיאר את השיחה כ"שיחת אזהרה" להרפז. במשטרה חושדים עד היום כי הרפז הקליט את השיחה המדוברת ועשוי להשתמש בה כקלף מיקוח במהלך משפטו. אולם בחיפושים רבים שבוצעו, כולל במשרדי עורכי דינו של הרפז, לא נמצא קלטת של השיחה. בסופו של יום החליט וינשטיין לסגור את התיק נגד אשכנזי בעניין זה בעילה של חוסר ראיות. "על אף הנופף האופף את השיחה והעננה שלא הוסרה מעליה, לא נמצאו ראיות לכך כי בשיחה זו הכשיל מי מהדוברים חקירה פלילית", קובע וינשטיין. גם החשד כי אשכנזי העביר בשיחה לעיתונאים מידע המצוי בליבת הסוד של מערכת הביטחון נגנזה.

"יום טוב למדינה. גבי איש ישר"

בפרשה היו מעורבים כאמור גם בניהו ווינר, כמי שנחשדו בכמה תיקי חקירה הקשורים לפרשה. בעניין המסמכים הסודיים שהחזיקו וינר ובניהו ונמצאו בביתם הוחלט כי "מכלול הנסיבות אינו מצדיק העמדה לדין". זאת משום שהמסמכים היו בשליטת השניים ולא גרמו נזק למדינה. בניהו ווינר, כפי שעולה מהחלטתו של ויינשטיין, נחקרו גם בחשד כי מחקו הקלטות של שיחת רקע שקיים אשכנזי עם בן כספית, עיתונאי הנחשב כמקורב אליו, וזאת מתוך מטרה לפגוע בחקירה. היום החליט וינשטיין כי המניע למעשה היה חששם של השניים מפני שימוש בהקלטה למאבק בין לשכת אשכנזי לזו של ברק ועל כן מחקו את ההקלטה ותיק זה נסגר מחוסר ראיות.

וינשטיין סבר מלכתחילה כי אין מקום לחקירה נגד אשכנזי וסביבתו. כך גם סבר ראש אגף החקירות והמודיעין בזמנו, יואב סגלוביץ'. אולם בעקבות האזנה לאלפי שעות שיחה שהוקלטו בלשכת הרמטכ"ל, לדרישת הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר דני עפרוני, החליט וינשטיין לפתוח בחקירה.

אדיר שמיר, חברו של אשכנזי אמר לאולפן וואלה! NEWS כי אין מישהו שנחקר יותר מהרמטכ"ל גבי אשכנזי. "מצ"ח ומבקר המדינה והמשטרה. בסוף נמצא שהוא איש ישר. זה יום שהוא טוב למדינת ישראל. גבי הוא איש ישר. ואם זה מה החליט היועץ אנחנו מברכים עליו. נעשה ניסיון פוטץ' נגד גבי אשכנזי כשחלק מהממסד העריכו שאם הוא יפרוש הוא יהווה איום על ההנהגה של מדינת ישראל. אם כל המחנות מסביב יתאחדו יחד, וגבי יהיה בפנים, זה הפתרון היחידי כדי לעשות שינוי. מערך כוחות מרכז-שמאל שהוא יעמוד בראשו".

עו"ד עודד סבוראי, בא כוחו של ארז וינר, אמר על סגירת התיק: "אנו מברכים על ההחלטה, למרות שהגיעה באיחור ניכר, הגם שאין בכוחה לכפר על עינוי הדין הבלתי מוצדק שנאלץ לעבור ארז וינר בשנים האחרונות. כעת גם ברור לכל, שהמעצר המתוקשר של ארז היה מיותר ומזיק. עכשיו זה הזמן לבדוק לעומק כיצד החקירה, שהושקעו בה מאמצים ומשאבים חסרי תקדים, לא הצליחה לברר את הנקודה היחידה שהייתה טעונה בירור: האם נכון שהלוגו של המסמך זויף, אולם תוכנו היה אותנטי ונכתב על ידי שליחיו של שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, כפי שנטען על ידי גורמים רבים המכירים את הראיות?".

(עדכון ראשון: 14:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully